Add el úgy, hogy mindenki boldogabb legyen tőle!
Van egy weboldalad? Ráadásul webshopot is üzemeltetsz, de valahogy az nem az igazi, “szürke”? Ha gondolkoztál már azon, hogy a te online boltod mivel tudna kitűnni és visszatérő vásárlókat termelni, akkor a válasz: tartalommarketing!
A tartalommarketing ma már közkincs
A tartalommarketing közkincs, mert mindenki, aki fogyaszt, az állít is elő tartalmat. Általánosítok, de ilyen mértékben azt gondolom, megengedhetünk ennyit, hiszen aki tartalmat fogyaszt, annak véleménye is lesz róla és ezt jó eséllyel közzé is teszi valamelyik közösségi hálón. Tartalmat állított elő, saját, hozzáadott értékkel. (Az érték mértéke persze azért sok esetben relatív.)
„Ennek semmi köze a webshop-tartalommarketinghez…” Mondhatnád és meg is érteném, miért mondod.
Megvilágítom a dolgot az én szemszögemből.
Ha az oldaladon, még ha adott esetben az ott értékesített termék nem is adja önmagától, olyan tartalmakat közölsz, amiket a közönséged szeret, akkor azokat tovább fogják adni. Egy idő után… Hogy ezt az időt le tudd rövidíteni, íme néhány fontos dolog, amivel foglalkoznod kell, mint “webshop-tartalommarketinggel”.
Nem csak a webshop a webshop
Ha van egy szuper webshopod, ami tökéletesen optimalizálva van a céljaidra, mind tartalommarketing, UX, IT, vagy akár SEO szempontból (ami azért lássuk be elég holisztikus állapot), akkor sem garantált, hogy rajtad kívül azt bárki látni fogja a Google keresőn kívül.
A sikernek két fontos feltétele van még:
1. A weboldalad ökoszisztémája
Még a legkisebb weboldal sem csak egy webshopból áll, számos egyéb, kiegészítő oldalt kell fenntartani üzleti, vagy épp jogi okokból.
Ezek az oldalak legalább olyan kritikusak a siker szempontjából, mivel itt van leginkább olyan tartalom, ami például a Google számára is jobban értelmezhető mennyiségű szöveges adatot tartalmaz.
Ha megkísérlem félretenni a bennem dolgozó SEO-st, akkor is fontosak ezek az oldalak, mivel alapvetően fontos és/vagy érdekes tartalmat adsz át rajtuk, amit jó eséllyel sokszor néznek meg az oldaladra látogató potenciális vásárlók.
Csak egy példa: kiszállítási feltételek. Szinten minden tudatosabb vásárló megnézi, hogy mikor fogja megkapni a vásárolt terméket.
Ezeket az oldalakat is be kell építeni a rendszerbe, meg kell találni a helyüket a vásárlási folyamatban és fel kell használni tudatosan, mint
- meggyőzési eszközt a termékkel, weboldallal való ismerkedés során
- megerősítő eszköz a termék kiválasztása után, de vásárlás előtt
Az említett helyek egy webshop számára a legkomolyabb látogatói lemorzsolódási pontok, így különösen oda kell rájuk figyelni.
2. Tartalomterjesztés
Az elkészült oldalt még el kell juttatni az emberekhez, ezért a tartalom támogatása a tartalomstratégiád egyik fontos része. Ideértheted a fizetett hirdetések használatát is, de a közösségi média általános használatát is.
Mielőtt belecsúsznék egy olyan könnyed témába, amire önálló stratégiákat szoktak jobb helyeken megfogalmazni, legyen elég annyi most, hogy a közösségi média több szempontból is fontos egy weboldal számára.
Fontos azonban, hogy ne csak közösségi médiában gondolkodj. Találd meg a helyet, akár a saját weboldaladon is a promótáláshoz, ügyfelekkel való kommunikáláshoz.
Ilyen lehet egy blog, egy fórum, vagy ha kicsiben gondolkozunk egy állandó oldal, ahol mindig frissítve jelennek meg az ajánlatok, vagy akár külső weboldalak tartalmait mutatod a termékeid független tesztjeiről.
