Tartalommarketing nagyban
Kezdetektől fogva azt éreztem, hogy a tartalommarketing egy kifejezetten olyan eszközrendszer, aminek a kis, vagy közepes méretű cégek látják igazán hasznát. Ez az a terület, ahol könnyebben tudnak érvényesülni. Egy nagyvállalat, egy multi kanyarban sincs, pedig azt feltételezné az ember, hogy nála van meg a teljes eszköztár. Ez alapjaiban igaz is. De…
Nem minden rózsaszín
A legfontosabb tényezőket figyelembe véve tisztán látszik, hogy mivel kell szembe nézned, ha nagyvállalati tartalommarketinges vagy:
- Közönség:
- Nagyobb az elérésed – Ki ne örülne ennek. Több emberhez jutok el. (Persze kicsit magasabb célszámokat kell teljesítened, így azért még ne dőlj hátra…)
- Nem hisznek neked. És akkor ennyit a nagyobb elérésedről is. Ha te vagy a nagy és gonosz multi hangja, akkor élből hátrányból fogsz indulni. Kivéve, ha nagyon jól csinálod… de hát ez is a cél.
- A cég:
- Fogalmuk sincs, miről beszélsz. Tartalommarketing? Jó, persze. Majd szólok a marketing osztálynak, akik szólnak az ügynökségnek, hogy kérünk azt is. Persze ez sem egyetemleges. Iparág és céges kultúra függvénye, határozzuk meg, mint jellemző hozzáállást.
- Nem lesz rá kidolgozott szervezeti struktúra, se folyamatok, amik mentén tudnál dolgozni.
- Mindent sales célszámokkal szeretnének majd definiálni.
- A kvázi budget hatékonyság komoly érv lesz mellette.
Több nagyon fontos előnye is van tehát ennek, cserébe más típusú kihívásokat kell teljesítened.
Ezek közül is a legfontosabb, hogy tudd eladni az elgondolásodat a cégen belül. A nagyobb vállalatok között elvétve találni olyan aktivitást, amit tartalommarketingnek lehetne nevezni. Vannak már ilyenek, de marad még bőven helyea piacon, ráadásul ezek általában nem saját termések, hanem ügynökségi ötletek, megoldások és kivitelezések. Ez persze rendben is van.
Hogy mi a legnagyobb feladat ma szerintem egy nagyvállalati tartalommarketinges előtt? Eladni a témát.
Evangelizálni kell
Igen, jelenleg ez az első és egyik legfontosabb feladat, mert olyanba nem fognak energiát fektetni a vezetők, amiről azt se tudják, hogy létezik. Ha tudják, akkor se látják át, hogy ehhez milyen erőforrásokra, folyamatokra, sőt új gondolkodásmódra van szükség.
Ezeket kell neked megmutatnod és megtanítanod a többieknek.
Ültesd el a magját és addig beszélj róla, amíg ki nem hajt. (Ki fog… csak idő és kitartás kérdése.)
Mit kell tenned?
Korábban már írtam arról, hogy pl. egy webshop tartalmánál mik a fontos feladatok. Ezek ugyanúgy igazak egy nagyvállalatra is. De nézzük most kifejezetten ilyen szemszögből őket:
Találd meg a hangot
Tudnod kell, hogy mi az a tonalitás, hangnem, stílus, amit megszoktak, mi az, amit elvárnak a fogyasztók a cégtől és mi az, amiben még csak nem is reménykednek.
A megszokott hangnem amiatt lesz fontos, mert a megszokás az érdeklődés halála. Nem fogsz kitűnni. Eltűnsz a zajban, ami ma már átjárja a digitális világot. Ha új dolgot szeretnél megvalósítani, akkor ott szükség van arra is, hogy valahogy másképp add azt át.
Az elvárt azért fontos, hogy tudd, mit kell megadnod. Ha már módosítasz a tartalom átadás módján, akkor e felé indulj.
