Marketingautomatizálás – le a tévhitekkel!

marketing automatizálás

Mostanában akár tartalommarketingről, akár inbound marketingről beszélünk, igen gyakran elhangzik a tartalom-előállítás / marketingautomatizálás párosítás. Ha megkérdeznénk, hogy a marketingautomatizálás mit is jelent, vajon mennyien tudnának válaszolni? Vajon mennyien lennének, akik valóban tudják is mit fed ez a fogalom. Kisebb körben végzett felmérésem, illetve korábbi tapasztalataim alapján azt kell mondjam: sajnos nem túl sokan. Éppen emiatt szeretném alaposabban körüljárni a témát.

Először is…

Mi az a marketingautomatizálás?

A marketingautomatizálás elnevezés olyan szoftvert, vagy platformot takar, aminek fő célja, hogy a cég igényei alapján automatizálja az online (marketing és értékesítési) folyamatokat.Ezek az igények sokfélék lehetnek, ami igen változatos skáláját teremti meg a marketingautomatizálásnak. Bizonyos esetekben csupán az email marketing egy összetettebb koncepciójáról beszélhetünk, máskor viszont olyan összetettségű rendszerrel találkozhatunk, ami az adott felhasználó korábbi tevékenysége alapján generál céloldalt (landing page) az üzleti célok minél magasabb arányú elérése érdekében.

Általános szabályok nincsenek, nagyon sok mindentől függ,  hogy egy cég számára az egyszerűbb, vagy a szofisztikáltabb módszer a megfelelő. Egy egyszerű webshop számára például – – főleg a cég működése elején –  rendszerint elegendő az email marketing automatizálása. Akár inbound marketing tevékenységgel is lehet próbálkozni email marketing alapú automatizálással, ám ezzel annyi plusz munkát veszünk a nyakunkba, hogy a célkitűzéseink elérése ezzel veszélybe kerülhet. Ilyenkor sok olyan lehetőségről kell lemondanunk, amiket egy komolyabb szoftver eleve tartalmaz. Ekkor már komolyan felvetődik egy valódi marketingautomatizálási szoftver használata. Ezzel a kockázat is csökkenthető és még a saját munkánkat is megkönnyítjük.

Most hogy ezt tisztáztuk, lépjünk is tovább!

Ha marketingautomatizálásról kérdeznek, alapvetően három csoportra szoktam osztani a lehetőségeket: email marketing, értékesítés, illetve tartalom alapú automatizálás.

Email marketing

Sokakban még az él, hogy az email marketing egyenlő a hírlevelekkel. Ez természetesen így nem igaz ( legfeljebb részben). A hírlevelek valóban fontos részét képezik az email marketingnek, ám ennél jóval több lehetőség rejlik benne.

Az automatizálás lényege egyszerű: az adott email marketing rendszerben meglévő és abba bekerülő adatok hazsnálatával, előzetesen meghatározott szabályok alapján történnek az email kiküldések. Erre egy példa: Webshopunkban beállítjuk, hogy azok, akik bőrcipőt vásároltak rövid időn belül kapjanak egy emailt arról, hogy a termék megóvása érdekében vásároljon cipőápolót. AZ emailben fel is sorolunk 5 márkát, amit most azonnal megvehet, és a két terméket  egyszerre szállítjuk ki neki.

Értékesítés alapú automatizálás

Azt hiszem, nem meglepő, hogy ha azt mondom, hogy innentől beszélhetünk igazi marketingautomatizálásról.

Mi is tartozik bele ebbe a kategóriába?