Igazából az eszköz mindegy, csak illeszkedjen a vásárlóid igényeihez és el tudd hozzájuk juttatni az üzenetedet.
Plusz haszon, hogy innentől kezdve meg lesz a felületed arra, hogy hol publikálj mindig friss tartalmat. Dinamikus lesz az oldalad, ami viszont mind tartalommarketing, mind közösségi média, mind SEO szempontból nagyon fontos!
Most a blogos kérdést emelném ki, de az elv minden említett megoldásra működik.
Van céges blogod. Akkor kész is minden.
A blog egy nagyon érdekes dolog. Sokkal komolyabb feladat, mint az az ember először gondolná, viszont nagyon megéri használni.
Mielőtt belemelegedek a témába: a blog szerintem nem egy minden mást elsöprő eszköz, ami tuti siker és mindenkinek kell csinálnia egyet! Bár sok helyen lehet ezt olvasni, de ez a legkevésbé sem igaz. A céges blogolás egy tartalommarketing eszköz. EGY eszköz és nem AZ eszköz. Nem feledve azt a tényt, hogy valóban ez az egyik legkönnyebben elindítható megoldás, viszont fenntarthatóság szempontból kevés az a témakör, ahol nem fog 3-6 hónap után komoly problémákat okozni az új tartalom szükséglete.
Tegyük fel most, hogy céges blog irányba indultál, mert úgy gondolod, számodra ez tökéletes megoldás.
Mivel egy blog profi üzemeltetése nagyon komoly feladat, erre külön kitérek majd egy következő bejegyzésben. Most fókuszáljunk a tartalmára, pontosabban annak fejlesztésére.
Amit mégis ki szeretnék emelni, hogy kell legyen még egy egyszerű bloghoz is megfelelő tartalomstratégiád, hogy fenntartható legyen és tudjad tartani az irányt, ami felé a blognak haladnia kellene.
Van blog. Működik, de mégsem?
Az első dolgok egyike, amivel szembesülsz, hogy hiába a szuper tartalom, mégsem jönnek a vevők. Még a blogposztjaidat se olvassa senki.
Ebben az esetben 3 dolgot tegyél mérlegre:
- Tényleg elég jó a tartalom, amit előállítasz?
- Kitért a stratégiád arra, hogy egy blogposzttal mit kell tenned publikálás után? Megtetted és ott nem is változtatnál semmin?
- Ha ismertebb márka képviselője vagy, akkor azért, ha pedig új versenyző, akkor azért nem fognak benned (még!) bízni az emberek. Ez hatványozottan igaz az online térre.
Nagy általánosságban a fenti három kérdés megválaszolása mindig megadja az addigi tartalommarketinged sikertelenségének az okát.
Épp ezért most kicsit részletesebben vegyük őket sorra.
Minőségi tartalmat állítasz elő?
A minőség értékelését bontsuk most ketté:
- Saját magad számára megfelelő a tartalom minősége? Ha igen, akkor gondold el, hogy be kell mutatnod azt személyesen 100 ügyfelednek egy konferencián. Még mindig tetszik, amit írtál? Ha igen, akkor nincs teendőd (és irigyellek kicsit, mert kevés olyan tartalom került még ki a kezem alól, amit később nem másképp írtam volna meg).
- A célcsoportod számára is megfelelő a tartalom? Ez talán az egyik legnehezebb része a dolognak. Nem véletlenül alakult ki külön szakma az ügyféligények kutatására! Ha van ilyen kutatási anyagod, akkor nézd át és az alapján értékeld, amit írtál. Ha nincs ilyen anyagod, akkor képzeld magad egy átlagos vásárló helyébe, aki nincs tisztában mindazzal, amivel te, hiszen te vagy a szakértő. Ha ez megvan, akkor felezd meg a tudást, amit elképzeltél… Nagyjából most lesz jó a kép, amit a blogodról látni fogsz. (Tipp: jegyzeteld le, hogy szerinted mik fontosak így a számára – már építed is az első ügyfélprofilodat. (buyer persona!) Így is tökéletes? Nem túl bonyolult, nem hiányoznak az alapok, az átkötő gondolatok, amik neked már a kisujjadban vannak, ezért nem is kérdés, hogy ezt mindenki tudja? Biztos találsz olyat, ahol egy kicsit még lehet csiszolni a dolgon.
