Inkább csak kérdezek

kérdés:

Arra kértetek, mondjam el a véleményem ezen a fórumon is. Nem nagyon fűlik hozzá a fogam. De elutasítani sem szeretnélek, így hát engedd meg, hogy most inkább csak kérdezzek.

Egyébként is úgy látom, hogy  elég nagy ellenszenvvel (vagy rémülettel?) fogadja, ha valaki hívatlanul, kívülről  bezavar  a hermetikusan zárt szakmai  közösség  idilli nyugalmába. Az egyik önjelölt tartalommarketing-szakértő  például már-már a politikai „kultúrából” importált fékeveszett dühvel ostorozza butaságomat és hozzá nem értésemet  a témában, amiből úgy tűnik, mintha én lennék szegény  „content” legesküdtebb hazai ellensége. Egy frászt vagyok az! Ne vegyétek kérkedésnek, de én már akkor hittem a „tartalom” gyönyörűségében, sőt nem kis sikerrel gyakoroltam is azt, amikor legtöbbetek még ki sem bújt az okostojáshéjból.

Isten ments’, hogy megint”zöldségeket” hordjak össze! Csak kérdezek!

1.)  Miért nem mondotok sosem példákat arra, amit csináltok? Most egy hónap alatt három fejtágítón végighallgathattunk vagy száz előadást a kontentről. Mindegyik csak az általános süketelésről szólt. Nem tudtok, vagy nem mertek(!)  megvalósult példákat  bemutatni?

2.) Miért van az, hogy ha véletlenül mégis elhangzik egy-két gyakorlati példa, akkor az utána következő előadók kivétel nélkül azon zsörtölődnek, hogy azok nem is arra példák, amire?

3.) Miért van az, hogy a megszólalásaitok 99%-át a fogalmak nyakatekert azonosítására használjátok? Ennyire nem tudjátok mi micsoda? De miért kell mindig azt rágcsálni, azt hasonlítgatni, azt szőrözni, hogy mitől nem lesz valami PR, content, inbound, advertorial natív, placement, , vagy mi a búbánat? Nem inkább arról van szó, hogy ez mind ugyanannak a dolognak a hihetetlenül színes palettája?

4.) Van annak értelme, hogy folyton olyan szamárságokon  kaptok hajba, mint hogy a reklámban lehet –e egy kis content, és a contentből  lehet –e  egy kis reklám, és az csak az  owned médiában lehet -e, vagy ha nem, akkor az earned médiában miért igen?  Hogy számít –e, hogy ki csinálja, miért csinálja, hol jelenik meg, fizetnek –e érte, és ha igen, mennyit és kinek, és azt tudhatjuk  -e, vagy nem, stb. Tényleg ez a lényeg? És mi ennek a hozománya?

5.) Tényleg azt hiszitek, hogy ti „különbek vagytok a Deákné vásznánál?” Miért? Ti nem megrendelésre dolgoztok? Ti nem kaptok egy csomó pénzt azért, hogy mások vackát hirdetitek? Ja persze, ti abszolút elfogulatlanok vagytok, ti nem rejtőzködtök, nem manipuláltok, mint a csúnya reklámosok. Ti mindig tárgyszerűen, köntörfalazás nélkül beszéltek és önzetlenül kizárólag „hasznos” tartalmakat ajándékozgattok mindenki felhőtlen boldogságára.  Ugye?

6.) Higgyem el, hogy egy cseppet sem aggódtok amiatt, hogy hirtelen milyen sokan lettetek? Hogy már micsoda nagyüzemben folyik a tartalomgyártás? Hogy ez már egy új helyzet?  Hogy ennyi szuperérdekes tartalom talán nincs is a világon? Vagy ami még rosszabb; hogy a felhasználóknak elegük lesz a sok jóból;  abból hogy ma már nem csak a médiából,  nem csak a közösségi  médiából, de még a csapból is folyik a sok „gyanúsan” hasznos tartalom? Nem szül ez visszafordíthatatlan bizalmatlanságot? Tényleg senkit nem suhint meg közületek a felelősségtudat szellője sem, hogy akaratlanul netán mégis mérgezi egy kicsit a médiát? Főleg a közösségi médiát?

