A keresőoptimalizálás során már sokan tudják, hogy a jó tartalmi optimalizálás fontos szerepet játszik az előkelő helyezés elérésében. Sokan azt viszont már nem figyelik, hogy egy adott tartalommal nem is biztos, hogy a legjobb kifejezésre próbáltak meg fókuszálni. Hogy lehet eldönteni, hogy a megfelelő kifejezésre koncentrálunk? És ha tudjuk, hogy újra kellene optimalizálni, akkor mit kell tenni?
Amikor egy oldalt szeretnénk keresőoptimalizálni, akkor érdemes tudni, hogy magát a SEO-t 3 fő részre lehet bontani:
1. technikai SEO (technikai részletek, beállítások, indexálhatóság)
2. on-page SEO / on-site SEO / belső SEO (tartalmi, szövegírási dolgok)
3. off-page SEO / off-site SEO / külső SEO (backlinkek, hivatkozások más oldalakról)
A technikai SEO arra szolgál, hogy a weboldalad forráskódja olvasható, értelmezhető legyen a keresőmotorok számára.
Az on-page SEO, vagy másnéven on-site SEO a saját weboldalunk tartalmára és annak optimalizáltságára vonatkozik. A legtöbb esetben ezeknek az elemeknek az optimalizálására érdemes törekedni:
1. elsődleges kulcsszó (primary keyword)
2. oldal címe (title)
3. URL
4. címsorok (headingek: H1, H2)
5. meta leírás (meta description)
6. képek címe (image title), alt text
7. maga a tartalom (paragrafusok, bekezdések, szöveg)
Az off-page (off-site) SEO azokat a tevékenységeket és SEO faktorokat tartalmazza, amelyek az oldalunkon kívül történnek, de a mi oldalunkra vannak hatással. Ide tartoznak az alábbi elemek:
● Mennyi link (backlink) mutat a weboldalunkra?
● Ezek a linkek mennyire hiteles oldalakról jönnek?
● Milyen a hivatkozás szövege az adott linknél?
Minden weboldal esetében arra kell koncentrálni , hogy hasonló vagy magasabb színvonalú legyen a mi oldalunk mint a versenytársaké a fenti három kategóriában.
Ebben a posztban azt fogom megmutatni, hogy milyen folyamat során jutottunk el oda, hogy a „Google trükkök” kifejezésre optimalizáljunk. Azt követően pedig milyen on-page és milyen off-page SEO elemeket végeztünk el, hogy pár hét alatt a 2. helyen legyünk az adott kifejezésre ezzel a poszttal.
Google Trükkök: SEO esettanulmány
1. A kulcsszó kiválasztása
Én minden projektet egy kulcsszókutatással (keyword reserach) kezdek. Itt megvizsgálom azokat a kifejezéseket, amikre reálisan érdemes koncentrálni. Itt nem csak a kifejezést vizsgálom meg, hanem azt is, hogy mennyien keresnek rá átlagosan havonta, és egy általam használt algoritmus alapján azt is kiszámolom, hogy milyen nehéz jól szerepelni az adott kifejezésre. Amikor legutóbb egy ilyen elemzést csináltunk a The Pitch blogja esetében, akkor több olyan kifejezést is találtunk, ami a „Google trükk” kereséshez kapcsolódott.
Bár ezek nagy része a közepes erősségű versenyhez tartozott (ezért a sárga jelölés), ha összeadjuk ezeknek a mennyiségét, akkor már megérte foglalkozni ezzel a kifejezéssel. Itt a nehézségi értéket egy 0 és 100 közé eső értékkel szoktam jellemezni. (A 0 az alacsony, a 100 az erős verseny.) Aztán pedig a kifejezések nehézsége alapján szétszedem őket gyenge, közepes és erős versennyel rendelkező kategóriákra. Ahol gyenge a verseny, ott zöld értéket kap a kifejezés, ahol közepes ott sárgát, ahol nehéz ott pirosat. Az értékhatárokat mindig az adott kifejezés és piac határozzák meg. Itt értelemszerűen azokra a
kifejezésekre érdemes koncentrálni, amikre sokan keresnek, de alacsony a verseny rájuk. Ahol pedig alacsony a keresési mennyiség, de nagy a verseny, azokkal később érdemes csak foglalkozni.
Itt kiindulási állapotként tudatosan a „Google trükk” kifejezésre optimalizáltunk. Hogy miért, annak majd egy későbbi lépésben lesz szerepe.
2. A tartalom (on-page) optimalizálása
Ezt követően megírtuk a blogposztot és on-page SEO vonalon optimalizáltuk a tartalmat a “Google trükk” kifejezésre. Odafigyeltünk az URL-re, a címre, a H1-ekre, a képek nevére és alt textjére, és a szövegre is.