Ha minőségileg minden rendben, akkor még mindig kérdés a témaválasztás, ami mindig a jó tartalom-stratégia alapja.
Kapcsolódik a termékedhez, amiről írsz? Legalább érintőlegesen? Könnyen lehet erről az útról mindkét irányba letérni. Vagy annyira konkrét dolgokat írsz le, amiket tényleg tud mindenki, vagy nagyon eltávolodsz az eredeti céltól, amit viszont már nem lehet hozzád, ill. a termékedhez kötni.
Példa:
Egy horgászfelszerelést áruló webshop ne az országos napi hírekről írjon. A különböző eszközök tesztje, elemzése remek téma, de ki fog merülni egy idő után és unalmas lesz.
Ha kevés a hal(as téma), akkor még mindig jó, ha az időjárásról ír, mert az fontos tényező horgászatkor, vagy elemezze, hogy melyik az ergonómiailag legtökéletesebb evezős csónak, amit nem hallanak meg még a legvénebb harcsák sem. Bár a webshop ilyen csónakot nem árul, mégis hasznos a célcsoportja számára.
Nem bestsellert kell írni (de ha tudsz, akkor nehogy visszafogd magad…), hanem olyan tartalmat, ami érdekes és tudod kötni magadhoz a mondanivalóját.
Készítettél tartalomstratégiát?
Ha nem, akkor hiba van a rendszerben.
A tartalommarketing egyik szépsége, hogy az nem merül ki a tartalom előállításában, hanem jóval megelőzi egy elemző, tervező fázis, a publikálás után pedig következik a terjesztés, gondozás, majd a visszamérés is. (Az utóbbiból remek tanulságokat lehet leszűrni!)
(Forrás: The Coffee Break)
Készítettél stratégiát:
Ebben az esetben viszonylag kevés dolgot kell megvizsgálnod.
Írtál-e a tartalom-stratégiába olyat, hogy mit kell tenni egy elkészült blog poszttal? Ha nem, akkor itt az ideje!
Ha igen és a szerint jártál el, akkor kérdezd meg magadtól, hogy lehetne-e jobban csinálni azt? Valahogy másképp, most már tapasztalattal a hátad mögött.
Végül van-e ötleted, hogy mit lehetne kipróbálni?
Tipp:
- közösségi médiában használt hang finomítása
- hirdetési keret (akár Facebook posztok kiemelésére is) felülvizsgálata, újragondolása. Sok esetben például sokkal jobb eredményt hozott egy Facebook poszt, ha ugyanakkora (vagy kisebb) kerettel, de sokkal hosszabb ideig volt kiemelve. És akkor itt semmi komoly módosítás nem volt, csak 5 nap helyett 10 nap alatt költöttünk el ugyanannyi pénzt.
- új közösségi média csatorna használatba vétele
- PR cikk megjelenítése egy, a célcsoportod számára fontos személytől (aki köthető valahogy a termékedhez)
- tartalom formátum, struktúra újra gondolása, hogy könnyebben emészthetőbb, vagy csak simán dögösebb legyen a megjelenése.
Őszintén, a legjobb tanácsom itt az, hogy kísérletezz. Nincs ihleted? Olvass kicsit utána a témának és próbáld ki az olvasottakat. (Én már adtam is 5 tippet!)
Szinte bármit csinálhatsz a lényeg, hogy ezt valamilyen előre meghatározott stratégia mentén tegyed!
Márkaismertség/ismeretlenség
Minden márka megküzd azzal a ténnyel, hogy a márka mögött van egy értékesítési hálózat, tehát minket, vásárlókat semmi másra nem akarnak használni, minthogy vásároljunk. Sokat.
