Ha valami ismeretlen, akkor gyakran könnyebb mítoszokat gyártani, tévhiteket terjeszteni róla, mint megismerni. Aki azonban már eljutott eddig a blogig, bizonyára inkább a tényekre kíváncsi.
Kedvenc tartalommarketinges blogunk éppen most jelentetett meg egy kitűnő mítoszromboló összeállítást. Mindenkinek ajánljuk, hogy olvassa el ezt az írást (és kövesse a benne található linkeket is), az angolul nem olvasók és a lustábbak kedvéért azonban kiemelek néhány mítoszt és cáfolatot. Nem fordítást adok, hanem saját szavaimmal foglalom össze és kommentálom az olvasottakat.
1. A tartalommarketing nem olcsó (vagyis drága)
Mihez képest? Mivel egy tartalommarketing program több hónap (gyakran több év) hosszúságú, költségeit nehéz összehasonlítani egy reklámkampány árával. Máshogy kell számolni hatását, megtérülését is. Joe Pulizzi kiszámolta, mennyi tartalmat lehetne venni egyetlen SuperBowl reklámból. Az eredmény sokkoló.
2. A tartalommarketing is csak egy mulandó divat
Lehet, hogy maga az elnevezés idővel elkopik, kimegy a divatból, de a mögötte levő tartalom (tevékenység) marad. A név csak néhány éves, de a tartalommarketing maga több, mint 100 éve múltra tekint vissza. Nincs ok, amiért mostanában hirtelen megszűnne.
3. A tartalommarketing egy új diszciplína
A tartalommarketing nem önmagában álló jelenség, hanem a marketing valamennyi területére hat. Nem egy sziget, hanem egy erős kapcsolat, ami egy láncban a láncszemeket köti össze. (Mint kapocs, nem biggyeszthető a lánc végére, nem lehet addig várni a tartalommarketinggel, míg minden más marketinges feladat elkészül.)
4. A tartalommarketing ugyanaz, mint a SEO
A SEO a tartalommarketing fontos része, de a keresőoptimalizálás szempontjait nem szabad a tartalom fölé helyezni. (Másképpen: A tartalomnak elsődlegesen nem a SEO szempontjait kell figyelembe venniük.)
5. A tartalommarketing ugyanaz, mint a közösségi média
Tartalom nélkül nem lenne mit posztolni a közösségi médiában. (Próbáld megfordítani a folyamatot!)
6. A tartalommarketing azonos a blogolással
Egy gyakran frissülő, minőségi tartalmat nyújtó blog fontos eszköze lehet a tartalommarketingnek, de nem azonos azzal. A tartalommarketing céljai elérése érdekében általában többféle tartalomtípust és terjesztési csatornát alkalmaz. Elképzelhető azonban olyan helyzet is, amikor egyetlen blog is elegendő.
Amit itt leírtam, az csak Michele Linn (CMI) kitűnő posztjának rövid és hézagos összefoglalója. Ajánlom minden érdeklődőnek, hogy olvassa el az eredet írást is!
Digitális dinoszaurusz vagyok. Érdeklődésemet követve 1996, hivatásszerűen 1999. óta foglalkozom digitális tartalommal és online kommunikációval. Dolgoztam nagy távközlési és informatikai cégnél, közigazgatási portálnál, de a saját utamat független tanácsadóként találtam meg. Az elmúlt években leginkább tartalomstratégiai szakértőként és tartalommarketing projektek megvalósítójaként segítem ügyfeleimet. 2004. óta írok szakmai blogokat. Most éppen ezt (is). További írásaim a Soreo.biz oldalon olvashatók.