A Könyvek, linkek menü alatt, az ajánlott olvasmányok között már ajánlottuk Lee Odden Optimize című könyvét. Odden írása azért is különösen érdekes, mert nem egyik, vagy másik szakterületet próbálja meg az előtérbe helyezni,hanem egy összefüggő egészként látja a tartalommarketinget, a keresőoptimalizálást (SEO), a látogató vásárlóvá „varázslását” (konverzió).
Az alábbiakban látható prezentáció valószínűleg egy hosszabb előadáshoz készült. Első harmada a tartalommarketingről szól, ezt a részt próbáltam meg „feliratozni”. (A szögletes zárójelben levő számok az egyes diákra utalnak.)
[slideshare id=13331288&doc=bweny12-odden-120614173240-phpapp01]
A prezentáció eleje magától értetődő, azt nem szükséges magyarázni.
[4] Bár egyesek számára talán triviális, mégis fontos hangsúlyozni, hogy a közösségi média sem működne tartalom nélkül. (Tulajdonképpen a cicás képek és egyéb cukiságok is tartalomnak minősülnek, de önmagában ezek nem lennének képesek elég muníciót adni a közösségi beszélgetésekhez.)
[5] A kizárólag az értékesítésre koncentráló, erőszakos marketing figyelmen kívül hagyja mi történik a vásárlás után. A visszatérő vevőkben és a vásárlói ajánlásokban rejlő erőt (és az ebből adódó növekvő eredményességet) semmiképpen nem szabad figyelmen kívül hagyni.
[13] Megdöbbenéssel figyelem, ahogy egyre többen próbálják egész online marketingjüket egyetlen Facebook oldallal letudni. A tartalomstratégia egyik legfontosabb része a megfelelő csatornák kiválasztása és azok összehangolása. Odden ábráján jól látszik, hogy egyáltalán nem a Facebook oldal, hanem a (sokak által már évek óta, folyamatosan temetni próbált) blog áll a középpontban. Az ok egyszerű: a blog az a kommunikációs eszköz, ami képes összefogni az ábrán látható (és nem látható – podcast, Pinterest stb.) eszközöket, csatornákat.
[15] Hát igen, ezekkel (és még egyéb, a szaksajtóban gyakran szereplő) fogalmakkal sok marketingest zavarba lehet hozni.
[17] A tartalommarketing egyik alaptétele: Nem arról kell beszélned, hogy Te mit csinálsz, hanem arról, hogy milyen válaszokat vagy képes adni vevőid/felhasználóid igényeire. Sok vállalat számára láthatóan nehezen megy az átállás, az eredmények viszont azt mutatják, hogy megéri.
[19] Tessék, itt van minden, csak meg kell valósítani. Ez persze nem olyan egyszerű, mint egy termékismertetőt, vagy cégbemutatót kitenni a céges weboldalra.
[20] Mitől lesz sikeres egy üzleti blog? Erről szólnak a következő diák. Odden nem ír egy nagyon fontos, mifelénk naponta felmerülő feltételről: A vállalat /vállalkozás vezetőinek is el kell fogadniuk, hogy a blogolás fontos, azzal foglalkozni kell.
[21] Kik az olvasók? Mik a céljaik? Milyen problémájuk oldató meg a tartalommal? Erre érdemes koncentrálni, nem pedig a kínált szolgáltatások egyszerű felsorolására.
[24] A szerző itt egy példával mutatja be, hogy is kell kibontani mindezt.
[25] 30 tartalommarketing taktika. Akik nem elégszenek meg a címszavakkal, a kifejtést itt találja meg.
[27] Nagyon fontos, hogy minden tartalmat többféle formátumban is kínáljunk. (Nem tudhatjuk, kit melyikkel érhetjük el.)
[29] A különböző csatornák és platformok használata egyáltalán nem azt jelenti, hogy ezeken párhuzamosan, ugyanazt kellene publikálni. Ésszerű, tervezett összekapcsolásuk viszont jelentősen megnövelheti hatékonyságukat.
[32] Nagyon fontos ez az ábra, hiszen arról szól, hogy a gondos tervezés ellenére is szükség lehet későbbi finomításokra, a kommunikáció hatékonyságát pedig jelentősen növelhetik az ismétlések.
Finomítani, pontosítani azonban csak megfelelő mérések alapján lehet.
[35] Az eddig leírtak nem önmagukért léteznek, eredményük az üzleti teljesítményben jelenik meg.
Itt számunkra vége is a lényegnek, a hátralevő 9 dia már leginkább a könyv reklámjáról szó.
További érdekes anyagokat találhatsz Lee Odden blogjában.
Digitális dinoszaurusz vagyok. Érdeklődésemet követve 1996, hivatásszerűen 1999. óta foglalkozom digitális tartalommal és online kommunikációval. Dolgoztam nagy távközlési és informatikai cégnél, közigazgatási portálnál, de a saját utamat független tanácsadóként találtam meg. Az elmúlt években leginkább tartalomstratégiai szakértőként és tartalommarketing projektek megvalósítójaként segítem ügyfeleimet. 2004. óta írok szakmai blogokat. Most éppen ezt (is). További írásaim a Soreo.biz oldalon olvashatók.