Őszintén? Ez szinte mindenhol tényleg így van. Különben nem működne a cég… Csak vannak olyan, haladóbb szellemű helyek, ahol felismerték azt, hogy az ügyfélélmény tényleg fontos, ha az ember nem egy közmű-szolgáltató megítélési szintjén akar mozogni.
Kis színes: a közmű-szolgáltatók közt is van már olyan, amelyik felismerte ezt és ennek megfelelően kampányol, és azt szeretné megmutatni, hogy neki nem csak egy havi sárga csekk vagy… Hajrá EON!
Nézd meg a reklámjukat most ilyen szemszögből… Szerintem érteni fogod.
Ha ennél feljebb akarod pozicionálni magad, akkor egyrészt drukkolok, mert szerintem csak így lehet igazán jó dolgokat elérni, (nem csak tartalommarketingben, hanem általánosan), másrészt kitartás, mert kemény munka lesz.
Ha már ismerik a neved, akkor sokkal erősebben lesz jelen a “Te csak eladni akarsz nekem!” elutasító gondolat,, amivel meg kell küzdened. Mi kell a sikerhez? Kitartás, kreativitás, empátia, szociális érzék és nem kevés alázat a saját céged, márkád, céljaid és ügyfeleid iránt. Viszont ha ezt komolyan veszed, akkor soha ne felejtsd, hogy valami jót fogsz csinálni!
Ha még nem ismerik, hogy ki vagy:
Miért hinnének neked? Bárki mondhatja magáról, hogy szakértő. Itt az autoritásodért kell megküzdeni. Bizonyítsd be, hogy tényleg értesz hozzá. Ez sokkal inkább egy közösségimédia szakértő feladat, mint marketinges. (A jó tartalom készítésén felül.)
Szerintem hogy kell?
Írj minden vásárlói tudásszintre tartalmat, a kezdőtől a haladóig. Vezesd be a teljesen újat az alapokba és döbbentsd le azt, aki magát eddig vérprofinak hitte.
Beszélgess velük. Ha kérdeznek, adj nekik választ legjobb tudásod szerint. Ne legyen az, hogy ma már volt 10 válasz, ennyi elég. A 11. lesz az a troll, aki szétkürtöli, hogy mekkora kókler vagy. A 12. viszont az a véleményvezér lesz, aki respektálja a hozzáállásodat és promotálni fog téged.
Hol van még elvarratlan szál?
Ha megvannak a használt platformok, azokat ellenőrizted, javítottad, megvan a kommunikációs cél és forma is, akkor van még egy fontos feladat. Keresd meg az elvarratlan szálakat a folyamatban.
Itt két fontos mozzanat van még, amit vizsgálni kell:
- Kampányoldalak, ha készítesz külön oldalt egy-egy akciódhoz. Ha nem, akkor javaslom, tegyed, mert egy ilyen egyedi oldal nagyon sok lehetőséget rejt magában, s még úgy is megéri használni, hogy valóban betesz plusz egy oldalt a vevő és a megrendelem gomb közé!
- A termékoldalad. Az egész online léted magja, hiszen ez lesz mindig is a tevékenységed középpontjában, ide kell terelni a látogatókat. Olyan látogatókat persze, akiket a szuper tartalmaiddal már kvázi meggyőztél, csak egy utolsó lökés kell nekik maximum.
Kicsit részletesebben:
Kampányolsz is? Hova érkeznek meg?
Egy kampányoldal lehetőségei szinte vég nélküliek. Csak néhány példa, hogy lásd, mikre lehet felhasználni:
- Egyedi / szezonális ajánlatokhoz készített tartalom publikálására.
- Hűséges vásárlók számára készített egyedi tartalom, ahol konzekvensen csak a meglévő vásárlóiddal kommunikálsz.
- Elő lehet rendelni nálad valamit! Méghozzá egy szuper és egyedi oldalon, ahol mindent meg lehet tudni a még polcra se került termékről.
- Szeretnél feliratkozókat gyűjteni az e-mail listádra, s ehhez van egy minta oldalad, hogy lássák mi minden jót fognak kapni.
- Még nem ügyfeled valaki? Adj neki egyedi kedvezményt az első vásárlására! Vagy csak mutasd be a céget.
