Hogyan használd a tartalommarketinget munkáltatói márkák építésére?

Tartalomalapú munkáltatói márkaépítés: dolgozók számítógép előtt irodában

Magyarországon még nem elterjedt, hogy tartalomalapú megközelítést is használjanak a cégek munkáltatói márkáik építésére, holott a nemzetközi példák is bizonyítják, hogy kiválóan és hatékonyan használható ez a megközelítés.

Néhány statisztika, ami a tartalommarketing használata mellett szól a munkáltatóimárka-építésben:

Egy 2014 év elején a világ több országában végzett felmérés szerint a munkáltatói márka kommunikálására a közösségi média a leghatékonyabb csatorna (58%) és a cégek ezt a csatornát használják leginkább (megkérdezettek 76%-a). (A közösségi média használatának növekedése az utóbbi 3 évben 72%-os.

A karrieroldalak szerepe is folyamatosan nő (56%). A cégek 64%-a használja is ezt a csatornát. A kommunikációban a hírlevélhasználat (40%) és online oldalakon közzétett tartalom (38%) is előkelő helyen szerepel, mint kommunikációs eszköz.

Észak Amerikában munkakeresők körében végzett felmérés szerint a következő tartalmak a leghasznosabbak egy munkáltatói márka megítélésekor:

– Céges értékek bemutatása (41,8%)

– Termék, szolgáltatás bemutatása (36,6%)

– Munkáltatói vélemények (34,9%)

– Válaszok arra, hogy miért akarnak a munkavállalók az adott cégnél dolgozni (30,8%)

– Cégek pénzügyi mutatóinak bemutatása (22%)

– Sokszínűség bemutatása a munkahelyi kultúrában (19,6%)

– GYIK tartalmak (19,6%)

– Közösségi és társadalmi szerepvállalás bemutatása (16,2%)

– Munkáltatói blogtartalmak (15,5%)

– Munkáltatói díjak kommunikálása (12,8%)

Lassan már megszokjuk, hogy folyamatosan jelennek meg elemzések, hírek a magyarországi munkaerőhiány krónikus helyzetéről. Ezek a trendek egyre több cégnél helyezik fókuszba a munkáltatóimárka-építés megfelelő kezelését. A jól képzett munkaerő elérése, megnyerése és megtartása egyre fontosabb a cégek életében. Ebben segíthet a tartalomalapú kommunikáció, mely nemcsak a cél elérésében, de a versenytársaktól történő megkülönböztetésben is segíthet.

 

Tippek tartalomalapú munkáltatóimárka-építéshez

Tartalommarketinggel valós értéket tudsz teremteni a munkakeresőknek, azoknak, akik a munkáltatóimárka-kommunikációd célcsoportja. Szólj hozzájuk úgy, ahogy ők szeretnék, segítsd választásukat, ettől javul  a toborzás és a munkaerő-megtartás hatékonysága.

Amire érdemes odafigyelni:

1. Jelölt-perszónák pontos meghatározása

Fontos tudjad, kiket akarsz megszólítani, ki a célcsoportja egy-egy keresésnek. Ismerned kell, hogy ezen perszónáknak mik a problémái, igényei, frusztrációi, a munkakeresés során honnan tájékozódnak. Ezért célszerű minden jelölttípusra egy ilyen dokumentum elkészítése.

2. Munkáltatói értékajánlat használata

A munkáltatóimárka-kommunikációhoz is el kell készíts egy értékajánlatot: mi az, ami megkülönbözteti az adott munkáltatói márkát a versenytársaktól, milyen értékek a legfontosabbak a munkáltatódnak. Ezt a tartalomalapú kommunikáció során is követned kell.

3. Történetalapú gondolkozás az álláshirdetés-központú megközelítés helyett

Az álláshirdetések megjelenítése már nem kelti fel az álláskeresők érdeklődését. Sem a jó munkaerőét, sem pedig a passzív álláskeresőkét. Ezért is kell olyan történeteket mesélni, amik érdeklik az adott célközönséget. A perszónák igényeire szabva kell bemutasd a munkáltatót vagy a munkatársak és vásárlók munkahellyel kapcsolatos történeteit! Ezekhez különböző tartalomtípusok használhatók: szöveg, kép videó, gif vagy akár infografika, stb.. Fontos, hogy ezen tartalmaknak azok számára is érdekeseknek kell lenni, akik nem keresnek aktívan állást.

4. A kommunikáció megtervezése

Mik a célok, hogy lehet eljutni oda, milyen taktikákat érdemes ezért alkalmazni? Ezeket célszerű összegyűjtsd, hogy sikeres legyél! A tartalomalapú kommunikációt be kell építsd a meglévő munkáltatóimárka-stratégiádba.

