Sokszor már azt se tudod hova kapj, olyan gyorsan jelennek meg az új angol marketinges szakszavak? Ráadásul egyre több kifejezéssel kell megbarátkozz az online marketing világából? Nem meglepő, hisz életünk egyre nagyobb részét töltjük online. Az aktív internetezők naponta már több, mint 3 órát lógnak a neten, ami a teljes ébrenléti idő 20%-a.
A digitális világ nemcsak információszerzési, vásárlási szokásainkat alakítja át, hanem a jövő szakmáit is. Foglalkozások tűnnek el és jelennek meg a 4. ipari forradalom, a digitális forradalom következtében. A marketing szakma sem maradhat ki ebből az átalakulásból. Milyen lesz a jövő marketingje? Milyen trendek várhatók, milyen irányba alakul ez a szakma? Lesz-e egyáltalán marketing 10 év múlva?
Több mint 20 éve dolgozom marketing területen, legutolsó munkahelyemen munkám körülbelül 10%-át tette ki az online marketing. Két éve már csak online marketinggel foglalkozom, mert hiszem, hogy ez a terület pár éven belül a nagy cégeknél is teljesen átveszi a vezető szerepet az offline marketingtől Ahhoz hogy te is versenyképes maradj a munkaerőpiacon, meg kell szerezd az alapfokú digitális marketing ismereteket. S hogy milyen területbe ásd bele jobban magad? Milyen készségeket fejlessz? Milyen lesz a jövő marketingje? Ezt mutatom be neked.
Marketing, ami nem azt jelenti ma, mint a jövőben
Manapság a laikusok számára a marketing elsősorban a reklámot jelenti. A szakemberek körében is jelentősen rányomja a bélyegét ez a szemléletmód a gondolkodásra: fontos, hogy mekkora marketing büdzsét kezelsz, vagyis mennyit tudsz kommunikációra költeni. A márka/ cégismertség növelése áll manapság a marketingesek gondolkodásának középpontjában. Ezek mind megváltoznak a jövőben. Fontosabb lesz, hogy mekkora vevői adatbázist kezelsz, mekkora forgalom realizálódott a marketing tevékenységed következtében. Hogy miért? A következők miatt.
Értékesítési szemlélet fontosabb lesz, mint a márkaismertség-központú szemlélet
A digitális csatornák megjelenése előtt elég volt a tömegmédiában hirdetni, majd a vásárláskor az eladóhelyen meggyőzni a fogyasztót. Manapság a vásárlói út sokkal bonyolultabb. A reklám csak a figyelem felkeltését szolgálja, utána még sok ponton kell befolyásoljuk a vásárlót, amit az online felületeken tudunk megtenni. Leaddé (vevőjelöltté) kell tenni a potenciális vásárlót, miután felkeltettük figyelmét. Ráadásul olyan leaddé, akinek már sokkal könnyebb eladni. A marketingnek ezért sokkal több feladata lesz a jövőben az értékesítésben. A marketing ebből a szempontból még jobban átfedésbe kerül az értékesítéssel. Ugyanakkor egy jól felépített inbound marketing és CRM rendszerekkel kezelt kereskedelmi folyamatban továbbra is jól elkülöníthetők lesznek az értékesítési és marketing felelősségi körök.
A márka szerepe jelentősen átalakul: egyre kevésbé kíváncsiak az emberek arra, hogy mit mondasz márkádról, sokkal jobban érdekli őket, mit mondanak mások róla, illetve hogy az adott problémájukat meg tudod-e oldani valamilyen tartalmad segítségével. A marketing sokkal inkább a történetmesélésre, szórakoztatásra épül (legyen az saját, vagy megszerzett), mint a magamutogatásra, előnyök hangsúlyozását sulykoló hirdetésre. Hisz erre nyitott az Y, Z generáció: számukra kevésbé fontos a márka, a bizalom annál inkább.
A személyes kommunikáció fontossága
A digitális csatornák lehetővé teszik, hogy fogyasztóid bármikor tájékozódjanak egy-egy vásárlás előtt, információt gyűjtsenek problémáikra, utánanézzenek, hogy kell valamit megoldaniuk, minél gyorsabban eljussanak oda, ahol megvásárolhatják a kinézett terméket, szolgáltatást. Ezek a mikromomentumok, amik arra sarkallják a márkákat, hogy minél relevánsabb megoldásokat nyújtsanak ezekre a helyzetekre, vagyis specifikusan az adott szituációra válaszoló tartalmat, megoldást kell a marketingeseknek nyújtaniuk. Az online hirdetések is lehetővé teszik az egyre személyre szabottabb kommunikációt különböző szociodemográfiai, attitűdök és érdeklődési területek szerint. Kommunikálhatsz meglévő e-mail adatbázisod körével, retargetálhatsz, használhatod a programmatic hirdetések előnyeit is.
A mesterséges intelligencia fejlődésével pedig még személyre szabottabb lehet ez a kommunikáció, s a történetmesélésben is segítséget nyújtanak majd a robotok. (Az USA-ban sok egyszerűbb hírt már ma is robotok írnak.)
Marketinges, mint IT szakember
Világszinten a marketing büdzsé 27%-át költik a cégek marketing technológiára, többet mint fizetett hirdetésekre. Nem meglepő, hisz folyamatosan nő a marketinges platformok száma, terjed a marketingautomatizálás, jönnek a chatbotok, egyre több tartalom jelenik majd meg kiterjesztett valóságban (Augmented Reality) és virtuális valóságban (Virtual Reality). Egy marketingesnek egyre többet kell érteni a technológiához, ami egyre kisebb kihívás a felhasználóbarát fejlesztéseknek köszönhetően. Már most is könnyen elkészíthetsz egy weboldalt, úgy hogy semmit nem értesz a kódoláshoz.
A marketing analitika további előretörése
Az online csatornákon futó marketingtevékenységek hatékonyságának ellenőrzésére rengeteg program áll már most is rendelkezésre: a megtérülésszámítás könnyen elvégezhető. Mivel a leadszerzés, személyes kommunikáció kerül a marketing középpontjába, ez csak egyre nagyobb adatbázisok kialakításával lehetséges, ami további analitikai feladatot rak a marketingesek nyakába. Szerencse, hogy a marketingautomatizálás és a mesterséges intelligencia a segítségünkre siet majd bizonyos feladatok, kimutatások elkészítésében.
T-alakú marketingtudás
A leírtakból is látszik, hogy továbbra is a T-alakú marketingtudás a nyerő stratégia az online felületeken. Minden területen szükséges egy generális tudás, s mellette egy-egy területen fontos a specializáció. Készségek szintjén pedig a kreativitás, stratégiai szemlélet mellé felsorakozik a storytelling, analitikai készség, IT szemlélet.
Összefoglalás
Úgy gondolod, hogy ez a világ nagyon messze van még? Én nem lennék annyira biztos benne. A fentebb leírtak 4-5 év múlva Magyarországra is beköszöntenek, s ha nincsenek meg ezek a képességeid 10 év múlva piaci értéked is jelentősen csökken. Meg tudsz felelni ezeknek a kihívásoknak? Csak rajtad múlik!
Közgazdasági egyetem elvégzése után multinacionális cégeknél szereztem meg marketinges tapasztalatom, legutóbb két ország marketingigazgatójaként. Ezzel a szakértelemmel és a Google Squared digitális posztgraduális marketing képzésén szerzett tudásommal, inbound képzettséggel tartalomalapú, stratégiai és vizuális megközelítéssel tanácsadóként segítem 2014 óta hazai cégek online növekedését.