Kié legyen az újnak hitt játékszer?

Pár órája akadt az RSS-olvasómba a Trendlabor blog (Flow PR) „trendfordulós” bejegyzése… Szinte már vártam, hogy a magyar nyelvű interneten mikor tűnik fel egy ehhez hasonló írás. Persze a „reklámosokat” lekezelő hazai hangnemre is számítani lehetett, hiszen kioktatásban mindig is jók voltunk.

Jó látni, hogy a pr-es kollégák ott vannak a szeren, és követik a szakmai „újdonságokat”. Ugyanakkor az ehhez hasonló szurkálódásokat nagyjából két éve befejezték a tengerentúlon. Azóta a kisajátítás helyett – kié legyen a tartalommarketing, ez az újnak hitt játékszer, no meg a vele remélt pluszpénz? – inkább az együttműködésen van a hangsúly.

Testvérek veszekednek

Végül is a tartalommarketing és a PR között igencsak elmosódik a határ. Amúgy is csak az eredmény számít, az Ügyfél azért fizet, a profik civódása nemigen érdekli.

A Tartalommarketing.hu indulásakor mi is igyekeztük különbséget tenni a két diszciplína között, ilyesféleképp:

Miben különbözik a tartalommarketing a PR-től (közönségkapcsolatoktól)?

A PR a viselkedés, vélemény befolyásolásával a vállalatot, márkát övező jóakarat és támogatás megszerzésén dolgozik, közönségébe a vásárlókon kívül mások is beletartoznak (pl. jogalkotók, részvényesek).

A tartalommarketing, túl azon, hogy márkát is épít, a vásárlókra fókuszál, és elérni kívánt hatásként a vásárlásra, illetve az azt megelőző, vagy követő, de mindenképpen jól mérhető lépésekre (pl. kipróbálás, ajánlás).”

A tartalommarketing – általunk használt – részletes meghatározása itt olvasható.

Ha valaki ennél jobbat tud, szívesen meghallgatjuk! Akár egy jó kávé mellett is…

Szurop István, taktikon.hu
Szurop István
ügyvezető tanácsadó, Taktikon Kft. |

Újságíróból, marketingvezetőből lett tanácsadó vagyok. Az "asztal" mindkét oldalán ültem már, voltam nagyvállalati vezető itthon (ABN AMRO, K&H Bank, Provident) és külföldön (Raiffeisen International), de nemzetközi brandszakértőként (Garrison Group) is dolgoztam korábban. 2012 óta foglalkozom tartalommarketing-projektmenedzsmenttel, illetve marketingtréningeket, -konferenciákat szervezek.

Ez is érdekelhet

Hozzászólások

  1. Kedves Ferenc, a Trendlaborra írt bejegyzésem alapvetően azokat a gurukat kívánta megszólítani, akik forradalmi, új dologként hivatkoznak a tartalommarketingre. “Akinek nem inge” alapon egyértelműen nem Önökre vonatkozik, mert ahogyan látom, a helyén kezelik a dolgot. A pr és a tartalommarketing elkülönítésével kapcsolatban ugyan tudnék vitázni, de ahogyan írtam, elsősorban az újdonság-faktorral szemben volt kifogásom.

  2. Írtam erre a bejegyzésre korábban egy kommentet, de elveszett. A lényege az volt, hogy alapvetően az egészet forradalmi újdonságként tálaló szakértőkkel van gondom. Ebbe a körbe pedig ti nem tartoztok bele, mert a helyén kezelitek a dolgot. Igaz, a pr meghatározásával tudnék vitatkozni. 🙂

    • Szurop István szerint:

      Kedves Rita, köszönjük a hozzászólást, a technikai hibáért (spamként kiszűrt komment) pedig elnézést kérünk!

      Még néhány dolog, ami eszembe jutott a bejegyzés közzététele óta:

      1. Érdekes módon a tartalommarketing lényegét, hasznát legkevésbé a pr-eseknek kell magyarázni, többségük tudja miről van szó. Marketingesként marketingesekkel beszélgetve ezt nem mindig tapasztalom. A másik csoport, ahol gyakran ütközöm félreértésbe, gyanakvásba, az az újságíróké. Mondjuk ez meg nem véletlen: az „(x)”-es cikkek – többek között – megtették a maguk hatását.

      2. Az elmúlt 10-15 évben annyi minden változott az internetnek köszönhetően. Összemosódtak a különféle szakterületek határai, át- meg átnyúlunk a másik térfelére, technikákat tanulunk, „lopunk” egymástól.
      Nem hiszek a szakmai silókban, de talán ideje lenne a Marketingnek és a PR-nek egy asztalhoz ülni, és megbeszélni az egymáshoz képesti viszonyukat, illetve azokat a pontokat, ahol egymás munkájára építhetnek, egymást erősíthetik… Az alig burkolt, udvarias lesajnálás, kölcsönös féltékenykedés stb. helyett valami használhatóbbra lenne szükség.

      A PR-definíciódra pedig kíváncsi lennék 🙂

  3. Pécsi Ferenc szerint:

    Kedves Rita,

    Természetesen szó sincs új dolgokról, hiszen a tartalommarketing eszközei, módszerei régiek. Céges blogok, tanulmányok, szponzorált kiadványok stb. eddig is léteztek. Ami újnak mondható, az a saját média és a vásárolt média közti viszony (arány) megváltozása. Az, hogy néhány, egymással kapcsolódó dolgot nevezzük valahogy (tartalommarketing), az csak azért van, mert így praktikusabb, könnyebb róluk beszélni. Lényegében a PR is egy ilyen gyűjtőnév, legalábbis ez derül ki abból a vitából, mai a PR hivatalos újradefiniálása körül zajlik: http://prdefinition.prsa.org/index.php/2012/04/11/the-modern-definition-of-public-relations/

    Egyébként korábban (igaz, egy másik blogban) tegeződtünk:)

    • Csaba / Zenweb szerint:

      Olyan ez kicsit mintha újjra akarnánk felfedezni amerikát…nem baj, hiszen így sok figyelem fokuszálodik össze ebben a témában. Mint oly sok más dolog, tudás, affinitás már réges-régen bennünk van, és használjuk is. Ha beszélünk, írunk róla akkor “kiemelődik” a sorból, tudatossá, fontossá, definiáltá válik, és ez jó…

      • Pécsi Ferenc szerint:

        Alapvetően eddig is ismert módszerekről van szó, így együtt, a mai digitális környezetben, a közösségi média lehetőségeivel kiegészülve mégis új, friss szemléletként jelenhet meg.

  4. Bocsánat, Feri. Istvánnak írtam az első kommentet. 🙂 Örültem is, amikor nem dobta ki az oldal. 🙂

Trackbackek

  1. […] Madalina Rita írása a Trendlabor blogban Szurop István válasza a Tartalommarketing.hu-n. […]