Mi az a tartalommarketing?

Szinte magától értetődő, hogy egy tartalommarketingről szóló szakmai blog első bejegyzése a tartalommarketing meghatározásáról szóljon. Lássunk is hozzá…

Tartalommarketing röviden:

Egy több mint száz éve létező marketingtechnika, amely a célcsoport számára készített hasznos (értékkel és jelentőséggel bíró) tartalom terjesztésével hatni kíván annak viselkedésére, úgy, hogy minden érintett fél jól járjon.

blog a tartalommarketingről

A fenti mondat bizonyos részleteit kiragadva, kicsit bővebben:

Elfeledett marketingtechnika

Valóban nem új keletű a dolog, csak arról van szó, hogy az internet terjedésével (annak hihetetlen tartaloméhségével, és a hatalomra jutó vásárlóval együtt) ismét előtérbe került egy réges-régen kitalált módszer. Példaként lásd a Michelin-fivérek által kiadott útikalauzt (Guide Michelin, 1900-ból), amivel az autóabroncsok értékesítéséhez nélkülözhetetlen autózás terjedését szerették volna ösztönözni; vagy a különféle szappanoperákat (soap operas), amelyekkel először a rádióban, majd a tévében szórakoztatták a nagyérdeműt az ilyen-olyan FMCG-cégek.

Célcsoportra szabott

Mindig egy jól körülhatárolt (demográfiailag, pszichográfiailag stb.) célcsoport, szegmens számára készül a tartalom, alkalmazkodva annak információs és egyéb igényeihez. Ráadásul, annak a bizonyos célcsoportnak is a vásárlási ciklusához (vagy az ügyféllétrán elfoglalt helyéhez) igazítva, hiszen egy először vásárlónak, vagy egy visszatérő, hűséges ügyfélnek eltérő tartalomra van szüksége.

Értékes tartalom

A gyakran nem kevés pénzért előállított, és a termékhez, szolgáltatáshoz valamilyen módon kapcsolódó, tartalom háromféle okból lehet hasznos – értékkel és jelentőséggel bíró – a célcsoport számára:

Egy – a vásárlást megkönnyítő, olcsóbbá, informáltabbá stb. tevő megoldást hordoz (pl. termékkategóriára vonatkozó általános vásárlási tanácsok, kiegészítő mobil applikáció).
Kettő – segít abban, hogy másokkal összekapcsolódjak, jól érezzem magam, szórakoztat (pl. Facebookon megosztható vicces tartalom, online játék).
Három – segít abban, hogy jobbá tegyem magamat, vagy a környezetemet (pl. egy margarinmárka által életre hívott fitneszoldal, vagy egy pénzügyi szolgáltató által üzemeltetett kisvállalkozói tanácsadó portál).

Különféleképp terjesztve

Bár előszeretettel beszélünk csak online tartalomról, a tartalommarketing során készített és népszerűsített tartalom nemcsak digitális formát ölthet (pl. videofilm, hangfelvétel, digitális fotó, blogbejegyzés, illetve különféle e-formátumokban letölthető könyv, füzet), de a szokásos „offline” műfajok is ide tartoznak, így a nyomtatott kiadványok, és a különféle rendezvények, események is.

Az elkészített tartalmat bárhol terjeszthetem, bárhogy megoszthatom (pl. közösségi oldalakon), és sokféleképp ráterelhetem a figyelmet (pl. keresőoptimalizálással, keresőhirdetéssel, email marketinggel), de – és ez nagyon fontos – a tartalommarketing technikai középpontjában mindig egy saját tulajdonú, a márka, a vállalat fennhatósága alatt álló weboldal található.

Hasson a viselkedésre:

Az elkészített tartalommal szemben elvárás, hogy legyen hatással a célcsoportom viselkedésére, képes legyen azt megváltoztatni. Ne csak ismertté tegye, megkülönböztesse a márkámat, hanem ébresszen iránta bizalmat, kedveltesse meg, illetve próbálják ki, vásárolják meg a hatására. A taktikák szintjén megfogalmazva, iratkozzanak fel a hírlevelemre, lájkolják a közösségi profilomat, osszák meg a bejegyzésemet stb. az „elfogyasztott” tartalom miatt. Minél mérhetőbb, számszerűsíthetőbb az eredmény, annál jobb.

Végezetül, járjon jól mindenki:

Miért is tagadnánk, hiszen ez minden egészséges vállalkozás célja, a tartalommarketing becsületes nyereséget kell, hogy termeljen a szolgáltatást, terméket felkínáló vállalkozás számára. De ez csak az egyik oldal… Mivel a tartalommarketing nem tukmál rá feleslegesen senkire semmit (felnőttként kezeli a fogyasztót) – így mindenki jobban jár, beleértve a környezetet is.