7.) Valóban komolyan gondoljátok, hogy a reklám „kierőszakolja” a figyelmet, a kontent pedig „kiérdemli”?  Haha! Akkor hogy virul a neten annyi reklámfilm 100 milliós önkéntes letöltéssel? Azok is „kierőszakolták”  a figyelmet? Van Damme például kierőszakolta, vagy kiérdemelte?

8.) Tudjátok, hogy a Google-ban mit írnak a „content marketing” legkiemelkedőbb, legjellemzőbb példájának?  Hát ezt! Ezt a Van Damm-féle Volvo reklámot!  Egy reklámot? Fúj! ? (Felkiáltójel, kérdőjel.)

Akár hiszitek, akár nem, – én (a reklámos),  a tartalomnak drukkolok! Nagyon kellenének jó válaszok!

Hadd zárjam soraimat a Vodafonos srác már-már ikonikussá vált kedves-pimasz twitteres üzenetével:

Ha kész vagytok… CSÖRÖGJETEK RÁM!

Illusztráció: Matthias Ripp (Flickr)

Ez is érdekelhet

Sas István
Sas István

Címzetes főiskolai tanár, a 80-as évek legendás reklámfilmjeinek alkotója, hétszeres Cannes-i Oroszlán-díjas, Balázs Béla díjas, Érdemes művész. A hazai reklámszakma egyik meghatározó alakja. Volt már ügynökségi - és televíziós vezető, nagyvállalati tanácsadó. Nemrég a Magyar Reklámszövetség Örökös Tagjának választották. Már hosszú ideje oktatással foglalkozik, számos hazai és külföldi egyetemen tanít reklámmal kapcsolatos tárgyakat; reklámpszichológiát, kreatív tervezést, médiaismereteket. Jelentősebb könyvei: Az ötletes reklám, Reklám és pszichológia a webkorszakban, Reklám a Jóért és a nemrég megjelent “Ezt nem adom, ez disznósajt” című szakmai-önéletrajzi könyv.

Hozzászólások

  1. Jó kérdések, amiket nem is szeretném elrontani egy rossz válasszal. (copyrght by John Cage).
    Csak a Volvo Epic Split videójáról írnék. Valóban reklám lenne, ami arra buzdít, hogy vegyek Volvo kamiont. Mindehhez az kell, hogy egy kissé leharcolt akciószínész spárgázzon két járgány között? Ez a videó egy sorozat része, ahol mindig érzelmekkel, mintsem műszaki adatokkal próbálják meggyőzni a közönséget a Volvo kamionok rendkívül precíz irányíthatóságáról.
    Az is igaz viszont, hogy a YouTube-ot használva szó sincs precíz célzásról, a videót megnéző 80 millió+ ember 99.999 százaléka soha nem fog semmilyen kamiont sem vásárolni. Akkor most jó példa a tartalommarketingre Van Damme spárgája, vagy nem? Fogalmam sincs, de láthatóan igen jól működik!

    • A Volvo szerintem arra jó példa, hogy a reklám is lehet tartalom, sőt, szigorúbban véve: a reklám IS tartalom. Igen, sok embert elért, akik nem a célcsoportba tartoztak, de egészen biztosan elérte a célcsoportot is. Ami ugye a tartalommarketingnél is így van: az nem baj, ha sokan olvassák, az a lényeg, hogy a célcsoportom IS olvassa. Vagy fogyassza. Mert pont ez a példa is mutatja: a tartalom nem kizárólag szöveg. De ezt ugye nem is kell magyarázni.

  2. Köszönöm Tanár Úr!

    Szerintem a jó reklám művészet és az értékes szöveges tartalom irodalmi. “PR, content, inbound, advertorial natív, piacement, , vagy mi a búbánat” Nem beszélve a SEO-ról aminek szintén nem árt megfelelni a content marketingben. Ezek csak valójában korlátok h1, h2, stb. kulcsszavak értelmes figyelemfelkeltő mondatokká való összefűzése egy-egy fényképpel videóval. Talán eljön az idő, lényegtelené válik a Google és egyéb keresőmotorok sajátos marketing értékrendje… („gyanúsan” hasznos tartalom? Nem szül ez visszafordíthatatlan bizalmatlanságot?) Ezt nem tudom, de a reklám művészeti értékét remélem visszaállítja.

  3. Esetleg ez közelebb vihet a kérdések megválaszolásához: http://tartalomgyar.blog.hu/2016/03/23/volt_egyszer_egy_media