Az utóbbi időben egyre több tartalomalapú projekt indul, valósul meg nagy cégeknél hazánkban is. Ez azt mutatja, hogy a tartalomalapú marketing kezd a bébikorából kinőni. Ahogy növekszik az ilyen jellegű tevékenységek köre, rájön az ember, hogy egyre szervezettebben kell ezzel a területtel foglalkoznia az eredmények elérése érdekében.
Az ilyen kihívásokkal küzdő, nagyobb cégek marketingeseinek szeretném megmutatni ebben a cikkemben, hogyan is kellene kinéznie egy hatékony tartalommarketing-részlegnek a nagyvállalatoknál.
Nyilvánvaló, hogy mindenkire alkalmazható szabály nem létezik, ezért először azt szeretném felvázolni, milyen jellegű feladatokat kell a tartalommal foglalkozó ember(ek)nek elvégeznie, azután bemutatom, hogy milyen lépései és tartalomalapú eredményei lehetnek egy kisebb tartalommarketing részleg kialakításának hazai cégeknél.
Tartalommarketing részleg feladatai
A főbb feladatok és a hozzájuk tartozó részfeladatok, amikre érdemes gondolnod, a következők:
Menedzsment, iránymeghatározás:
– tartalomstratégia kialakítása: insight, analízis, stratégia, taktika
– szerkesztői munka: tartalmak ellenőrzése, időzítése
– projektmenedzsment: tartalomalapú munkák felügyelete, emberierőforrás-tervezés, általános felelősség
Gyártás, kreatív, végrehajtás:
– írói feladatok: meghatározott célok alapján különböző formájú tartalmak írása
– vizualizáció: grafikai feladatok az írott szöveg, vagy adathalmaz minél jobb vizuális megjelenítése
– videós vizualizáció: nyilván itt több ember munkájáról is beszélhetünk, de a videókészítés mindenképp speciális szakértelmet igénylő munka, s nem maradhat el manapság a tartalmak tárházából
Promóció, kommunikáció, visszajelzés:
– közösségimédia-szakember: különböző közösségimédia-csatornák kezelése, fórumokon való részvétel, tartalmak megosztása, tartalomgondozás (tartalomkuráció)
– e-mail marketinges: tartalmak eljuttatása, közönség lojalitásának növelése
– SEO szakértő: tartalmak megfelelő keresőoptimalizálása, címkézése
– PPC szakértő: tartalmak promóciója hirdetések útján
– média és egyéb külső kapcsolatok: tartalomszindikálás, natív hirdetések kezelése, linképítés
Mérés, audit, insight:
– weboldal-analitika: tartalmak elemzése, mutatók figyelése, előrejelzése készítése, keresőszókutatás
– marketingautomatizálás: vásárlói út beállítása: tartalmak hozzárendelése, lead scoring és nurturing (konverzió elérése érdekében)
Egy kicsit megrémültél a hosszú listától? Nem kell, mert természetesen rengeteg feladat kiszervezhető tartalommarketinges aktivitásodból ugyanúgy, ahogy azt egyéb marketingaktivitásaidban is csinálod. Ne felejtsd ugyanakkor, hogy hosszabb távon ez a marketingaktivitás jobb eredményeket hoz számodra, ráadásul alacsonyabb költségek mellett, mint a hagyományos marketingtevékenységek.
Akkor mi a megfelelő nagyságú szervezet tartalommarketing tevékenységed kezelésére cégednél? Kövesd az alábbi útmutatót ehhez!
Hogy építsd fel tartalommarketing-részleged?
Az elején érdemes kisebb erőforrásokat mozgósítani tartalomalapú aktivitásaidra, hisz bizonyítani kell azok megtérülését. Először egy ember kijelölését, vagy felvételét javaslom, aki a tartalomalapú aktivitásokért felel, úgy hogy a már meglévő munkatársak is felvesznek bizonyos részfeladatokat eddigi munkájuk mellé.
Az alábbiakban bemutatom, hogy milyen fejlődésen mehet át egy tartalommarketing szervezet, és körülbelül milyen nem üzleti jellegű eredmény várható ezen aktivitástól.
A táblázat a magyar viszonyokat veszi figyelembe, melynek elkészítéséhez ez a cikk nyújtott segítséget.
Amennyiben érdekel a téma, javaslom ennek a cikknek az elolvasását is, ahol egy jó vizuális ábrát is találsz a tartalommarketinges részlegre háruló feladatok még részletesebb bemutatásával.
Összefoglaló
Ebben a posztban abban próbáltam neked segíteni, milyen feladatok hárulnak egy tartalommarketinges részlegre, és milyen erőforrásokat érdemes bevonj a sikeres tartalommarketing tevékenységed érdekében. A szervezet nagyságától és az elérendő célok ismeretében kell kidolgozd tartalommarketinges csapatod felépítését a belső és külső erőforrások optimális megosztásával. A témát szeretném még jobban bemutatni, ezért következő posztomban azt szeretném körbejárni, hogy a már kész tartalommarketinges szervezetbe hogy találj embert. Milyen képességekkel kell egy tartalommarketing vezetőnek rendelkeznie és mik lehetnek az elvárásaid felé. Bármi kérdésed van a témában vagy csak tapasztalatod szeretnéd megosztani, esetleg nem értesz egyet valamivel, kérlek írd meg a kommentekben!
Közgazdasági egyetem elvégzése után multinacionális cégeknél szereztem meg marketinges tapasztalatom, legutóbb két ország marketingigazgatójaként. Ezzel a szakértelemmel és a Google Squared digitális posztgraduális marketing képzésén szerzett tudásommal, inbound képzettséggel tartalomalapú, stratégiai és vizuális megközelítéssel tanácsadóként segítem 2014 óta hazai cégek online növekedését.