Ez csak pár példa a felhasználhatóságra, amik segíthetnek pár ötlet kidolgozásában.
(Forrás: Crazyegg)
Ahhoz, hogy egy ilyen oldalra forgalmat terelj szinte biztos, hogy fizetned kell, úgyhogy tökéletesnek kell lennie! Konverzióoptimalizálni kell, de e mellett illeszkednie kell abba a tartalom-stratégiába, ami mentén felépítetted az oldalad tartalmi részét.
Ehhez két tanácsom van:
- Ha megvan az oldal célja, akkor ahhoz készítsd el a tartalmat, amit szeretnél átadni. Nézd át, rövidítsd, fogalmazd át, nyújts rajta, változtass egy kicsit a hangvételen… Legyen tökéletes. Utána foglalkozz azzal, hogy mennyire fog jól konvertálni, mert könnyebb egy meglévő tartalmat formázni, mint a különböző konverziós pontokra elhelyezni a kulcs elemeket és utána tölteni ki a réseket köztük.
- Én a munkám minden szintjén szeretem, ha van egy megbízható analitika is mellette, s neked is ezt javaslom. Egy kampányoldal esetében a minőség bizonyítására, ill. a hatékonyság fokozására az A/B tesztelés az egyik legjobb módszer. Fontos, hogy ez nem jelenti azt, egy oldalt kétszer kell legyártanod! Egy A/B teszt során két közel azonos tartalmú és kinézetű oldalt tesztelsz és mindig csak egy-két (lehetőleg egy) különböző elem van benne. Így tudod kiszűrni, hogy pontosan mitől lesz jobb az egyik oldal, mint a másik. Ha egyszerre megváltoztatsz öt dolgot, akkor utána azt kell kitalálnod, hogy abból az ötből mi volt jó. A/B teszteléshez van már sok eszköz a piacon, de én a jól bevált Visual Website Optimizert ajánlom.
Kampányoldal optimalizáláshoz egyébként még itt van két nagyon hasznos cikk, amikkel már tudsz dolgozni is a saját oldaladon:
Crazyegg – 12 essentials of a high converting landing page
Kissmetrics – The anatomy of a perfect landing page
Ha van már webshop, akkor ott mi a fontos?
Ha már webshop, akkor legyen is fókusz azon, hogy ha valaki ellátogat az oldalamra, az vásároljon is. Meg kell határozni, hogy ebben a folyamatban hol van a hiba most.
Ennek fontos része lesz a vásárlási folyamataid mért adatai alapján képzett vásárlói tölcsér.
Ez megmutatja, hogy onnantól kezdve, hogy valaki elolvasta mondjuk a Facebook bejegyzésedet, odáig, hogy rányom a „Megrendel” gombra, mi történik. Azt például hogy hol, melyik fázisban esik ki a legtöbb látogató az általad preferált folyamatból.
Vannak persze kritikus pontok, ahol mindig többen fognak lemorzsolódni, de azért itt is van mit javítani mindig. Erre a valaha volt legjobb példa a termékoldal. Az, hogy valakit eljuttass a termékedhez, elolvassa az oda készített tartalmat, eltöltsön ott akár pár percet, még a legkönnyebb feladatok egyike. Az, hogy onnan tovább is lépjen a megrendelő oldalra, vagy kosárba tegye az árut és elkezdje a fizetési folyamatot, már egy komolyabb kihívás. A vevőknek is, mert ez a legfontosabb döntés, ill. neked is, mert ezt az oldalt kell a lehető legtökéletesebben optimalizálni.
Ha megvannak azok az oldalak, ahol arányaiban a legtöbb látogató hagyja el a tölcsért, akkor a sorrend is megvan, hogy melyik oldalakkal kell foglalkoznod. Ehhez szerintem a Google Analytics tökéletes megoldás, nem is kell komolyabb, fizetős eszköz után nézni.
Itt is fontos az A/B tesztelés, mert ha van egy ötleted, amit változtatnál az oldalon, akkor próbáld ki, de soha ne úgy, hogy lecseréled a régit és megnézed, hogy történik-e valami. Mindig ott a kockázat, hogy ami neked jobban tetszik, az a vevőnek nem és így csak rontasz a helyzeten.
