Tartalmon alapuló márka, vagy webszemét?

Már megint egy izgalmas prezentációra bukkantam. A brit Velocity előadása arról szól, hogy a tartalommarketinget leginkább éppen maga a tartalommarketing, vagyis annak egyre erősödő divatja veszélyezteti. A mindent beborító tartalom-szemétből csak egy nagyon erős tartalomalapú márkával lehet kiemelkedni. (Természetesen maga a Velocity prezentációja is a tartalommarketing kitűnő példája, hiszen ebben nem saját szolgáltatásaikat kínálgatják, hanem egy nagyon egyszerűen, elegánsan elkészített, mégis nagyon hatásos diasorral bizonyítják szakértelmüket.)

[slideshare id=15931787&doc=velocitycrap-130110064100-phpapp01]

Az 50 diából álló előadás részletes kommentálására nem vállalkozom, szeretnék azonban kiemelni belőle néhány különösen fontos gondolatot.

A következő években a B2B marketingben exponenciális mértékben növekszik majd a tartalommarketing szerepe. Messze nem gyarapszik azonban ilyen arányban a minőségi tartalmat előállítani képes szakemberek száma. Várható, hogy a (részben) talajt vesztett SEO szakemberek és az egyre túlzsúfoltabb piacon a megélhetésért küzdő közösségimédia-ügynökségek „felfedezik” a tartalommarketinget, legalábbis ilyen néven (is) próbálják magukat eladni. (Ez persze nem jelenti azt, hogy hirtelen ilyen kompetenciákat is képesek lennének magukra szedni). Rövid időn belül a „tartalom” lesz a legfontosabb kulcsszó, a nyüzsögni fognak körülöttünk a tartalommarketing-tanácsadók. Csak a tartalmat érző, azt kontextusba helyezni képes, a közönség igényeit ismerő tartalomkészítőkből lesz hiány. Azokból viszont nagyon.

A keletkezett űrt jobb az alulképzett, gyorstalpalón átesett, más szakmából kényszerből átigazolt, gyakorlatlan tartalomgyártók töltik majd ki. Az újdonsült „tartalommarketingesek” jobb híján tartalomnak látszó szeméttel (minimális önálló tartalom nagyobb méretre duzzasztva) árasztják el a piacot.

Az új helyzetben a cégek kénytelenek lesznek megerősíteni marketing-védelmi rendszerüket. Ezen a rendszeren csak akkor juthatsz át, ha valóban kiváló minőségű, informatív, érdekes tartalmat állítasz elő. Nem szabad engedni a kísértésnek és beállni a hulladékgyártók közé!

A prezentáció a [27.] diát követően csak vázlatosan érinti, hogyan lesz egy cégből „content brand”. A témával könyvek tucatjai és cikkek százai foglalkoznak (néhány közülük a könyvek, linkek menüpont alatt is megtalálható). Itt most csak a [43.] kockát emelném ki, ami arról szól, hogy a tartalmon alapuló márka (content brand) egyáltalán nem azonos a tartalomgyárral, legyen akármilyen hatékony is az utóbbi. (A mindent elárasztó közösségi média a jó példa arra, hogy az intenzív tartalomáradattal ugyan rövid időre fel lehet hívni a célközönség figyelmét, de azt megtartani csak minőségi tartalommal és megfelelő stratégiával lehetséges.)

A lényeg nagyon egyszerű: Valódi, tartós, pénzben is mérhető eredményeket csak minőségi tartalommal lehet elérni!

Wastepaper basket with crumpled paperA Velocity eladása természetesen (alapvetően) a brit piacról szól. Idehaza még nem érzékelhető az a tartalommarketing-pezsgés, amiről ők (és főképp az amerikai szerzők) írnak. (Inkább csak valami enyhe bizsergésről beszélnék.) A nyugati trendek „begyűrűzése” – elsősorban az internetnek köszönhetően – már sokkal gyorsabb, mint a korábbi években volt, mégis úgy gondolom, hogy az idejében kapcsoló cégeknek még éppen van elég idejük arra, hogy felkészüljenek a változásokra és igazi tartalom-márkaként magasan kiemelkedjenek a mindent elborító tartalom-szemétből.

Pécsi Ferenc
tartalomstratéga, online kommunikációs szakértő at |

Digitális dinoszaurusz vagyok. Érdeklődésemet követve 1996, hivatásszerűen 1999. óta foglalkozom digitális tartalommal és online kommunikációval. Dolgoztam nagy távközlési és informatikai cégnél, közigazgatási portálnál, de a saját utamat független tanácsadóként találtam meg. Az elmúlt években leginkább tartalomstratégiai szakértőként és tartalommarketing projektek megvalósítójaként segítem ügyfeleimet. 2004. óta írok szakmai blogokat. Most éppen ezt (is). További írásaim a Soreo.biz oldalon olvashatók.

Ez is érdekelhet