Egyre több tartalomalapú projekt indul a magyarországi nagyvállalatoknál is, melyek koordinációjához, menedzseléséhez nemcsak külső szakértők bevonására van szükség, hanem belső erőforrásra is.
Cégednél is szükség lenne olyan szakértőre, aki ezeket a tartalomalapú aktivitásokat kezeli? Úgy érzed szűkösek ezen a területen erőforrásaid?
Ebben szeretnék neked egy kis segítséget adni. Ebből a posztból megtudod, milyen képességű, milyen szakmai ismeretekkel rendelkező embert keress, ha tartalommarketing-menedzser felvételét tervezed, és mikre kérdezz rá a felvételi interjú során, hogy megtaláld a legalkalmasabb jelöltet.
Erre a linkre kattintva ingyenesen letölthetsz egy ilyen pozíció munkaköri leírásának vázát is angol nyelven (úgy gondolom ez a leghasznosabb, hisz a nagyobb cégeknél az esetek többségében a munkaköri leírások angol nyelvűek). Alakítsd át céged igényei szerint, így spórolj meg egy kis időt az elkészítésével!
A cikkben az első számú tartalommarketingért felelős pozíció betöltésére alkalmas munkatárssal szembeni elvárásokat fogalmazom meg, aki később ezen részleg vezetője lesz. Két szempontból érdemes különbséget tegyél a pozícióval szembeni elvárásokban: inbound szemléletű, vagy inkább tartalommarketing-szemléletű kollégára van szüksége a cégnek. Ezt talán legkönnyebben úgy tudod eldönteni, ha válaszolsz arra a kérdésre, hogy mi az elsődleges cél ezen pozíció betöltésekor. Ha a forgalomnövelés, akkor inkább inbound marketinges profilt, ha a márkacélok (márkaismertség, szakértői szerep, edukáció) fontosabbak akkor tartalommarketinges profilt kell keress. A két pozíció közötti különbséget jelzem a posztban számodra, hogy lásd, milyen készségek ismeretek szükségesek inkább az egyik profilhoz, mint a másikhoz, illetve hogy a munkaköri leírásban hol vannak a különbségek.
Tartalommarketing-menedzser pozíció betöltéséhez szükséges vezetői készségek
– Készségek emberek vezetésében: A pozíciót betöltő személy, ha nem is az elejétől, de később embereket kell vezessen, így nélkülözhetetlen számára ez a készség.
– Stratégiai gondolkodás: A tartalommarketing-vezető feladata a vállalati céloknak és marketingstratégiának támogatása megfelelő tartalommarketing-stratégiával. Ennek kialakítása az ő feladata, tehát erős üzleti szemlélettel is rendelkeznie kell ennek a kollégának.
– Projektmenedzseri készségek: Még ha a tartalommarketing egy folyamatosan végzendő aktivitás is, több projekt futhat egymás mellett. Jöhetnek új feladatok, amiket meg kell valósítani, pl. e-mail marketing, marketingautomatizálás implementálás, weboldal átalakítás, új közösségi média csatornaindítás stb. Mellette kisebb projektek, folyamatosan futó munkák menedzselése is feladata lesz a tartalommarketingesnek, mint például videókészítés, közösségimédia-kezelés, tartalomgondozás, blogvezetés.
– Írói véna: A tartalommarketing-menedzserre sok operatív feladat hárul, ezek közül a legfontosabb a szöveges tartalmak előállítása: legyen szó blogról, content hubról, e-mail marketingről, közösségi médiáról.
– Vizuális készségek (másodlagos): A vizuális tartalmak fontossága elvitathatatlan, és szerepe folyamatosan nő, ezért számíthat, hogy a szöveges tartalmak vizuális megjelenítésére képes legyen ez a munkatárs.
– Analitikus készségek: A tartalommarketing hatékonyságának mérése, a célok, KPI-ok monitorozása, a tartalommarketing-stratégia ezen eredmények alapján történő módosítása mind e munkatárs feladata, amihez nélkülözhetetlen az analitikus készség.
Tartalommarketing-menedzser pozíció betöltéséhez szükséges szakmai ismeretek
– Tartalommarketing/inbound marketing tapasztalat (célok alapján): Alapjában mindkét iskola bizonyos szemléletmódot jelent. Magyarországon nagyon kevés ilyen tapasztalattal rendelkező embert lehet egyelőre találni, ezért inkább azt javasolom, hogy a szemléletmódot, ne a tapasztalatot keresd az új munkatárs felvételekor.
– SEO ismeret: A tartalommarketing egyik célja lehet a keresőoptimalizálás. Amennyiben ez fontos célja vállalatodnak, ilyen tapasztalattal rendelkező munkatársat keress.
– Közösségimédia-ismeret: A tartalmak terjesztésének fontos csatornái a különböző közösségi platformok. Ezen csatornák fejlesztése is a tartalommarketing-menedzser feladata. Már működő közösségimédiát kezelő csapat esetén én például a tartalommarketing-szervezetben helyezném el ezeket a munkatársakat.
