Az elmúlt hónap leginkább a fociról szóló hírekkel, meccsektől volt hangos Magyarországon. Olyanok is a képernyő elé ültek a magyar EB mérkőzésekre, akik közömbösek ezzel a sporttal szemben. Nem csoda, hiszen a magyar válogatott 30 éve nem szerepelt nemzetközi tornán, 44 éve Európa-bajnokságon, miközben most sikert sikerre halmozott.
Ez alatt az egy hónap alatt az is újra bebizonyosodott, hogy továbbra is igazi futballnemzet vagyunk. A magyar vonatkozású meccsek nézettsége a sikerek hatására folyamatosan nőtt. Hasonlóan magas nézettséget legutóbb 2010-ben, az első X-Faktor döntőjén tudott az RTL Klub produkálni, azóta viszont a televíziók nézettsége folyamatosan csökken. Jellemző az is, hogy a helyszínen a válogatott 4 meccsén soha nem volt kevesebb magyar szurkoló, mint az ellenfél nézőszáma.
Gondolom te is sokat beszélgettél barátaiddal arról, minek köszönhető ez a magyar viszonylatban szokatlan siker, és azzal egyetértesz, hogy Bernd Storck szövetségi kapitámynak nagy szerepe volt ebben. De mi az amit ő másként csinált mint elődjei (és itt Dárdai Pál előtti időkről beszélek), és marketingesként, tartalommarketingesként mik azok, amiket te is alkalmazhatsz ezekből?
Elemzésre épülő tervezés, stratégia
Úgy gondolom, ez az egyik legfontosabb pont, ami a sikerekhez hozzájárult. A játékosok egyedi, testfelépítésükhöz legmegfelelőbb edzésterveket kaptak, melyeket rengeteg felmérés előzött meg. A focisták ezen túlmenően megkapták az ellenfelek játékosonkénti elemzését, erősségeit, gyengeségeit.
Előre megtervezett formációkat, taktikai elemeket gyakoroltak be a játékosok. Ha valamilyen probléma merült fel a meccsen, konkrét útmutatót kaptak miken kell változtassanak, ami csak megfelelő elemzés alapján lehetséges. A korábban tapasztalt frázisok, levegőbe beszélés ezúttal elmaradt, hisz a csapatvezetők tudták, az nem vezet ilyenkor eredményre.
Marketingesként vallom, hogy megfelelő elemzés, azokra épülő stratégia nélkül az üzleti életben sem lehet tartós sikereket elérni. Ha nincsenek konkrét kvantitatív céljaid és nincs megfogalmazva, hogy szeretnéd elérni azokat, kevésbé leszel sikeres, mintha ezek rendelkezésre állnak. Tartalommarketing-tevékenységed megtervezése is növeli ezen aktivitás hatékonyságát. Mik ezek a lépések?
1. Először megfelelő insight megszerzése szükséges: versenytársaid aktivitásának elemzése, tartalomaudit elvégzése meglévő tartalmaidra.
2. Ezután alakítsd ki tartalommarketinges céljaid a BELINKEL technika segítségével. Ismerd meg legfontosabb personáid, ügyfélkaraktereid igényeit, problémáit, tudd, mik foglalkoztatják őket. Nekik kell tartalmat előállíts, így ha ez a lépés hiányzik, nem fog sikerülni, hogy felkeltsd érdeklődésüket, tartalmaid látogatottsága nem lesz megfelelő. A célcsoportos megközelítés itt nem működik, ennél mélyebb ismerete szükséges potenciális vevőidnek. Fontos, hogy megismerd personáid döntési útjait is. Ahhoz hogy a vásárlásig eljuttasd potenciális vevőid, a döntési út minden szakaszára kell megfelelő tartalmad legyen minden ügyfélkarakterednek.
3. Ezután kell témaköreid, használandó tartalomtípusokat és a használandó csatornákat meghatározd, amit végül egy tartalomnaptárba kell megjeleníts. Ez már a stratégia operatív megvalósításának megfogalmazása.
