Képes beszéd

Gyakran hajlamosak vagyunk a tartalommarketinget az írott szövegekkel azonosítani. Komoly hiba. Nagy szükségünk van a vizuális megoldásokra, hiszen segítségükkel nagyon jól megragadható a közönség figyelme, nagyon gyorsan átadhatók bizonyos információk (és szereti a képeket a Google is).

Tudjuk, az infografikákat mindenki imádja. Ezek a mutatós ábrák a legszívesebben megosztott tartalmak közé tartoznak. Hasonlóan népszerűek a különböző grafikonok és térképes megjelenítések is.

Forrás: blog.mindjet.com

A népszerűség nem jelenti azonban a megértést is. Vajon hány ember van, aki alaposa tanulmányoz egy apró kis körgrafikonokkal és számokkal telezsúfolt infografikát? Hányan vannak, akik veszik a fáradságot és értelmezik a grafikonon ábrázolt adatsorokat? Sajnos csak kiábrándítóan kevesen. Az igazság az, hogy ezek a vizuális elemek általában önmagukban (a részletek tanulmányozása nélkül) a figyelem felkeltésével gyakorolnak kedvező hatást a befogadókra.

Nem szabad hinni tehát azoknak a szakembereknek, akik azt állítják, hogy a szöveges információ korszerűtlen, egyre inkább kizárólag vizuális tartalommal kell azt helyettesíteni. A vizuális elemek fontosak, segítenek a figyelem megragadásában, egyese összefüggések értelmezésében, de önmagukban csak ritkán életképesek. A jó szöveg, az értelmezés, az összefüggésekbe való helyezés teszi valódi értékké a legtöbb vizuális tartalmat.

 * * *

Természetesen léteznek területek, ahol nincs helye a „szövegelésnek”. Az adatmegjelenítés (data visualization) nagy mennyiségű adat emészthetővé tétele vizuális megoldások segítéségével. Az informatikának, a digitális eszközöknek köszönhetően egyre több adatot gyűjtünk be. Ezeket az adatok önmagukban haszontalanok. Az adatvizualizáció az egyik módszer, aminek segítségével ezek az adatok használható információvá konvertálhatók. Ez a terület – részben az online médiának is köszönhetően – az elmúlt években rendkívül gyors fejlődésnek indult.

Természetesen az adatvizualizációnak is több szintje van. Nyilván más eszközöket igényel, ha egy online újság egy sportesemény eredményeit akarja megjeleníteni, mint ha egy vállalat negyedéves pénzügyi mutatóit kívánja a részvényesek elé tárni. Az elv és az alapok hasonlóak. Érdemes ezeket megérteni és megtanulni. Ehhez szeretnék néhány hasznos linkkkel egy kis segítséget adni:

chartporn.org – blog, rengeteg jó adatvizualizációs példával

Datablog (Guardian) – Brit lap a téma egyik élharcosa. Folyamatosan szemléznek izgalmas megoldásokat.

Information is Beautiful – Rengeteg érdekes, szép, izgalmas ábra téma szerint csoportosítva. (Könyv formájában, itthon is elérhető.)

FlowingData – A blog rengeteg érdekes példát mutat be, de mellette egy nagyon jól használható oktatóanyagot (tutorial) is tartalmaz.

Storytelling with Data: Ez a webhely nem példatár, inkább a „miért” és „hogyan” kérésekre kaphatunk választ.

Visual.ly – Egyszerre galéria és piactér. Az itt kiállító grafikusoktól infografikák, grafikonok rendelhetők. (Akkor is érdemes nézegetni, ha valaki nem akar rendelni.)

Ez persze nem minden. Aki az összeset kiolvasta szóljon, vannak még tippjeim:)

(A kép forrása: blog.mindjet.com)

Pécsi Ferenc
tartalomstratéga, online kommunikációs szakértő at |

Digitális dinoszaurusz vagyok. Érdeklődésemet követve 1996, hivatásszerűen 1999. óta foglalkozom digitális tartalommal és online kommunikációval. Dolgoztam nagy távközlési és informatikai cégnél, közigazgatási portálnál, de a saját utamat független tanácsadóként találtam meg. Az elmúlt években leginkább tartalomstratégiai szakértőként és tartalommarketing projektek megvalósítójaként segítem ügyfeleimet. 2004. óta írok szakmai blogokat. Most éppen ezt (is). További írásaim a Soreo.biz oldalon olvashatók.

Ez is érdekelhet