Azt már sokan tudják, hogy a keresőoptimalizálás sikerének egyik legfontosabb tényezője, hogy minél több jó minőségű linkje legyen egy weboldalnak.
A képlet viszonylag egyszerű: minél több jó linkje van egy oldalnak, annál nagyobb az esélye, hogy jól fog szerepelni a Google rangsorában.
De azonnal felmerül két kérdés:
-
Hogyan tudom, hogy egy link jó vagy rossz?
A második kérdésre kicsit könnyebb a válasz. Jó linknek az a link számít, ami:
-
hiteles oldalról származik (hivatkoznak rá más oldalak),
-
az adott oldal témája releváns (közeli vagy hasonló mint a miénk),
-
nem áll az oldal büntetés alatt,
-
a link típusa “dofollow” (vagyis közvetíti a link erejét).
Így gyorsan ki lehet szűrni számos olyan oldalt, ahonnan szinte kizárt, hogy jó linkeket lehessen szerezni. Ilyenek a:
-
linkfarmok,
-
nagyon fiatal, hivatkozások nélküli weboldalak,
-
spam site-ok,
-
büntetés alatt lévő oldalak,
-
nofollow típusú linkek, kommentek.
Szerencsére van több olyan megoldás is, amivel azonosítani lehet a rossz linkeket és olyan is, amivel jó linkek után tudunk nézni.
Hogy szerezzünk jó linkeket?
Versenytársak egyéni elemzése
Az egyik legjobb megoldás az, hogyha megpróbáljuk visszafejteni, hogy a Google rangsorában szereplő versenytársaknak honnan van linkje. Itt nem kell mást tenni, mint használni valamilyen backlink elemző eszközt. Akár a MOZ Open Site Explorerért, akár az Ahrefs-t, akár a Majestic SEO-t. Ezeknek egy limitált funkcionalitású része már ingyenes is elérhető, és meg lehet velük nézni, hogy egy site-nak honnak vannak linkjei.
Közös linkprofil elemzése
Nem csak egyesével lehet megnézni versenytársakat, hanem akár közösen is. Itt arra törekszünk, hogy azonosítsuk a közös linkprofilt és azokat a halmazokat is, ahol másoknak van linkje, de nekünk nincs.
Ezt szemlélteti ez az ábra is.
Bal oldalt látható az A és B oldal. Középen pirossal a közös linkek, tehát azok a site-ok, akik mind a két domainre linkelnek. Bal oldalt már 3 site-ot látunk. Vannak linkek, amik A-nak és B-nek közösek, vannak, amik A és C között és amik B és C között.
Ha mi vagyunk az A oldal tulajdonosa, akkor elsősorban azok a linkek érdekelnek, amik linkelnek B-re és C-re is, de rám nem. Ezek ugyanis olyan domainek ahonnan a versenytársaknak van linkje, de nekem nincs. Ezek olyan potenciális oldalak, ahonnan nekem is érdemes lehet linket szerezni
(feltéve hogy nem gyenge minőségű, spam, linkfarm oldalról van szó).
Hogy lehet ezeket azonosítani? Vagy manuálisan, vagy használhatunk valamilyen eszközt is rá. Ilyen például a SEO SpyGlass Link intersection tool-ja.
Itt különböző színekkel jelölik a különböző linkeket. Fent a zöld, piros, kék és sárga jelölik a domaineket. Ha lejjebb görgetünk, akkor pedig a különböző metszeteket kapjuk meg. Ha mi vagyunk a zöld oldal, akkor csak ki kell szűrni a zöld találatokat és máris megvan az összes domain ahonnan a versenytársaknak van linkje, de nekünk nincs.
Említésből hivatkozás
Sokszor akad olyan, hogy írnak a brandünkről, vagy akár szakemberként minket hivatkoznak valahol a weben. De ilyenkor gyakran csak megemlítenek minket és nem adnak linket is hozzá.
