Legutóbbi cikkemben összevetettem a seo és a tartalommarketing egymáshoz való viszonyát, ami alapvetően egy érdekes kérdés.
Most arról fogok írni, hogy hogyan lehet a kettőt együtt használni. Hogyan lehet olyan tartalmat előállítani, ami a keresőoptimalizálás (seo) szempontból is tökéletesen megállja a helyét.
Ezt fontos tisztázni, mert az egyre okosabb és okosabb algoritmusok mellett sokak fejében a keresőoptimalizálás szerepe egyre inkább megkérdőjeleződik, ami komoly hiba.
A seo egy stabil alapra épített szakma, aminél van egy, az átlagnál nagyobb ugrás a kezdő és haladó feladatok között, ugyanis a végén már csak minimális igazításokra, egy-egy link beszúrására, vagy valamelyik meglévő link horgonyszövegének átírására lesz szükség. Ez első ránézésre semmi, de a kereső algoritmusok viszont annál többre értékelik.
Mik azok a stabil alapok, amik fontosak kell hogy legyenek tartalom előállításnál is? Íme:
Keresőoptimalizált meta szövegek
Nem, ez valóban nem fog látszani a weboldalon. Viszont a látogató el se jut az oldalra, ha a kereső találatok között nem ítéli megtekintésre érdemesnek a weboldalunkat.
Fontos kiemelni 2 dolgot:
- A meta adatoknak két fogyasztója is van:
- a weboldal potenciális látogatója
- a keresőrobotok, amik ezeket az adatokat értelmezik és többek közt ezek alapján rangsorolják a weboldalt
- Nem jó megoldás, ha a weblap/blogposzt címét és lead szövegét átmásolod a meta adatokhoz. Nem jó ugyanaz a szöveg a kereső találatai közé, mint amivel egy teljes weboldal tartalmát felvezeted.
Ami a fenti két megálllapításból lényeges nekünk:
Fontos feladatként kell kezelni a meta szintű adatokat is, nem pedig egy időhiány esetén akár el is hagyható elemét a tartalom előállítási folyamatnak, hiszen önálló szempontok alapján kell ezeket a szövegeket előállítani.
A meta szövegekkel kapcsolatos tudnivalók:
Két részre bontva: meta cím és meta leírás.
A meta címsor tartalmazza az oldal legfontosabb kulcsszavát. Javaslom, hogy csak egyet, mert kettő esetében már gondok lesznek, ugyanis a másik kiemelt elem a hossz. A közelmúltban a Google bevezetett egy változtatást, amitől a keresőoldal eredményei nem 512, hanem 600 pixelen jelennek meg, ami nagyobb mozgásteret adott, így lett az optimális meta címsor hossza 55–60 karakter. Őszintén szólva abszolút megugorható, de azért néha tud fejfájást okozni egy ilyen rövid szöveg is.
A meta leírás már nagyobb szabadságot ad, hiszen itt az optimális karakterszám inkább 150–160 karakter között van. Itt is érdemes akár az elsődleges kulcsszót elhelyezni a szövegben (lehetőség szerint az elején), plusz ha van még szabad karakter a 160-ból, akkor 1–2 másodlagos kulcsszót is bele lehet írni.
Ami mindkettőnél nagyon fontos, hogy a szöveg élő embernek ne kizárólag a keresőrobotoknak szóljon, hiszen a leendő ügyfelek is ezt a szövegrészt fogják először látni majd maguk előtt, így ne a tartalmat próbáld meg összegezni 2 mondatban, hanem inkább promótáld azt. Legyen csalogató és tartalmazza, hogy mire ad megoldást.
Tipp:
Kulcsszósűrűség
Bár ez a szempont az idők során vesztett a súlyából a keresőoptimalizálás (seo) során, mégsem hagyható figyelmen kívül, hiszen az, hogy egy adott kulcsszó hány alkalommal szerepel az oldal tartalmában meghatározza azt a Goggle keresőrobotjai számára, hogy mennyire is szól az oldal egy adott témáról.
A változást abban lehet látni, hogy míg régen 7–9%-ot ajánlottak, mert akkor nagyon erős a jelzés adott kulcsszóra, ma inkább a 4–5% az ajánlott, én inkább a 3–4%-ot javaslom. Ez jelent akkora sűrűséget, hogy releváns legyél adott kifejezésre, kulcsszóra, de nincs teletömve vele az oldal és nem veszélyeztet egy esetleges büntetés a túlzott használatért. Ráadásul ezeket utólag nehéz kiszűrni, sok munkába kerül a szövegeket újra írni, egyszóval nem éri meg.
RankBrain és a tartalom fogyasztói
Ma már abban kell gondolkozni, hogy az általad készített tartalmat miként értékeli egy látogató.
Komoly szempont egy adott oldal értékelésénél, hogy miután megérkezett a keresőből, mit tesz a felhasználó az oldaladon.
Ha 10–20 másodperc után bezárja és egy másik találatot kattint le, az egy egyértelmű jel a Google algoritmusai felé, hogy arra az adott kulcsszóra (annak az adott felhasználónak pláne) nem a te oldalad a megfelelő.
Ha az oldalon eltölt 2–3–4, vagy több percet, ott kattint és átmegy egy másik oldalra, akkor az alapvetően minőségileg megfelelő tartalomnak számít. Ez az a típusú “áramlás”, amit a RankBrain algoritmus is figyel és elemez, így alapvetően az a cél, hogy a felhasználó végig menjen a tartalmon és végül konvertáljon (mikro, vagy makro konverzió ezen a ponton mindegy). Ha ez megvan, akkor az oldal a RankBrain szerint is jó eséllyel szépen fog teljesíteni. Ez pedig már amiatt is fontos, mert a Google AI alapú algoritmusa ma már a TOP 3 értékelési szempont egyike!