3. Kezdeti Google rangsor és pozíció vizsgálata
A posztot 2016. február 8-án publikáltuk. Még aznap indexáltattuk a Google-lel a Search Console nevű programon keresztül. Ez nem azonos a Google Anyltics-el. A Search Console a Googleből jövő embereket vizsgálja, azon belül is csak organikus találatokra érvényes.
A poszt a „Google trükk” kifejezésre a következő nap (február 9-én) már a 4. helyen volt a rangsorban. Itt látható, hogy február 9-től a április elejéig hogy alakult ez a rangsor.
Egy rövid visszaesést követően az általunk írt tartalom mára stabilan a 2-4. helyen található. A legtöbb ember számára itt megáll az optimalizálás, és elkönyveli, hogy sikeres volt a SEO projekt. Viszont a munka nagyja sok esetben még csak most jön.
4. Kulcsszófókusz azonosítása
Amikor kijött a poszt, akkor a jó on-page SEO-nak köszönhetően már az első napokban a top 10-ben volt. Ennek köszönhetően az embereknek megjelent ez a cikk a Google rangsorában, amikor kerestek különböző kifejezésekre.
Ez nekünk nagyon jó hír, mert így rengeteg hasznos infohoz tudunk jutni a Google Search Console-on keresztül (magyarul Webmester Eszközök a neve). Itt jelen esetben a Search Analytics nevű menüpont érdekelt minket elsősorban.
Itt azt láthatjuk, hogy egyes tartalmainkra, blogposztjainkra milyen kifejezések alapján jutnak el az emberek.
Ennél a „Google trükk” posztnál egy ilyen ábra várt minket az első pár nap után. Bal oldalt a kifejezéseket látjuk (queries), a második oszlopban a kattintások számát (Clicks), a harmadikban az Impression-öket (vagyis hogy hány embernél jelent meg a mi tartalmunk a Google rangsorában), negyedikben a CTR-t (vagyis mennyien kattintottak rá a megjelent tartalomra), végül pedig a Position-t (vagyis az átlagos pozíciót).
A poszt publikálása után vártunk 2 hetet, hogy begyűljön elég mennyiségű adat. Amikor végignéztük ezt a listát, akkor azt láttuk, hogy mi a „Google trükk” kifejezésre optimalizáltunk, de számos egyéb kifejezésre is megjelent az oldal.
Itt visszafejtettük, hogy melyik kifejezésre mennyi a keresés és azt tapasztaltuk, hogy mi egy 20-as kereséssel rendelkező kifejezésre fókuszáltunk. Közben a többesszámban használt verzióra („Google trükkök”) 590-en keresnek. Érdekes módon a “Google trükkök” kombináció egyáltalán nem jött elő a kulcsszókutatás során, pedig sok időt szántunk rá. Azzal viszont, hogy megnéztük milyen kifejezésre érdemes újraoptimalizálni a posztot, sikerült rátalálnunk erre a kifejezésre.
Amikor megnéztük az eredeti poszt helyezését a “Google trükkök” kifejezésre, akkor a poszt nem volt ott a legjobb 30 találat között sem, miközben a “Google trükk” kifejezésre már a Top 5-ben volt. Ezért evidens volt, hogy érdemes újraoptimalizálni a posztot, már csak azt kellett megnézni, hogy arra a kifejezésre mennyivel nagyobb a verseny.
Bár a “Google trükkök” kifejezésre kicsivel nagyobb a verseny mint a “Google trükk”-re (32.6 vs 27.6), bőven megéri, mert nagyságrendekkel több emberhez tudunk eljutni az új kulcsszó segítségével. Tudtuk tehát, hogy a tartalmat érdemes újraoptimalizálni.
5. Újraoptimalizálás
A tartalmat újraoptimalizáltuk, és most már nem a „Google trükk” volt az elsődleges kulcsszavunk, hanem a „Google trükkök”.
Itt megint végigmentünk az összes on-page SEO elemen (url, title, H1, kép, alt text, szöveg).
1. elsődleges kulcsszó: „google trükkök”
2. oldal címe: Google trükkök: 19 hasznos keresési tipp
3. URL: http://thepitch.hu/google-trukkok-19-hasznos-keresesi-tipp/
4. Címsorok: „Google trükkök”, „Képalapú keresés”,” Konkrét kifejezést tartalmazó keresés”
5. Meta leírás: „Használd ezeket a Google trükköket, hogy időt spórolj és pontosabban tudj keresni! 19 keresési tipp, hogy igazán profi légy.”