  • a honlap látogatóinak valós idejű követése
  • céloldalak (landing pages) és űrlapok készítése
  • keresőmarketing integráció
  • CRM integrálása a szoftverbe
  • értékesítési információs adatbázis építése
  • (progresszív űrlapkészítés)
  • értékesítők valósidejű értesítése

Látható, hogy ide olyan funkciók tartoznak, amik közvetlenül kapcsolódnak a lead generáláshoz (és ez által az értékesítéshez). Ezeknek a funkcióknak egy központi célja van: Azzal, hogy folyamatosan gyűjtjük az információkat egy adott felhasználóról, egyre pontosabban célozni. Ez természetesen azzal is jár, hogy az irányába történő aktivitásainknak egyre magasabb lesz a sikerességi mutatója. Ebből természetesen nem csak a marketing, hanem az értékesítés is profitál, mert a valósidejű felhasználókövetésnek és értesítéseknek hála pontosan lehet tudni, hogy egy lead mennyire forró, illetve hogy mikor és mivel érdemes felkeresnie az értékesítőnek egy adott kapcsolatot.

Az előző példánál maradva: Úgy választjuk ki az emailbe kerülő 5 márkát, hogy a felhasználó pénzügyi besorolása alapján kap emailt. Más márkákat küldünk azoknak, akiknek csak az a lényeg, hogy minél olcsóbb legyen a termék, mint azoknak, akiknek a pénz nem számít csak a márka (és a minőség)

B2B oldalról is hozva egy példát: Más emailt kap egy kisvállalat tulajdonosa, mint egy nagyvállalat beszerzési vezetője.

Tartalom alapú automatizálás

Mostanában egyre több ilyen szoftverrel lehet találkozni. Ide azokat az automatizálásokat szoktam sorolni, amik a már meglévő és készülő tartalmainkhoz kötődnek.

Mi tartozik ebbe a kategóriába?

  • tartalom promóció
  • tartalom becsatornázása
  • tartalom perszonalizáció
  • adaptív tartalmak
  • közösségimédia-integráció
  • közösségimédia-automatizálás
  • valósidejű és historikus tartalomelemzés
  • tartalomértékelés

Ezek a funkciók két részre oszthatóak:

  1. Adatgyűjtés és személyre szabás: A cél, hogy minél több információnk legyen egy adott felhasználóról (így könnyebben hozzá tudjuk rendelni a hozzá leginkább illő buyer personához), illetve, hogy ezek alapján optimalizáljuk a tartalommarketing tevékenységünket.
  2. Tartalmak terjesztése: Itt a cél, hogy folyamatosan új látogatókat, majd érdeklődőket szerezzünk, illetve, hogy a meglévő ügyfelek, korábbi vásárlók felé is folyamatosan kommunikáljuk a tartalmainkat.

A korábban szerzett információink alapján tudjuk, hogy egy adott felhasználónk napközben csak egy-egy posztunkba olvas bele, amit aztán este olvas át tüzetesebben, illetve a letölthető tartalmainkat (pl. whitepaper) is az esti órákban szokta letölteni, és az analitika alapján is az látszik, hogy még akkor el is olvassa (a whitepaperben lévő linkekre rákattint). Ezért napközben a felhasználó számára rövdebb vagy kivonatolt blogbejegyzéseket mutatunk, míg az esti órákban a teljes tartalmakat, illetve komolyabb tartalmakat (ebook, whitepaper, webinar felvétel, stb.

Azzal  is érdemes tisztában lenni, hogy bár vannak olyan szoftverek, amik vagy csak az értékesítést támogató (pl.: SALESmanago, Marketo), vagy csak a tartalom alapú automatizálással (pl.: CoSchedule, Rainmaker) foglalkoznak,  egyre több az olyan szoftver, melyekben  mindkét típusú automatizálás megtalálható (pl.: HubSpot).

Tévhitek a marketingautomatizálásról

 

1. Egyszer kell csak elkészíteni

Gyakori tévhit, hogy az automatizálást elég egyszer elkészíteni, beállítani és utána semmi dolgunk nincs vele. Természetesen ez nincs így. Mint minden online marketing eszközt, ezt is folyamatosan mérni, elemezni és optimalizálni kell – főleg, ha egy profittermelő rendszert szeretnénk fenntartani. A sikeres automatizálás érdekében folyamatosan kell vele foglalkozni – a “havi egyszer ránézek” nem jó hozzáállás -, sőt bizonyos méret fölött nagyon fontos, hogy a szervezetben legyen egy dedikált ember, aki csak ezzel foglalkozik.