A WOW érzés viszont akkor lesz meg a fogyasztókban, ha olyan módon kommunikálsz velük, amire nem is számítottak és pozitívan leped meg őket. Mire gondolok? Az egyik legegyszerűbb, hogy ha megkeres téged egy kérdéssel a vevőd, akkor azonnal reagálsz. Nem órák, vagy napok múlva, hanem 10-20-30 percen belül. Egyúttal ellátod őt a szükséges információkkal, plusz mutatsz neki új dolgokat, amik a későbbiekben sokat tudnak neki segíteni majd a hasonló helyzetek elkerülésében. A gyorsaság persze nem szigorúan vett tartalommarketing, pedig igenis fontos szempont lesz a tartalmad minőségének az értékelésekor, hogy mikor juttatod azt el.
Ha ez megvan, akkor ezt meg is kell majd mutatnod házon belül, hogy lássák, milyen fontos eszköz a megfelelő kommunikáció, milyen fontos, hogy ez tudatosan legyen szervezve.
Találd meg a témát
Na, itt lehet megcsúszni nagyon könnyen.
Alapvetően 2 gond léphet itt fel:
Az első, hogy nem tudod Te meghatározni, hogy mekkora témát szeretnél feldolgozni. Mindkét véglet nagyon meg fogja nehezíteni a dolgodat, az is, ha túl specifikus, az is, ha nagyon tág.
Ha túl szűk témát szeretnél feldolgozni, akkor viszonylag rövidtávon már tartalom problémákba fogsz ütközni, mert nem fogsz tudni miről írni (jó eséllyel…).
Ha a téma nagyon tág, mert mindenkihez akarsz szólni és mindenkit szeretnél behúzni az oldaladra, aki csak beleesik bárkinek a célcsoportjába a cégnél, akkor pedig az lesz a gond, hogy a felhasználóknak mindig csak 1-2 érdekes tartalom lesz a rengeteg között. Ez pedig nekik nem éri meg egyszerűen.
A jó témaválasztás kulcsfontosságú!
Válaszd ki azt a 2-3 célcsoportot (akár buyer personat), akik fogékonyak az olyan típusú tartalom iránt, ami számodra a legfontosabb és ők legyenek a sablon, mikor gondolkozol a tartalomnaptár összeállításakor.
(A buyer personakkal kapcsolatban egyébként már olvashattatok itt, a tartalommarketing.hu-n is, ebben a cikkben – javaslom elolvasni)
Amit muszáj meglépni, hogy a célcsoport – téma összehangolásnál fel kell dolgozni a különböző célszám terveket is, mert meg kell mutasd a sales (támogató) értékét az aktivitásoknak.
Találd meg a helyét
Egy multi esetében valami újítást ( pl. tartalommarketinget) bevezetni nem olyan egyszerű. Pedig azt gondolná az ember, hogy nagy cég, csak ki kell nyitni egy kicsit a pénz és erőforrás csapot, aztán kész is.
A probléma az, hogy pont az ellenkezője igaz. Nagyon ki van általában számolva minden jellegű erőforrás, így ha ezen változtatni szeretnél, akkor azt jól meg kell indokolni és nem árt, ha pár vezetőt is magad mellé állítasz már jó előre. Ha pár fontos döntéshozónak el tudod adni a tartalommarketinget úgy, hogy lássák, miért lesz ez egy fontos pillér, ami ráadásul költséghatékony is hosszú távon, akkor már sokkal jobb helyzetből indulsz.
Na de most nem is ez a lényeg, nem coachingról van most szó.
Ami most fontos, hogy át kell, hogy menjen az üzenet. Ehhez meg kell találnod a céges tervek, stratégiák, divíziók között azt, amelyiket jól ki lehetne egészíteni egy új csatornával.
Ha alaposabban körül nézel, akkor nagyon sok ilyet fogsz találni. Őszintén… lesz annyi, hogy azt tanácsolom, tényleg csak azok felé indulj el, ahol jól tud működni a tartalommarketing, mert ott fogják hamarabb meglátni a fényt az éjszakában.
Ha megvannak ezek a csatlakozási pontok, akkor mutasd meg, mondd el, tervezd meg… evangelizáld, mint a jelen marketing eszközét.