„Nincs egoizmus csak csapat van”
Ezt mondt Bernd Storck csapatára, ami tényleg csapatként funkcionált az EB alatt. Úgy érezte az ember, hogy a csapategység óriási pluszt adott hozzá a teljesítményhez. Mindenki egyként gondolkodott. Egy alsó közepes játékosállományból csinált a szakvezetés felső közepes játékosokat ezzel a szemlélettel.
A tartalommarketingben rengeteg szakterület munkájára van szükség. (Erről már korábban is írtam). Közel 20 szakterület is dolgozhat egy-egy cég tartalommarketinges aktivitásain. Ahhoz, hogy egységes és célorientált legyen a tartalommarketing-tevékenység, egy csapatként kell hogy funkcionáljanak a különböző szakterületek, melyhez megfelelő projekt menedzseri képességekkel is rendelkeznie kell egy tartalommarketing-vezetőnek. Ha nincs meg az előző pontban megfogalmazott közös cél, akkor ez a csapatmunka biztos nem fog megfelelően kialakulni.
Vezető, aki utat mutat
Bernd Storckot és közvetlen elődjét, Dárdai Pált mindenki elfogadta, a játékosok úgy fogalmaztak, hogy ők mint a 12. játékosok voltak a pályán. Tudták, hogy mit akarnak, motivációs beszédeikben magukkal ragadták a csapat tagjait, akik ezáltal még jobban elköteleződtek.
Korábbi ezen a blogon írt cikkemben bemutatott tartalommarketing-szervezet kialakításához jó menedzseri készségekkel rendelkező vezetőre van szükség. Neki nemcsak a belső, hanem a külsős beszállítók munkáját is koordinálni kell. Ez a vezetői készség az egyik fő követelmény egy tartalommarketing-menedzseri pozíció betöltésekor. Ezen követelményekről, a munkaköri profil bemutatásával következő cikkemben szeretnék foglalkozni.
Valódi teljesítmény, nem érdekek által vezérelt válogatás
Bernd Storck volt az első szövetségi kapitány az elmúlt évek során, aki teljesen függetleníteni tudta magát a magyarországi futball világában kialakult érdekektől. Figyelmen kívül hagyta a nagy befolyással rendelkező érdekcsoportokat. Nála csak a teljesítmény számított. Olyan embereket válogatott be, akiket klubjuk valamikor már mellőzött (Kleinheisler László, Nagy Ádám). Teljes megörökölt szakembergárdáját is lecserélte, rengeteg ellenséget szerezve ezzel magának a magyar szakmai körökben. Sokan kifejezték akkor nemtetszésüket, hogy csak külföldi szakembereket vont be, ám az idő őt igazolta.
Ha tartalommarketinges csapat felállításán munkálkodsz, téged is csak a teljesítmény, szakmai hozzáértés vezessen a csapat összeállításakor. Olyan szakembereket válogass magad köré, akik minimum jobbak, mint te!
Zárszó
Úgy gondolom Bernd Storck munkájából sok, nemcsak tartalommarketinges vezető tanulhat. Néha érdemes az üzleti életen kívüli, más területeket is megvizsgálni, s onnan is ötleteket meríteni a jobb üzleti hatékonyság elérése érdekében.
Remélem nem lesz rövid életű a kapitány sikerszériája! Lesz okunk a közeljövőben is büszkék lenni a válogatott teljesítményére, s minél többen élhetik át azt az érzést, amit nekem Bordeauxban aztán Marseilleben sikerült, életem legszebb sportélményét kapva.
Az illusztráció a szerző saját felvétele.
Közgazdasági egyetem elvégzése után multinacionális cégeknél szereztem meg marketinges tapasztalatom, legutóbb két ország marketingigazgatójaként. Ezzel a szakértelemmel és a Google Squared digitális posztgraduális marketing képzésén szerzett tudásommal, inbound képzettséggel tartalomalapú, stratégiai és vizuális megközelítéssel tanácsadóként segítem 2014 óta hazai cégek online növekedését.