5. Egyirányú kommunikáció helyett párbeszéd kialakítása a meglévő és potenciális munkavállalókkal

Ha olyan tartalmakat hozunk létre, ami plusz értéket ad a célcsoportnak, hasznos információkat szolgáltat nekik, egy idő után önkéntelenül megindul a párbeszéd. Érdemes létrehozz egy blogszekciót a karrieroldaladon belül például. A GE karrieroldalba ágyazott blogoldala így néz ki, míg az EY tanácsadó egy külön tudásbázist hozott létre munkáltatói márkájának kommunikációjára. Ezt a blogszekciót össze kell kösd a közösségi médiás oldalakkal, hogy még egyszerűbb legyen a párbeszéd. Ezeken a felületeken tippeket adhatsz munkakereséshez, be tudsz mutatni iparág-specifikus trendeket, megoszthatsz céges híreket, részletesen bemutathatod a megnyert munkáltatói díjakat, s felkérheted, ösztönözheted munkavállalóid, hogy ők is hozzanak létre ilyen tartalmakat!

6. A cég értékeinek, kultúrájának következetes képviselete

Soha ne az ideális állapotról beszélj tartalmaidban, arról, hogy mit szeretne elérni a céged. Mindig a tényleges kultúrát kell bemutasd. Akkor leszel hiteles, ha a valós helyzetet mutatod be.

7. Tartalom-promóció fókusz megfelelő kommunikációs csatornák használatával

A közösségi média fontossága a munkáltatóimárka-építésben vitathatatlan. Magyarországon erre jelenleg a legalkalmasabb csatorna a Linkedin, de bizonyos iparágaknál a Facebook is értékes és fontos csatorna lehet. Céges munkáltatói márkát bemutató tartalmak megjelenésével a közösségi oldalaitoknak is elég tartalom-utánpótlása lesz. Érdemes lehet kihasználnod a munkavállalók személyes hálózatát is – ehhez speciális módszerek és eszközök állnak a rendelkezésedre.

8. Tartalomgondozás, mint a legolcsóbb tartalommarketinges eszköz

A közösségi csatornákon történő megjelenéshez nem biztos, hogy elég a saját tartalmak posztolása. Érdemes azzal a lehetőséggel is élj, hogy külsős, potenciális munkavállalóid számára releváns tartalmakat is megossz. Lehetnek ezek iparági hírek, befolyásos, elismert iparági vagy HR szakemberek írásai.

9. Munkáltatói közösség létrehozása

A közösségi média lehetővé teszi, hogy kiépüljön egy olyan közösség, aki érdeklődik céged iránt, ami megvalósulhat az előző lépések bevezetésével az évek során.

10. Tartalomalapú kommunikáció hatékonyságának mérése

Ahhoz hogy látni lehessen a tartalommarketinges tevékenységek sikerességét, mérned kell a hatékonyságát ezen kommunikációnak is. A Belinkel célokhoz rendelt KPI-ok folyamatos figyelésével ez könnyen ellenőrizhető, ami alapján módosíthatod az operatív tervet. Egy munkáltatói márka megítélését a munkatársaim.hu oldalon is érdemes követni, hisz itt meglévő vagy volt munkavállalók minősíthetik a cégedet, mely jó indikációt adhat kommunikációdról.

 

Összefoglalás

A tartalommarketing munkáltatóimárka-építésben történő használatát mutattam be ebben a cikkben. Tíz javaslatot fogalmaztam meg, mely fontos lehet számodra, ha ilyen kommunikációval is színesítenéd munkáltatóimárka-építésed. Ugyanakkor ne felejtsd, hogy ez a kommunikációs eszköz nem hoz rögtön eredményeket viszont hosszútávon hatékonyabb, mint a hagyományos marketingeszközök használata. Ezért is érdemes elkezd, ha még nem tetted meg.

Te ismersz olyan magyar céget, aki használja ezt a tartalomalapú megközelítést a munkáltatóimárka-építésben? Én egyre több ilyennel találkozok.

Raskó Attila
Digital Marketing Strategist, ContentPlus |

Közgazdasági egyetem elvégzése után multinacionális cégeknél szereztem meg marketinges tapasztalatom, legutóbb két ország marketingigazgatójaként. Ezzel a szakértelemmel és a Google Squared digitális posztgraduális marketing képzésén szerzett tudásommal, inbound képzettséggel tartalomalapú, stratégiai és vizuális megközelítéssel tanácsadóként segítem 2014 óta hazai cégek online növekedését.