2. Csak emailről szól

A fent leírtakból már kiderülhetett, hogy a marketingautomatizálás nem csak az emailekről szól . Van benne valósidejű látogatókövetés összekötve CRM-mel, értékesítési intelligencia folyamatos építése, dinamikus űrlapok és landing oldalak készítése, stb. Nem szabad abba a hibába esni, hogy csak az emailekig jutunk el egy automatizálási tervezés során.

3. A lusták eszköze

Ezt főként 2-3 évvel ezelőtt kaptam meg gyyakran, azóta szerencsére csak néha-néha bukkan fel ez a kifogás(?), de ennek ellenére fontos foglalkozni vele. A marketingautomatizálás nem abban segít, hogy kevesebb munkánk legyen, hanem hogy kevesebb felesleges munkánk legyen, és minél perszonalizáltabb módszerekkel kommunikáljunk a célcsoportunkkal. Jöhetnek az elemzések, az automatizálási szabályok és a lead értékelés folyamatos optimalizálása. Ahogy az első tévhitnél is írtam, ez nem arról szól, hogy egyszer elkészítjük, és innentől kezdve nincs vele dolgunk.

4. Automatizálás a robotokról szól

“Nekünk nagyon fontosak az ügyfeleink, az automatizálás miatt pedig csak a robotok lennének kapcsolatban velük” – gondolom, nem csak én találkoztam már ezzel a kifogással. Valójában a marketingautomatizálás nagyon is az emberekről szól. Információt gyűjtünk az adott felhasználóról, az őt érdeklő témában kommunikálunk velük, a neki tetsző formában alakítjuk ki a landing oldalakat és az űrlapokat, stb. Már csak ebből a rövid felsorolásból is jól látszik, hogy ez tényleg az emberekről szól.

5. A spam legjobb eszköze

Sajnos a mai napig probléma, hogy sokan a spamek küldésével  mossák össze az email marketinget. Ennek hátterében természetesen az is ott van, hogy sokan vannak, akik valóban visszaélnek az email marketing lehetőségeivel. Ha azonban valóban sikeres online marketinget akarunk folytatni, akkor életbevágóan fontos elkerülni a spamet. Ennek nem csak pénzügyi okai vannak (igen komoly bírságokat lehet kapni), de azért is fontos, mert a spamre a felhasználók negatívan reagálnak, amivel a saját cégünk hírét (is) tönkre tudjuk tenni – elég csak egy olyan személy, aki mindenhol hangoztatja, hogy mennyire spamelünk, és jelentős mértékben csökkeni fog a ügyfeleink száma..

Konklúzió

Az online marketing bármilyen más területéhez hasonlóan itt sem olyan egyszerű a helyzet, mint ahogy azt elsőre gondolni lehetne. Fontos és érdemes körbejárni a témát, hogy a nekünk megfelelő marketingautomatizálási módszertant és szoftvert választhassuk.

Ez is érdekelhet

Kiss Tamás
Digital & Performance Marketing Strategist at

Inbound marketinggel foglalkozom, annak minden részével: PPC, SEO, Email marketing, marketing automatizálás, tartalom stratégia, digitális analitika - a lényeg a tartalomalapú aktivitás. Közép- és nagyvállalati ügyfeleim hazai és nemzetközi aktivitását koordinálom és menedzselem. Amit még tudni lehet rólam: GTD hívő és hobbi UX-es vagyok.

Trackbackek

  1. […] írtam egy cikket a különböző marketingautomatizálásokról a tartalommarketing.hu blogra. Most a célom annak körbejárása, hogy tényleg megéri-e a […]