Ha ilyen történik, akkor ezeket az említéseket át kell fordítani backlinkké, hivatkozássá.
Ehhez az egyik legjobb eszköz a Google Értesítés (Google Alerts).
Itt be lehet állítani az alábbiakat:
-
Milyen kifejezés alapján kérünk értesítést?
-
Milyen gyakran? Azonnal? Naponta? Hetente?
-
Pontos egyezés legyen?
-
Milyen típusú tartalomról van szó?
Ha beállítunk egy-egy ilyen értesítést a saját brandünkre, nevünkre, akkor napi szinten kaphatunk értesítést, hogy említenek minket. Nem kell mást tenni, mint ellenőrizni, hogy link is található-e az említésnél vagy sem. Ha nem található, akkor írni kell a cikk írójának, hogy tegyen be egy linket.
Banális dolognak tűnik, de tényleg működik.
Új hivatkozás értesítő
Különböző fizetős eszközöknél beállítható, hogy értesítést kapjunk, hogyha bizonyos oldalak linket szereznek valahonnan. Én például a Majestic SEO backlink reporting eszközét használom arra, hogy 10-15 domaint figyelemmel kísérjek. Ebben vannak direkt versenytársak és hasonló témában dolgozó oldalak is.
Minden héten hétfő reggel kapok egy emailt, amiben benne van az összes új szerzett linkje egy-egy weboldalnak. Nem kell mást tenni, mint 10 percet rászánni és végignézni, hogy van-e köztük olyan lehetőség, ahonnan én is tudnék linket szerezni, akár egy cikk, említés vagy interjú formájában.
Gyakran előfordul, hogy nincs használható info benne, de ha minden héten ránéz az ember, akkor előbb-utóbb beesik 1-2 olyan lehetőség, ami felett szinte biztos átsiklottam volna.
Kreatív sztorik
A hagyományos, izzadós linképítés mellett érdemes lehet néha egy-egy könnyedebb sztorit is írni. Vagy olyat, ami végtelenül szórakoztató, vagy olyat, amiben valamilyen vicces átverés van. Ezeket a cikkeket többen is meg szokták osztani, és hivatkozni szoktak rájuk.
Nálam hasonló cikk volt, amikor Tőrös Balázst figuráztam ki egy cikkben:
Erről a sztoriról utána írtam egy külön esettanulmányt is a The Pitch online marketing blogra. Mind a saját blogom cikke, mind ez az esettanulmány több ezer olvasót eredményezett, és hivatkozásokat is sikerült velük szereznem.
Ezeken felül persze számtalan egyéb kreatív megoldást lehet alkalmazni, hogy eredményt érjünk el. Az összes ilyen folyamat során arra érdemes koncentrálni, hogy jó minőségű, hiteles és témába vágó oldalakról szerezzünk hivatkozásokat.
Hosszú távon el kell tehát felejteni a linkfarmokat, gyenge minőségű oldalakat, ezek ugyanis jellemzően csak rövid ideig, vagy már egyáltalán nem hoznak előrelépést. Sőt, a legutóbbi néhány év Google algoritmus frissítései újabban inkább büntetik azokat az oldalakat, amelyek gyenge minőségű hivatkozásokkal próbáltak meg trükközni. A jó hír viszont az, hogy aki felépít egy ilyen hiteles, jó linkekből álló backlink profilt, az hosszú távon részesedhet a Google által felé érkező forgalomból.
Papp Gábor
Szakterülete a keresőoptimalizálás, a Growth Hacking és az üzleti modellek. Tanulmányait az USA-ban, Budapesten és Amszterdamban végezete közgazdasági (pénzügy és vállalkozásfejlesztés) területen. 2004-ben kezdett el designnal és egyszerű weboldalak készítésével foglalkozni, 2011-től pedig blogolással és keresőoptimalizálással. Ügyfelei között van több Techstars és Seedcamp befektetés is, nagy hazai technológiai cégek, de dolgozik együtt New York Times Bestseller íróval is.