Tipp:
Írj tartalmat az olvasónak
Ez alapvetően a tartalommarketing egyik alapvetése, de ahogy az előző pontból kiderült, ezt értelmezhetjük seo szempontok szerint is.
Lehet ezzel a témával persze trükközni, de részemről mindenkinek, aki kérdezte, azt tanácsoltam, hogy ne tegye, mert hosszú távon nem fogja megérni.
Mit lehet tenni?
- Legyél őszinte, legyen tényleg jó a tartalom, amit előállítasz és akkor fogja mindenki hasznosnak ítélni azt. Ilyen egyszerű. Az algoritmusokat át tudod verni még (szerintem) jó sokáig, de a RankBrain és az AI (vagy jelen esetben machine learning) fejlődésével úgysem tudsz versenyezni, annyi hasznot egyébként pedig nem hoz.
- Legyen hasznos a tartalom, amit készítesz. Ha megoldasz vele egy problémát, akkor azt értékelni fogja az olvasó. Megosztja, elmenti, terjeszti. Ezzel ő generál neked plusz forgalmat és ad le kvázi értékelést a Google felé is az oldaladról. Dupla haszon! Ehhez azonban nem elég felvetni a problémát és boncolgatni. Igazán akkor fog terjedni, ha mélyen kielemzed azt akár és teljes körű megoldást adsz egy kérdésre.
Ha a tartalom, amit készítesz informatív, tanulságos, azt mindig értékelik. Ha ezen felül még szórakoztató is, leköti az olvasót, akkor pedig a tökéletes szöveg felé hajlik a történet.
Vizuális elemek megfelelő használata
Manapság az egyik legfontosabb eszköz. Mind a keresőoptimalizálás, mind pedig a tartalomfogyasztási szokások szerint fontos eszköz ma már.
Vizuális tartalom szempontok:
- Képek használata: lehetőség szerint kapcsolódjanak a témához, mert akkor fogja összekapcsolni az olvasó az írott tartalommal, így fogja erősíteni azt. Egy figyelemfelkeltő kép nagyon jó eszköz, ha szeretnél kattintást. Viszont ha köze sincs a többi tartalomhoz, azzal csak megtéveszted az oldaladra látogatót. Hab a tortán, hogy a Google is egyre hatékonyabb a képek elemzésében, így már csak ezért is fontos a tartalmi kapcsolódás.
- Videók használata: A YouTube és más videómegosztó platformok szárnyalása már önmagában egy jel arra vonatkozóan, hogy a tartalomfogyasztási trendek milyen mértékű változásokon mentek át az elmúlt években. Egyre nagyobb az igény a nem szöveges, hanem audio-vizuális tartalmak iránt, ezt pedig nem lehet figyelmen kívül hagyni. Ez nem jelenti azt, hogy videókat kell készítened. (Persze, ha meg tudod tenni, akkor szuper.) Egy weboldal számára tökéletes videós tartalom lehet az is, ha a témához kapcsolódó videó egyszerűen beágyazol YouTube-ról, így azt meg tudja az olvasó nézni nálad, majd folytathatja tovább az olvasást. Ha szeretnél saját tartalmat, akkor sem kell feltétlenül stúdiót bérelned, egyszerűbb alapanyagokból is szuper videókat lehet készíteni. Erre egy jó példa a Marketo részéről:
Ha az oldaladon sok az adat, akkor mindenképp érdemes foglalkozni az adatvizualizálás kérdésével, mert egy adatokkal rogyásig töltött táblázat hasznos, de távolról sem élvezetes tartalom. Ehhez nyújthat segítséget a webanalitika feladataival foglalkozó cikkem, ahol arra tértem ki, szerintem milyen feladatai vannak egy webanalitikusnak (súgok: többek között a professzionális adatvizualizálás).
Vizuális tartalommarketing témában Pécsi Feri is írt a minap egy remek cikket, érdemes azt is elolvasni!
Tipp:
Fontos: Ha nem saját képeket használsz az oldaladon, akkor minden esetben körültekintően válassz és tegyél eleget a kép felhasználási feltételeinek!
Technikai háttér: mobilbarát weboldal
Ezek alapvetően elég sok munkát rónak rád, tartalomkészítőre, de mindenképp megéri belefektetni az energiát, mert akkor fogsz tényleg sikeres tartalommarketing tevékenységet magad mögött (és magad előtt), s ugyebár alapvetően ez lenne a cél.
A témát még fogjuk boncolni, de addig is sok sikert a fentiekhez mindenkinek! Idő közben elkészült a keresőoptimalizált tartalom témát feldolgozó frissebb írásom is, új gondolatokkal, javaslom azt is olvasd el, ha érdekel a téma!
Ha kérdésed van, vagy hozzászólnál a témához pár tippel, akkor ne fogd vissza magad.
Tartalommarketing és SEO szakértő, a CoffeeBreak Consulting és szakmai blog alapítója, ahol a marketing stratégiák kialakítása és megvalósítása mellett business és productivity tréningeket is tart, hogy tudását át is adhassa ügyfeleinek.
Nagyvállalati és kkv ügyfélkörrel egyaránt foglalkozik, számukra egyedi, tartalomalapú megoldásokat, seo eredményeket, growth marketing kampányokat és elkötelezett ügyfélkört biztosít.
Ezek mellett pedig productivity és GTD tréningeket tart, hogy minél többen tudjanak hatékonyan élni, dolgozni.