6. Képek címe, alt text: „kep-alapu-kereses.jpg”, „Kép mint kulcsszó”
7. Tartalom: itt 3-szor is szerepel a „google trükkök” kifejezés
Mivel az URL is megváltozott, ezért a régi URL-t átirányítottuk egy 301-es redirecttel az új URL-re. Tehát, ha valaki még a régi oldalra érkezett volna, annak automatikusan már az új oldal töltött be.
Ez a poszt az újraoptimalizálást követően a 36. helyen nyitott, azóta pedig folyamatosan javul a helyezése, most már napok óta a 2. helyen van stabilan. Ez pedig részben az off-page SEO-nak is köszönhető.
6. Off-page SEO
Hogy biztosítsuk a hosszú távú jó helyezést, ezért elkezdtünk dolgozni az off-page SEO-n is. Írtunk két vendégposztot a kocka.blog.hu-ra.
Az első posztunk (Google keresés tippek) kikerült Index2-re, és 11 ezer ember olvasta el az első héten, a másik posztunk (Google Maps tippek) pedig Index2-re és az Index főoldalra is felkerült. Azt az első pár napban 36 ezren olvasták el. Ezekben a posztokban pedig elhelyeztünk 1-1 linket a saját blogposztunkra, megfelelő hivatkozási szöveggel (anchor text).
7. Jelenlegi helyezések vizsgálata
A posztunk most az alábbi helyeken szerepel az adott kifejezésre:
● Google trükkök (#2, 590 havi keresés)
● Google keresési trükkök (#3, 30 havi keresés)
● Google keresés trükkök (#3, 20 havi keresés)
● Google trükk (#3, 20 havi keresés)
● Google kereső trükkök (#3, 10 havi keresés)
● Google keresés adott oldalon (#4, 10 havi keresés)
● képalapú keresés (#13, 70 havi keresés)
Ennek köszönhetően havonta több száz, évente pedig több ezer embert tudunk úgy a weboldalunkra terelni, hogy innentől kezdve nincs jelentős teendőnk ezzel a poszttal. Egy picit lehet még dolgozni az on-page és off-page SEO elemeken, de a munka nagy részét már elvégeztük. Ha azokat vesszük figyelembe, hogy milyenek az átlagos átkattintási arányok (CTR – click through rate) a Google keresések egyes pozícióihoz kapcsolódóan, akkor itt évente 1100 embert tudunk az oldalra terelni a fenti 7 kifejezéssel.
Ez a szám úgy jön ki, hogy az 1. pozícióban átlagosan az emberek 31%-a kattint, a 2. pozícióban lévő találatra, 14%, utána 10% és így tovább. Ha ezeket az átlagos CTR-eket beszorozzuk adott pozíció mellett a havi keresési mennyiséggel, akkor megkapjuk hogy mennyi látogatót várhatunk az oldalunkra. Ha vesszük a “Google trükkök” kifejezést, akkor a havi 590-es keresési mennyiség mellett, 2. pozícióban 590 x 14% látogatóra számíthatunk havonta. Ez 80-85 látogatót jelent, ami éves szinten 950-1000 látogató.
Ha összeadjuk az összes kifejezésre vonatkozó ilyen értéket, akkor jön ki az 1100 körül érték. Ha viszont mindegyik esetben csak 1 helyet javítunk a pozíción, akkor a jobb konverzió miatt (mondjuk 14% helyett 31%) máris 2300 feletti
látogatószámot tudunk az oldalra terelni évente.
A következő lépés ilyenkor az, hogy ezt a folyamatot végigcsináljuk több kifejezésre is, és szépen, lépésről lépésre javítsuk a helyezésünket számunkra fontos kifejezésre. Mi a The Pitch-nél már 100 felett járunk azokban a kifejezésekben, amikre top 10-ben szereplünk. Ezek közül 25 pedig a top 3-ban található.
Az év hátralévő részében két fókuszunk van SEO téren:
1. Tovább javítsuk a helyezést azokra a kifejezésekre, amikre már most megjelenünk.
2. Bevezessünk új kifejezéseket, amikre reális esélyünk van jól szerepelni.
Munka tehát van bőven, nem fogunk unatkozni.
Ha szeretnél hasonló cikkeket olvasni a témában, akkor látogass el a The Pitch Education blogjára és nézd meg a keresőoptimalizálásról szóló posztjainkat.
Papp Gábor
Szakterülete a keresőoptimalizálás, a Growth Hacking és az üzleti modellek. Tanulmányait az USA-ban, Budapesten és Amszterdamban végezete közgazdasági (pénzügy és vállalkozásfejlesztés) területen. 2004-ben kezdett el designnal és egyszerű weboldalak készítésével foglalkozni, 2011-től pedig blogolással és keresőoptimalizálással. Ügyfelei között van több Techstars és Seedcamp befektetés is, nagy hazai technológiai cégek, de dolgozik együtt New York Times Bestseller íróval is.