Hírrablás: még nagyobb elérés newsjacking technikával

Hírvadászat: newsjacking magyarul

Úgy érzed, annyira unalmas a területed, hogy az csak nagyon kevés embert érdekel? Soha nem lesz elég olvasója a blogodnak? Ezen félelmeket könnyen orvosolhatod egy jól működő technikával, a hírrablással (a newsjacking technikájával).

 

Annak érdekében, hogy ne legyen az értelmezésben félreértés, kezdjük szokás szerint a hírrablás (newsjacking) definíciójával. A szókreáció Meerman Scottól származik, aki könyvében (Newsjacking: How to Inject Your Ideas into a Breaking News Story and Generate Tons of Media Coverage) fejtette ki részletesen ezt a technikát. A hírrablás során kihasználjuk egy-egy hír népszerűségét azzal hogy saját tartalmunkkal „ráülünk” valamilyen hírre, azt márkánkkal, cégünkkel hozzuk valamilyen módon kapcsolatba, ami által a média hivatkozik ránk, vagy akár egészében lehozza az adott hírt. Így nagyobb hírnevet, márkaismertséget, lojalitást érhetünk el. Scott szerint minden hír életciklusának van egy csúcsa, amikor a legtöbben beszélnek róla. A hírrablás során ezt a csúcsot kell jól belőni, s még előtte megjelenni saját cikkeinkkel.

A tökéletes eredmény érdekében célszerű PR szakértőt is bevonj, vagy az adott szakterületen publikáló hírújságokkal felvedd a kapcsolatot és sajtóközleményként eljuttatnod hozzájuk a hírt. Egy nagyon jól eltalált cikket a közösségi média is felkaphat, s újságírók így is felfigyelhetnek rá.

A technika tehát a PR és a tartalommarketing határmezsgyéjén mozog.

 

A hírrablás előnyei és hátrányai

Egy jól megírt cikkel jelentősen növelheted az oldalad látogatottságát. A médiába is bekerülhetsz vagy hivatkozhatnak rád, ezáltal nőhet ismertséged.

Ugyanakkor az örökzöld tartalmakkal ellentétben ezek a cikkek rövid életűek. Bizonyos idő után már alig keresnek rájuk az emberek. Így fontos, hogy az adott időszak alatt a maximumot hozd ki a témából.

 

Egy jól megszerkesztett newsjacking cikk felépítése

Egy ilyen jellegű cikk megírásánál, fontos, hogy ne merülj el a  hírözönben valamiben megkülönböztesd magad! Vigyél bele a hír közlésébe egy másik vetületet, új megközelítést! A cikk első felében általánosan mutasd be a hírt: mi történt, kivel, hol és mikor! A cikk második részében a miért kifejtésére koncentrálj! Ide kerülhet be a hír saját szempontú kibontása.

 

Hírrablásra épülő cikkek típusai

Három típusát különböztetem meg ezen cikkeknek, melyek a következők.

1) Hírértékű cikkek azonnali megjelenéssel a tények bemutatásával, saját felületen történő megjelenéssel. Szakmánkban az ite.hu-n rengeteg ilyen cikk található: ha a keresőoptimalizálásban megjelenik valamilyen újdonság, arról a blog rögtön informálja olvasóit. A tartalommarketing.hu-n is jelent már meg olyan cikk Szurop István jóvoltából, amit utána a szaksajtó beemelt hírfolyamába. Két nagyobb szakmai portál a Kreatív és a Médiapiac is hivatkozott a cikkre.

Ebben az esetben a legfontosabb feladat a gyorsaság. Te legyél az első, aki megjelenik a hírrel, így nem maradnak el a linkek és a hivatkozások, a híroldalakon történő megjelenések.

2) Hírértékű cikkek saját csatornán történő megjelenése egy kis késedelemmel, de saját gondolatok, megfelelő következtetések hozzáfűzésével. Erre is találsz példát ezen a blogon itt például. Ezt a formát, akkor érdemes válaszd, ha kevesebb erőforrással rendelkezel ugyanakkor nem szeretnéd, ha olvasóid lemaradjanak a legfontosabb hírekről.

3) Inkább PR jellegű cikk, tehát nem saját csatornán megjelenő hír. Ebben az esetben valóban nagyobb hírekre kapcsolódnak rá nagyobb cégek és így alakítják márkáik imidzsét, érnek el alacsonyabb budgetből szélesebb körű elérést. Egy közelmúltbeli példát említenék itt meg: a Vodafone február 26.-i bejelentését, hogy a Saul fiát a mozik után először náluk érhetik el a nézők a Red Mozi keretein belül. Ez egy iskolapéldája a newsjacking PR-nak, hisz az Oscar-díj átadása február 29. hajnalban volt, tehát tökéletesen időzítette a Vodafone a sajtóközleményt.

"Saul fia" keresésre a keresési trendek 2016-ban a Google Trends szerint

A hír természetesen nagy sajtóvisszhangot kapott, amit csak tetőzött, hogy végül a film meg is nyerte az Oscar szobrot.

Természetesen ezt a newsjacking formát nagyobb cégeknek célszerű alkalmazni, PR cég bevonásával. Fontos a jó tervezés, megfelelő időzítés, gyorsaság a kivitelezésben.

 

Tippek, hogy legyél sikeres hírrabló

  • Figyeld folyamatosan a híreket, tudd, mi történik a területeden! Figyeld azokat a híreket, melyek valami módon kapcsolhatók tevékenységedhez!
  • Építs ki már jó előre kapcsolatokat újságírókkal, akik segíthetnek egy-egy hír híroldalakon történő megjelenésében.
  • Légy kreatív, találd meg a kapcsolódási pontokat a hír és az iparágad között!
  • Ne felejtsd el soha, hogy ki a hallgatóságod, olvasótáborod! Nem írhatsz nekik olyat, ami nem érdekli őket! Márkáddal, értékeivel mindig összeegyeztető legyen a hír!
  • Légy szenzitív, az adott téma lehetséges emberi hatásaira! Csak olyan témát használj fel, ami nem „érzékeny”, etikailag összeegyeztethető saját tevékenységeddel! Így például ne húzz hasznot soha tragédiából (inkább segíts a tragédiába jutottakon), ne kapcsolódj vitás hírhez!
  • Gyorsan cselekedj, ha megtaláltad a megfelelő hírt!
  • Használd ki a hírek legfontosabb kulcsszavait, úgy hogy a kulcsszavakban a hír más szempontú értelmezése is megjelenjen!

 

Összefoglaló

Ebben a cikkben egy tartalommarketing és PR területén előszeretettel használt technikával, a hírrablással ismerkedhettél meg. Amennyiben megfogadod a cikk tanácsait neked is alkalmad nyílhat elérésed, olvasószámod növelésére. Érdemes kipróbálni ezt a módszert! Sok sikert hozzá!

Ez is érdekelhet

Raskó Attila
Digital Marketing Strategist, ContentPlus |

Közgazdasági egyetem elvégzése után multinacionális cégeknél szereztem meg marketinges tapasztalatom, legutóbb két ország marketingigazgatójaként. Ezzel a szakértelemmel és a Google Squared digitális posztgraduális marketing képzésén szerzett tudásommal, inbound képzettséggel tartalomalapú, stratégiai és vizuális megközelítéssel tanácsadóként segítem 2014 óta hazai cégek online növekedését.