Vizuális tartalommarketing

eye-1185226_640

6 éven át írtam a HVG Médiablogot, 3500+ posztot publikáltam. Nem hinném, hogy 5 százalékuknál több tartalmazott volna valami látnivalót. (Azok többsége is inkább valami száraz grafikon, vagy hasonló volt.) Mai fejemmel úgy gondolom, hogy súlyos merényletet követtem el közönségem, illetve magam ellen. Szegény olvasóimnak napról napra súlyos betűmennyiséggel kellett megbirkózniuk, mi (a HVG-vel) meg a közönséget bevonzó képek hiánya miatt pedig bizonyára elestünk egy (valamivel) szélesebb közönségtől.

Persze nem vagyok egyedül. Néhány éve még sokan hittek abban, hogy a jó szöveges tartalom maga is megél, felesleges azt illusztrációkkal „hígítani”. Ma viszont már jól tudjuk, hogy a dolgok sokkal bonyolultabbak.

Naponta tapasztalhatjuk, mennyire dominálják a képek és a videók a közösségi médiát. A feltöltött tartalmak 66 százaléka vizuális tartalom, annak a fele videó. Talán leírnom is felesleges, hogy a képeket, videókat sokkal jobban megosztják az emberek, mint az „üres”szövegeket.
(Meggyőződésem, hogy a vizuális tartalmak népszerűsége részben abból fakad, hogy rengeteg ember képtelen leírni 2-3 értelmes, megosztásra alkalmas mondatot.)

A Content Marketing Institute adatai szerint egy képekkel ellátott blogposztot 94 százalékkal többen néznek meg és 35 százalékkal többen osztanak meg, mint egy képtelen szöveget. Sokkoló adat.

A HubSpot imponáló gyűjteményt állított össze a vizuális tartalommarketingre vonatkozó legfrissebb statisztikákból. Nem fordítom le, akit érdekel, úgyis elolvassa, de nem bírom ki, hogy néhány adatot ne másoljak ide:

  • A Xerox kutatói szerint a színes képek 80 százalékkal növelik az emberek hajlandóságát egy cikk elolvasására.
  • Egy szöveges anyag elolvasása után 3 nappal az információ 10 százalékára emlékszünk.

Ha ugyanezt a szöveget egy tartalmában releváns kép erősíti meg, ez a felidézés 65 százalékra erősödik.

  • A „video” szó szerepeétetése egy email „tárgy” mezőjében önmagában 65 százalékkal növeli az átkattintás, illetve 26 százalékkal csökkenti a leiratkozást.

(A videókról nem is idézet több stratisztikát, hiszen mindenki tudja, hogy egyre több videót fogyasztunk és egyre inkább a közösségi médián keresztük és persze mobilon tesszük ezt.)

  • Azt infografikákat 3x többen lájkolják és osztják meg, mint bármilyen más tartalmat. Egy jó infografika vonzza a tekintetet és lényegesen növeli az oldalon töltött időt. (Tapasztalatom szerint az emberek szívesen nézegetik az infografikákat, úgy érzik hogy okosabbak, tájékozottabbak lesznek általuk, de nagyon gyorsan elfelejtik az így begyűjtött információkat.)

A vizuális tartalom 6 típusa

A meggyőző adatok után lássuk, mit kell tennünk! Az alábbiakban a vizuális tartalmak 6 típusával kapcsolatos legfontosabb információkat foglalom össze.

1. Kép – Akár blogolsz, akár a LinkedIn Pulse-on publikálsz, szükséged van egy erős nyitóképre, ami a cím és a bevezető közé kerül. Ez kelti fel az emberek érdeklődését, ez vonzza be őket. A legtöbben a „faltól falig” (vagyis a szöveg szélességével megegyező képre esküsznek. de léteznek más jó megoldások is. Fontos tudni, hogy ez a kép jelenik meg a közösségi médiában való megosztáskor is, ezért érdemes ellenőrizni, hogy néz ki kisebb méretben, akár a mobilon is.

Nem állítom, hogy könnyű ilyen képet találni, mert amellett, hogy teljesíti a felsorolt követelményeket, kapcsolódnia kell a cikk tartalmához is.

Jó, hogy van már egy erős nyitóképünk. de egy hosszú cikket fel kell szerelni további képekkel is. Mindannyiunk megmondóembere, Neil Patel szerint minden 350 szó (1200-1500 leütés) után be kell tenni egy újabb képet.

Természetesen minden képnek jogtisztának kell lennie! A kisebb, mérsékelt marketing költségvetéssel rendelkező cégek keresgélhetnek a https://morguefile.com/ vagy a https://www.flickr.com/ oldalain, a kreatívabbak összerakhatnak valamit Canva segítségével. A közepes, vagy nagyobb cégeket nyilván nem roppantja meg, ha előfizetnek valamelyik képügynökség szolgáltatására.

Az igazi nehézség (szerintem) most következik. A „régi világban”, amikor a tartalmak publikálása leginkább a nyomtatott média feladata volt, egy profi képszerkesztő gondoskodott a megfelelő képek összegyűjtésérő. Az ő dolga volt az is, hogy a képek egy egységes koncepció szerint jelenjenek meg. A legtöbb vállalati marketingesnek nincs meg a képzettsége, gyakorlata. hogy ezt a munkát elvégezze, viszont arra sincs lehetőség, hogy minden blogposzt illusztrálását reklámügynökségnek adja ki. (Egy tartalomügynökség a szöveges és vizuális tartalmak elkészítésében is segít.)


