Amikor felmerült bennem a gondolat, hogy korábbi, Tartalomalapú befolyásmarketing című írásom alapján tartsak előadást az Internet Hungaryn nem is gondoltam rá, hogy sikerül beletrafálnom a konferencia egyik legnépszerűbb témakörébe.
Szerencsére a többiek az influencer marketing népszerűbb részéről beszéltek, vagyis arról, hogyan lehet fizetett celebek, bloggerek, vagy (egyre inkább) youtubberek közvetítésével megsokszorozni a márkaüzeneteket. Ez a fajta influencer marketing alapjában semmiben sem különbözik a hagyományos fizetős médiától, csak kicsit munkásabb (még) megtalálni az egyes véleményformálókat, mint egy hagyományos médiafelület értékesítőjét. Ez is csak átmeneti helyzet: ahogy a fejlettebb piacokon, idővel bizonyára nálunk is létrejönnek majd olyan online platformok , ahol egymásra találhatnak a hirdetni kívánók és a véleményformálók.
Kicsit más a helyzet olyankor, amikor nem egy illatszert, új üdítőt, hanem egy vállalatirányítási rendszert, vagy egy mesterséges intelligenciával foglalkozó konferenciát szeretnénk eladni. Ezt nem bízhatjuk sem Oravecz Nórára, sem Dancsó Péterre. Ha tehát ilyesmire készülsz tudnod kell, hogy 1) komoly, értékes szakmai tartalmakra van szükséged, 2) csak a tartalomtulajdonos/szakértő aktív közreműködésével tudod azokat terjeszteni.
Ezt és még másik 22 előadásomat is megnézheted a SlideShare-en.
Előadásomban nagyjából 4 perc alatt jutottam el idáig – Te ennél gyorsabban is átfuthatod a már korábban említett blogposztomat és így máris az[5.] diától folytathatjuk.
A véleményformálók felkutatására rengeteg eszköz létezik. Mindegyik a Twitteren alapul (a Facebook és Linkedin sajnos nem ad hozzáférést az adatbázisához), de mégis mindegyik más-más eredményekkel szolgál. (Talán említeni is felesleges, hogy mindegyik „speciális” és „titkos” algoritmust alkalmaz.)
Ahogy lenni szokott, nem létezik tökéletes program, ezért én több eszköz funkcióit szoktam kombinálni, ami persze egyáltalán nem könnyíti meg az életemet. Az [5-6] ábrán az ingyenes és elég jól listázó Right Relevanve látható, ezt egészíti ki a közösségi terjesztést jól megjelenítő – fizetős – BuzzSumo [7]
Előadásom kiindulópontja az volt, hogy az „artifitial intellgence” (mesterséges intelligencia) témakörben keresek nemzetközi véleményvezéreket. A keresőszó beírása és a megfelelő szűrés (influencers) után meg is kaptam a vágyott listát. A találatok persze alaposan elemezni kell. Fontos a relevanciát mutató szám, a rokon területek erőssége, a véleményformálók rövid bemutatása.
Érdemes megnézni a további vizsgálatra kiválasztott véleményformálók posztjait (általában a legtöbbjük nem szakmai), a követők és a követettek listáját. (Ez leginkább akkor működik, ha már ismerünk néhány meghatározó nevet az adott szakterületen. Ha emberünket követi egy, vagy több Nagy Név, akkor valószínűleg jó nyomon járunk.)
A használt szoftver ugyan nem mutatja, de egyetlen kattintással átjuthatunk a Twitterre és megnézhetjük milyen honlapon/blogon publikálnak a látókörünkbe került véleményformálók. A honlapon/blogon megjelenő írások témáit és azok népszerűségét gyorsan ellenőrizhetjük a BuzzSumo segítségével. [7](Különösebb meglepetést nem okoz, hogy a mesterséges intelligenciával foglalkozó posztok gyengén szerepelnek a Pinteresten és a Google Pluson, viszont szépen terjednek a LinkedInen.)
Szépen, jelöltről-jelöltre haladva alakíthatunk ki egy listát, amivel azután átmehetünk a LinkedInre. A dián [8] ugyan csak 3 kártya szerepel, a valóságban azonban általában 10-15 „jelöltre” van szükségünk.
Ezek után szépen sorban ellenőrizni kell a listán szereplő véleményformálókat. [8-10]. Hiába van valakinek imponáló szakmai profilja és rengeteg követője, ha nem tagja csoportoknak és nem aktív a LinkedInen. [8-9]. A vizsgált véleményformálók közül Gregory Piatetsky-Shapiro az, aki minden követelménynek megfelel. Ha sikerül még – az elfogadott stratégiának megfelelően – még 4-5 hasonló kaliberű véleményformálót találni, indulhat a kapcsolatfelvétel.
Innen igazából minden úgy működik, mint a social sellingben: nem szabad ajtóstól rontani a házba, hanem szép lassan kell elnyerni a véleményformálók bizalmát. [14]Követéssel, lájkolással, megosztással kell kezdeni és csak lépésről lépésre haladhatunk. Hosszú, kitartó munkával juthatunk csal el oda, hogy a véleményformáló észre vegyen minket, esetleg pillantást vessen a profilunkra (aminek érdekesnek, hitelesnek, egyben meggyőzőnek kell lennie [15] és csak a folyamat végén szólíthatjuk meg közvetlenül a véleményformálót, ajánlhatjuk a figyelmébe tanulmányunkat, szoftverünket… Sok munka? Igen, de ezt az eredményt más úton nem érhettük volna el.
A leírtakból is láthatod, hogy ez a fajta befolyásmarketing nem sprint, hanem maraton. Idő kell a minőségi tartalmak elkészítéséhez, a véleményformálók felkutatásához, végül pedig a kapcsolatfelvételhez. Nem napokban, hanem hetekben, vagy inkább hónapokban kell mérned az időt. Ebből is látszik, hogy időben el kell indítanod ez a folyamatot, hogy akkor érhess célba, amikor arra a leginkább szükséged van.
Digitális dinoszaurusz vagyok. Érdeklődésemet követve 1996, hivatásszerűen 1999. óta foglalkozom digitális tartalommal és online kommunikációval. Dolgoztam nagy távközlési és informatikai cégnél, közigazgatási portálnál, de a saját utamat független tanácsadóként találtam meg. Az elmúlt években leginkább tartalomstratégiai szakértőként és tartalommarketing projektek megvalósítójaként segítem ügyfeleimet. 2004. óta írok szakmai blogokat. Most éppen ezt (is). További írásaim a Soreo.biz oldalon olvashatók.