Ehelyett inkább (a forgalom mennyiségtől függően) a teljes oldalad forgalmának 5-10%-át engedd rá az új verzióra. Ha jól működik, akkor hajrá, eressz rá mindent. Ha nem, akkor kuka és tanultál valamit a vásárlóidról, jöhet egy új verzió.
Termékoldal-optimalizálás
Kulcs fontosságú pont. Ugye azt már tisztáztuk, hogy itt a legnagyobb a lemorzsolódás.
Ugyanakkor néhány alapelvet betartva jó eséllyel könnyen lehet rajta dobni egy nagyot.
- A terméknév – termékkép – ár – megrendelés négyes elhelyezkedése egymáshoz képest, ill. az oldalon belül rendkívül fontos. Ennek a négynek az átrendezésével látványos változásokat lehet elérni az oldal hatékonyságában.
- Ma már nem elég a terméket értékesíteni, sokkal inkább az élményt kell eladnod. Ebből pedig következik, hogy ne csak száraz számok legyen az oldalon, hanem a látogató érzelmeire is hatni tudj. Ehhez pedig természetesen kiváló tartalom kell. Eleinte a stabilan működő, de az átlagtól eltérő tartalmakat használtam, így szép lassan fejlődtek az oldalaim. Ma már egyre inkább hiszek abban, hogy a kreativitást nem szabad hogy korlátozza a kudarctól való félelem Ha szabadon engeded a fantáziád, szem előtt tartod a tartalom-stratégiád, akkor a kettőből csodás megoldások születhetnek helyzetben. Akár egy termékleírásnak, vagy a termékhez kapcsolódó GY.I.K. résznek.
Legyen stratégiád!
Jó sok témát érintettünk eddig a cikkben, most nem is bombázlak további lehetőségekkel. (Azzal hogy SEO-t még nem is említettem, amivel saját magamat is megleptem…)
Nem teljes még ezzel a cikkel sem a kép, hogy mit is takar a webshop-tartalommarketing, de remélem adtam egy közel átfogó képet a legfontosabb dolgokról.
Ha érdekes volt, akkor jó hírem van, mert ez csak a kezdete egy csodás barátságnak, mivel a fent leírtakat az elkövetkezendőkben szeretném külön-külön is, részletesebben kifejteni.
Egy dolog viszont mindenképpen vigyél magaddal: legyen tartalom-stratégiád.
A nélkül el fogod veszíteni a célt, rosszabb esetben pár hónap után elfogy a tartalom.
Hova tovább?
Ha olvasnál még a tartalom-stratégia készítésről, akkor kiindulásnak ajánlom a “Tartalomstratégia készítés 7 lépésben” cikkemet.
Ha nincs gond az angollal, akkor ezt mindenképp: “Content Marketing Institue – Launch Your Own Content Marketing Program: Why, How, & Who”
Ha inkább webshop-tartalommarketing elméleti ismereteidet bővítenéd tovább, akkor Pécsi Ferenc cikkét ajánlom: “A webshopoknak is szükségük van tartalomra”
Itt van néhány szuper példa arra, hogy milyen is lehet a jó tartalommarketing egy webshopnál: “12 useful content marketing examples from ecommerce brands”
Ha tetszett, akkor pedig oszd meg a cikket, kommentáld… a szokásos. 🙂
Tartalommarketing és SEO szakértő, a CoffeeBreak Consulting és szakmai blog alapítója, ahol a marketing stratégiák kialakítása és megvalósítása mellett business és productivity tréningeket is tart, hogy tudását át is adhassa ügyfeleinek.
Nagyvállalati és kkv ügyfélkörrel egyaránt foglalkozik, számukra egyedi, tartalomalapú megoldásokat, seo eredményeket, growth marketing kampányokat és elkötelezett ügyfélkört biztosít.
Ezek mellett pedig productivity és GTD tréningeket tart, hogy minél többen tudjanak hatékonyan élni, dolgozni.