– E-mail marketing ismeret (másodlagos): A tartalmak eljuttatásának fontos csatornája lehet az e-mail. B2B, e-commerces cégeknél nélkülözhetetlen ennek a csatornának a használata. Máshol a stratégia függvénye, hogy érdemes-e használni. Ezek alapján kell eldöntsd, hogy kell-e ilyen ismerete legyen az új munkatársnak.
– Marketingautomatizálás ismeret (inbound orientáció esetén): Az e-mail marketing pont alatt leírtak itt is igazak. Inbound szemléletmód esetén meggondolandó lehet marketingautomatizáló szoftver implementálása is a cégnél. Magyarországon ugyanakkor ilyen ismeretekkel rendelkező munkatárs felvétele szintén nehéz feladat, a terület újdonsága miatt.
– Szerkesztői tapasztalat (tartalommarketinges orientáció esetén): Mivel folyamatos tartalommegjelenés az egyik fő feladata e pozíciónak, különböző tartalmak szerkesztésében való jártasság különösen előnyös lehet e munkatársnál elsősorban tartalommarketing-szemléletű pozíció esetén.
– Blog/copywriting tapasztalat: A blogolásban való jártasság, vagy más copywriting tapasztalat szintén előny, hiszen hasonló munka vár e pozíció betöltőjére is.
– CMS (pl. WordPress) ismeret (másodlagos): Tartalommarketing-aktivitás legoptimálisabb felülete a különböző CMS platformok. A legnépszerűbb CMS platform pedig a WordPress, ezért célszerű a tartalommarketinges ilyen irányú jártassága.
– Google Analytics, Search Console ismeret: A tartalommarketing hatékonyságának mérésére és lehetséges irányvonalak meghatározására a stratégia csiszolására jól használható eszköz lehet e két program, melyek ismerete fontos e pozíció betöltőjénél.
– UX (felhasználói élmény) ismeret (másodlagos): Hogy nézzen ki egy landing oldal, hova kerüljön a cselekvésre kérő (CTA) gomb egy e-mailben, s rengeteg egyéb praktika ismerete és azok felhasználókkal történő A/B tesztelése segíthet a minél sikeresebb tartalommarketingben. Előny lehet, ha a pozíció betöltője részt vett már egy-két felhasználói tesztelésben így alkalmazni tudja az ott tanultakat a legfontosabb tartalmak esetében is.
– Growth Hacking ismeret (másodlagos): Elsősorban inbound szemlélet esetén merül fel ezen képesség megléte, melyre rövidtávú gyors eredmények elérésekor van szüksége e kollégának.
Interjúkérdések, feladatok tartalommarketing-menedzser felvételekor
Az alábbiakban egy-két ötletet szeretnék adni, milyen kérdéseket, feladatokat érdemes adni egy ilyen pozícióra jelentkezőnek, elsősorban a szakmai tudás feltérképezése érdekében.
– Tartalommarketing-stratégia elkészítésének lépései.
– Weboldalad legfontosabb SEO problémáinak feltérképezése, javaslat megoldásukra.
– Sikeres tartalomalapú projekt, amiben részt vett vagy vezetett: milyen problémák merültek fel a végrehajtás során, hogy kezelték azokat, milyen eredményei voltak, miért volt sikeres.
– Ugyanezeket a kérdéseket fel lehet tenni közösségi médiás projekttel kapcsolatban is.
– Milyen mutatószámokat használt tartalommarketing-tevékenység mérésére, honnan gyűjtötte be az adatokat.
– Bármilyen probléma, amivel találkozott CMS kezelés, email marketing, felhasználói élmény területén.
– Milyen referenciái vannak tartalom előállításban és megosztásban, melyek a legértékesebb tartalmai, amiket előállított eddig.
Tartalommarketing-menedzser munkaköri leírása
Elkészítettem számodra egy munkaköri leírás vázat is, ami egy ilyen pozíció esetében kiindulópontként használható. Angol nyelven letöltheted azt ide kattintva. Azért angol nyelven készítettem el, mert úgy gondolom az esetek többségében a munkaköri leírások angol nyelvűek a nagyobb cégeknél. Alakítsd át céged igényei szerint, s spórolj meg egy kis időt a pozíció munkaköri leírásának elkészítésével!
Összefoglaló
Ebben a cikkben egy tartalommarketing-menedzser felvételében próbáltam segítséget nyújtani, összegyűjtve 6 vezetői, 11 szakmai készséget, mely elvárható egy ilyen pozíció betöltőjétől. Néhány ötletet is találsz a cikkben arra, milyen interjúkérdésekkel, feladatokkal győződhetsz meg a jelölt alkalmasságáról. Töltsd le a cikkből a pozíció angol nyelvű munkaköri leírását is, mely segítségével még pontosabb képet kaphatsz e munkakörről.
Közgazdasági egyetem elvégzése után multinacionális cégeknél szereztem meg marketinges tapasztalatom, legutóbb két ország marketingigazgatójaként. Ezzel a szakértelemmel és a Google Squared digitális posztgraduális marketing képzésén szerzett tudásommal, inbound képzettséggel tartalomalapú, stratégiai és vizuális megközelítéssel tanácsadóként segítem 2014 óta hazai cégek online növekedését.