Miben különbözik a tartalommarketing…

… a hagyományos marketingtől (marketingkommunikációtól)?

A hagyományos marketing azt szajkózza, hogy milyen jó a termék, a tartalommarketing ugyanezt megmutatja. A hagyományos marketing elad, a tartalommarketing pedig vásárolni segít.

… a PR-től (közönségkapcsolatoktól)?

A PR a viselkedés, vélemény befolyásolásával a vállalatot, márkát övező jóakarat és támogatás megszerzésén dolgozik, közönségébe a vásárlókon kívül mások is beletartoznak (pl. jogalkotók, részvényesek). A tartalommarketing, túl azon, hogy márkát is épít, a vásárlókra fókuszál, és elérni kívánt hatásként a vásárlásra, illetve az azt megelőző, vagy követő, de mindenképpen jól mérhető lépésekre (pl. kipróbálás, ajánlás).

… a keresőoptimalizálástól (SEO-tól)?

Hiba lenne a különbséget úgy meghatározni, hogy a tartalommarketing a vásárlók számára készít hasznos tartalmat, a keresőoptimalizálás pedig csak a keresőmotorok kegyeit lesi. A legújabb algoritmusok (pl. Google Panda, Pingvin, még újabban Facebook Graph Search) megjelenése óta ez egyre csekélyebb mértékben igaz. A SEO rendszerbe foglalja, hierarchiába rendezi az elkészült tartalmat (a tartalom taxonómiájával foglalkozik alapvetően), de valóban hasznos, a fogyasztókat is érdeklő tartalom nélkül nehezen repít a találati lista tetejére.

a közösségi médiától?

A közösségi média (social media) epicentruma mindig valamilyen közösségi oldal, a tartalommarketingé a márka, a termék saját oldala. A közösségi médiában megjelenő tartalom jellemzően rövid formátumú (lásd Twitter 140 karakteres szösszenetek, Facebook-kvízek), a tartalommarketing a hosszabb terjedelmű műfajokban (ekönyv, videofilm, blogbejegyzés) virít igazán. A tartalommarketing ugyan használja a közösségi médiát (pl. tartalommegosztásra, az ismertség serkentésére), de a közösségi média jó néhány funkciójának (pl. az ügyfélszolgálatot, ügyfélmegtartást, termékfejlesztést elősegítő párbeszéd) csak haszonélvezője.

 

A tartalommarketing helyesírása: tartalommarketing, és nem tartalom marketing, vagy tartalom-marketing, így, egybeírva, akárcsak a marketingvezető. A tartalommarketinget szokták még márkázott tartalomnak (branded content) vagy rendelésre készült tartalomnak (custom publishing, illetve – media) is hívni, de mi az angolban elterjedt content marketing kifejezés magyar fordítását használjuk.

 

Néhány angol nyelvű definíció arról, hogy mi is az a tartalommarketing:

What is Content Marketing? (Content Marketing Institute)

Six Useful Content Marketing Definitions (Joe Pulizzi, CMI)

21 Content Marketing Definitions (Heidi Cohen)

 

(A bejegyzés eredeti változata a taktikon.hu oldalon jelent meg először.)

 

FRISSÍTÉS: Bő egy év elteltével itt a tartalommarketing definíciójának újabb, letisztultabb verziója.

 

Szurop István, taktikon.hu
Szurop István
ügyvezető tanácsadó, Taktikon Kft. |

Újságíróból, marketingvezetőből lett tanácsadó vagyok. Az "asztal" mindkét oldalán ültem már, voltam nagyvállalati vezető itthon (ABN AMRO, K&H Bank, Provident) és külföldön (Raiffeisen International), de nemzetközi brandszakértőként (Garrison Group) is dolgoztam korábban. 2012 óta foglalkozom tartalommarketing-projektmenedzsmenttel, illetve marketingtréningeket, -konferenciákat szervezek.

Ez is érdekelhet

Trackbackek

  1. […] tartalommarketing definícióját szerencsére nem kell megadnom, mivel éppen egy ilyen bejegyzéssel indult ez a blog. Összefoglalónak talán álljon itt annyi, hogy a tartalommarketing hasznos, […]

  2. […] tartalommarketing definíciójával szerencsére nem kell megbirkóznunk, megtalálhatjuk például a Tartalommarketing.hu blogban. Azért persze nem tudok ellenállni a kísértésnek és […]