Tervezz (neked is jó, plusz reklám a cégen belül)
Ami korábban másol bevált, azon miért változtatna az ember radikálisan?
Egy jó marketing stratégia, vagy akár PR/Kommunikációs stratégia zárása mindig az, hogy konkrétan le van írva minden elem megjelenési és visszavonási időpontja. Ez kell ahhoz, hogy a teljes aktivitás egy olajozott gépezetként működhessen. Neked is ez kell!
Legyenek meg a jól definiált témák. Ezekhez először egy quantitatív jellegű terv, mennyi idő alatt mennyi tartalmat szeretnél és hol publikálni. Ezt követően, ha megvan a téma, a szükséges mennyiség, akkor jöhet a minőségi tartalom.
Ehhez lesz szükség természetesen egy tartalomnaptárra, amit össze kell hangolnod a céges aktivitás tervekkel, mert azt kell támogatni.
Ha ez megvan, akkor ezt is körbe kell vinni minden illetékes területen, hogy lássák mi minden jót fognak kapni.
Tervezéshez segédanyagok:
- Az evocontent.hu oldalán van egy letölthető sablon éves tartalom tervezéshez, amit tudok ajánlani
- A Trello (amit én is használok épp ilyen célokra) is ad tippeket itt és konkrét trello sablont itt.
Egy fontos dolog!
A tartalomnaptárhoz mindig és minden körülmények között igyekezz tartani magad, két okból:
- Össze van hangolva a céges aktivitás tervvel
- Ha nem vagy konzisztens, akkor 3-6 hónapon belül szét fog csúszni az egész és kaotikus lesz.
S ezt a fontos szabályt fogja mindig keresztülhúzni az első 6-12 hónapban az, hogy az utolsó pillanatban jönnek majd kérések. Egyre több, amint rájönnek sokan, hogy milyen jó eszköz is egy jól megtervezett tartalommarketing csatorna mix.
Ezzel jár, ezt meg kell ugrani és akkor nyert ügyed van.
Verdict
Amiket most leírtam, azok javarészt arra vonatkoznak, hogy egy közép, vagy nagyvállalatnál hogyan tudsz belevágni a tartalommarketingbe, amikor még sokan azt se tudják, hogy az micsoda. Befejezésként viszont nézzük meg újra az egészet egy kicsit más szemszögből: most akkor kinek is jó a tartalommarketing?
Szerintem alapvetően mindenkinek, viszont azt látni kell, hogy egy kisebb cég, kisebb csapattal sokkal dinamikusabban tud reagálni mindenre, míg egy multi nem. Olyan ez, mintha egy vitorlás hajót hasonlítanánk össze egy teherszállító gőzössel. Mindkettő elér a célig (jobb esetben), de a teherhajót állati nehéz kormányozni, új irányba terelni a vitorláshoz képest. Tény, hogy cserébe széllel szemben is jól tud haladni, mert minden szempontból több erőforrás áll rendelkezésre.
Ha multinál dolgozol, akkor mi lesz a legfontosabb feladatod? Szerintem a fentiekből egyértelműen kiderült az én álláspontom: evangelizáld! Találd meg a kapcsolódási pontokat a meglévő folyamatokhoz és akkor nyert ügyed van.
Ha kisvállalkozó vagy? Akkor pedig vágj bele a tartalommarketingbe, mert ez egy olyan terület, ahol a dinamizmus nagyon fontos és köröket tudsz verni a nagyobb versenytársakra!
Tartalommarketing és SEO szakértő, a CoffeeBreak Consulting és szakmai blog alapítója, ahol a marketing stratégiák kialakítása és megvalósítása mellett business és productivity tréningeket is tart, hogy tudását át is adhassa ügyfeleinek.
Nagyvállalati és kkv ügyfélkörrel egyaránt foglalkozik, számukra egyedi, tartalomalapú megoldásokat, seo eredményeket, growth marketing kampányokat és elkötelezett ügyfélkört biztosít.
Ezek mellett pedig productivity és GTD tréningeket tart, hogy minél többen tudjanak hatékonyan élni, dolgozni.