Naponta tapasztalom, milyen nagy a zavar a tartalommarketing elnevezés körül. Érthető, hiszen a marketing és a tartalom szinte szétválaszthatatlanok. (Ilyen alapon persze minden marketinget tartalommarketingnek nevezhetnénk, ami nem lenne más, mint egy egyszerűbb elnevezés lecserélése egy hosszabbra.)
Amikor elindítottuk ezt a blogot, megpróbáltuk meghatározni, mi is az a tartalommarketing. (Nem volt egyszerű, mert nem létezi egyetlen, mindent lefedő, egyszerű definíció.)
Később az is szükségessé vált, hogy kifejtsük a tartalomstratégia és a tartalommarketing közti különbséget.
Most egy újabb lépéshez értünk. Meg kell magyaráznunk mi különbözteti meg a tartalommarketinget az inbound marketingtől.
„Az inbound marketing az, amikor a cég, blogokon, podcastokon, videókon, hírleveleket, letölthető tanulmányokon (whitepaper), e-könyveken keresztül hirdeti magát. Ezek célja, hogy közelebb hozzák az ügyfeleket a márkához.” – írja a Wikipédeia.
Ez eddig világos is, hiszen a tartalommarketinghez hasonlóan az inbound marketing sem az erőszakos nyomulásról szól, hanem a tartalmon keresztüli, finomabb befolyásolásról. Miközben azonban a tartalommarketing valamennyi rendelkezésére álló csatornát (az offline csatornákat is) arra használja, hogy választ adjon az ügyfeleket izgató, nyugtalanító, érdeklő kérdésekre, az inbound marketing célja csupán az, hogy online eszközök segítségével magához csalogassa a vevőket.
Röviden: az inbound marketing csak az online csatornákra koncentrál és meghatározásában nyoma sincs annak, hogy az ügyfél/vevő igényeiből, vágyaiból, félelmeiből kellene kiindulni.
Hosszabban: A tartalommarketing alapja a stratégia tervezés, aminek segítségével többféle ügyfélkarakterhez és többféle vásárlási ciklushoz illesztve hoz létre tartalmakat. Az inbound marketing a tartalom (blog, közösségi média, email) segítségével szerez vevőjelölteket (lead), majd a tartalmat az utólagos méréseken alapuló visszacsatolással finomítja.
Könnyen belátható, hogy a tartalommarketing jóval átfogóbb koncepció, aminek tulajdonképpen része az inbound marketing. Másképp fogalmazva: a két fogalom között olyan nagy az átfedés, hogy tulajdonképpen szétválaszthatatlanok.
A tartalommarketing (a tevékenység) több, mint száz éve létezik, az elnevezés az évezred elején született. A content marketing „ideológiája” leginkább a Content Marketing Institute-hoz és annak alapító-vezetőjéhez Joe Pulizzihez kötődik.
Az inbound marketing még 10 éves sincs, a „keresztapa” Brian Halligan, a tan fellegvára a HubSpot, ami (fizetős) marketing platformja mellett rengeteg ingyenes anyagot kínál. (Tovább bonyolítja a képet, hogy az inbound marketinggel lényegében azonos tartalmú a permission marketing, ami mögött Seth Godin áll.)
Tudományos erőfeszítéseim végén nem tudom nem idézni Pulizzi frappáns hasonlatát. Szerinte úgy kell tekinteni ezekre a megközelítésekre, mint a baptista, a metodista és a presbiteriánus vallásokra. Mindegyik keresztény vallás, valamennyi a Biblia tanait követi, ugyanakkor mindegyik kicsit máshogyan értelmezi ugyanazokat a doktrínákat.
Pulizzi szerint felesleges az apró nüanszokon lovagolni. Ezek a dolgok alapvetően ugyanarról szólnak.
Ő maga igen gyakorlatiasan használja a különböző elnevezéseket:
-
tartalomstratégiát emleget, ha újságírókkal, vagy tartalomstratégákkal beszél,
-
a tartalommarketing megnevezést használja, ha marketingesekhez, vagy értékesítőkhöz szól,
-
az inbound marketing kifejezést a kivállalkozások számára tartogatja.
Lehet, hogy ilyen egyszerű az egész?
Digitális dinoszaurusz vagyok. Érdeklődésemet követve 1996, hivatásszerűen 1999. óta foglalkozom digitális tartalommal és online kommunikációval. Dolgoztam nagy távközlési és informatikai cégnél, közigazgatási portálnál, de a saját utamat független tanácsadóként találtam meg. Az elmúlt években leginkább tartalomstratégiai szakértőként és tartalommarketing projektek megvalósítójaként segítem ügyfeleimet. 2004. óta írok szakmai blogokat. Most éppen ezt (is). További írásaim a Soreo.biz oldalon olvashatók.