2. Videó
– Fantasztikus számokat lehet olvasni a szövegbe ágyazott, vagy a céloldalon (landing page) elhelyezett videók hatékonyságáról. Sietek hozzátenni, hogy nem mindegy, milyen az a videó. A „beszélő fejek” videók többége reménytelen. Kivéve persze, ha nagyon ismert emberek szerepelnek rajtuk, vagy a TED logó van felettük.

Örök sláger a valaminek a működését megmutató, illetve valaminek a használatát elmagyarázó „hogyan kell” videó. Különösen szeretik az emberek ezek animációs változatait. (Persze itt sem árt, ha nem a már bevált sémákat másolod, hanem valami eredetivel állsz elő.)

Sajnos a videóra fokozottan igaz, hogy nehéz házon belül megoldani. (Ez még inkább a kisebb cégeknél fordul elő.)


3. Infografika
– Nagyon kell, hiszen a közönség imádja. Gyorsan megjegyzem, hogy az infografika készítése nem a rajzolással kezdődik. A célok kitűzése, a megfelelő narratíva kiválasztása, a megfelelő, megbízható adatok begyűjtése után következhet csak az adatvizualizáció

Rengeteg ingyenes eszköz létezik, amikkel infografikát készíthetsz. A baj az, hogy ezek lehetőségei mindig kötöttek, ráadásul sokan használják őket, így a velük készített grafikák soha nem lesznek igazán egyediek. Kár, mert mindig a különleges, máshol nem látható megoldások keltik fel leginkább a figyelmet.


4. Mém
– Ahogy a cicákkal és más cukiságokkal, a mémekkel is az a baj, hogy ugyan szerezhetsz velük lájkokat, de utána nem igazán tudsz velük mit kezdeni. Csak azok a mémek érnek valamit, amik megfelelnek a réspiacod érdeklődésének. Próbálkozhatsz valamelyik mém generátor használatával, de a legnagyobb hatást akkor tudod kiváltani, ha te tudsz elindítani egy mémet.


5. Prezentáció
– Először is fontos különbséget tenni egy előadáson bemutatott és egy digitális úton terjesztett prezentáció között. Mi most a másodikról beszélünk, amit leggyakrabban a SlideShare segítségével terjesztünk. A prezentáció sokban hasonlít az infografikához: Itt is a látvány hozza be a közönséget, viszont átfogóbban tudod megközelíteni egy témát.

Egy jó prezentáció elkészítéséhez sem elég az erős mondanivaló. Alapvető grafikai ismeretek (+ jó ízlés), minőségi források és sok munka nélkül ritkán készül ütős prezentáció.


6. Képernyőképek
(screenshots)

Biztosan vannak, akik meglepődnek azon, hogy a sok „szexi” megoldás után a képernyőképekkel állok elő. Pedig nem csalás, nem ámítás, ezekkel a képekkel nagyon jó eredmények érhetők el, csak tudni kell őket alkalmazni. Nem ott működnek, ahol az infografika, vagy a mém.

A képernyőképek szerepe nem figyelemfelkeltés, hanem a bizalomerősítés. Alkalmazni leginkább az tudja, aki valamilyen online terméket árul, ilyen szolgáltatást nyújt. A képernyőképek hatásosan keverhetők másféle anyagokkal (ügyfél vallomás, sikertörténet).

A vizuális tartalom máshol (az agy más részén) és máshogyan hat, mint a szöveg. Használatával jelentősen növelhetjük üzenetünk célba jutási esélyeit. Mindez persze csak a jól átgondolt, a célcsoportot megszólítani képes tartalomra vonatkozik. A gyenge minőségű, szedett-vedett vizuális tartalom többet árt, mint amennyit használ. Ha a céged nem rendelkezik megfelelő erőforrásokkal, a vizuális tartalmak készítését külső szakemberre érdemes bízni. Ilyenkor rendkívül fontos, hogy az elkészülő tartalmak minden tekintetben illeszkedjenek a vállalat tartalomstratégiájába.

Ajánlott olvasnivaló:

Az Evocontent egyik nemrégiben megjelent írása ugyanezt a témát játja körül, rengeteg illusztrációval.

Pécsi Ferenc
tartalomstratéga, online kommunikációs szakértő at |

Digitális dinoszaurusz vagyok. Érdeklődésemet követve 1996, hivatásszerűen 1999. óta foglalkozom digitális tartalommal és online kommunikációval. Dolgoztam nagy távközlési és informatikai cégnél, közigazgatási portálnál, de a saját utamat független tanácsadóként találtam meg. Az elmúlt években leginkább tartalomstratégiai szakértőként és tartalommarketing projektek megvalósítójaként segítem ügyfeleimet. 2004. óta írok szakmai blogokat. Most éppen ezt (is). További írásaim a Soreo.biz oldalon olvashatók.

Ez is érdekelhet

Trackbackek

  1. […] vannak egy webanalitikusnak (súgok: többek között a professzionális adatvizualizálás). Vizuális tartalommarketing témában Pécsi Feri is írt a minap egy remek cikket, érdemes azt is elolvasni! Tipp:  A vizuális tartalommarketing fontosságáról itt találsz […]

  2. […] úgynevezett „explainer” (valamit megmagyarázó) videó a vizuális tartalommarketing  egyik legizgalmasabb (és legnépszerűbb) […]