Nagy örömmel fogadjuk a Tartalommarketing.hu legújabb vendégbloggerét. Damjanovich Nebojsa igazi internetes veterán, az egyik legismertebb hazai online marketinges. Nebojsa az utóbbi időben a inbound marketing felé fordult, vagyis gondolatai különösen illenek ebbe a blogba.
Az online marketing vezetőktől ma már alapvető elvárás, hogy ROI+ kampányokat generáljanak. A magasabb konverziókat pedig kiválóan hozza a viselkedés alapú célzás a dinamikus tartalmakkal párosítva.
Mi az a viselkedés alapú célzás?
A website látogatókat csoportosítanunk kell valamilyen szempont szerint annak érdekében, hogy jobban megértsük a viselkedésüket, és hogy később célzottabban érhessük el őket a kommunikációnkkal. Azaz szegmentálunk a magasabb konverzió érdekében.
A szegmentálás előnyei több fronton is jelentkeznek:
- jobban értjük az ügyfeleket,
- jobban ki tudjuk szolgálni a szegmenseket,
- jobban targetálhatjuk a marketing üzeneteket,
- kevesebb panasszal és reklamációval számolhatunk.
A szegmentálás iránya igencsak szerteágazó; csoportosíthatunk például geográfiai vagy demográfiai adatok alapján, hogy csak a legjellemzőbbeket említsem. Azonban, ha komolyabb eredményekre vágyunk – és mindig arra vágyunk – akkor újabb irányokat is be kell vonnunk, és szegmentálnunk kell például a látogatóink magatartása alapján is, vagyis vizsgálnunk kell a weboldalunkon tapasztalt használati és vásárlási szokásokat is. Figyelemmel kell követnünk például az adott felhasználó korábbi vásárlásait, vagy a website-hoz fűződő lojalitását.
A weboldalunkon és a landing oldalainkon szegmentálhatunk például a CTA-k és a tartalom modulok segítségével, az e-maileknél segítségül hívhatjuk az A/B teszteket, de mindenképpen szükségünk lesz egy (vagy több) szoftverre, hogy képesek legyünk ezt a feladatot koordinálni.
Ha a rendszerünk szegmentál, akkor már csak dinamikus tartalmakat kell használnunk.
Mitől lesz dinamikus a tartalom?
Leginkább attól lesz dinamikus a tartalom, hogy mindenki, aki az adott weboldalra látogat, mást kap, mást lát, mást olvashat.
A dinamikus tartalom alapja az intelligens ajánló, amely mást ajánl nekem, ha először járok egy weboldalon és megint mást, ha például már letöltöttem pár tanulmányt, vagy kipróbáltam egy demo-t. Hiszen egyáltalán nem mindegy, hogy a vásárlási folyamat mely fázisában lévő látogatót szólítjuk meg, azaz egy idegent, egy lead-et vagy egy vásárlónkat.
Hol van ebben a tartalommarketing részéről az igazi kihívás?
Egész egyszerűen óriási mennyiségű releváns és minőségi tartalomra lesz szükség a rendszer működtetéséhez. Gondoljuk végig! Ha például néhány Buyer Personát használunk, akkor nem elég a tartalmainkat per Persona elkészíteni, hanem minden egyes Personát a vásárlási folyamatban is el kell helyeznünk. A tartalom előállítást tekintve a Personák számát szorozhatjuk a vásárlási folyamatunk szakaszainak számával, azaz ha például van 3 Buyer Personánk és 3 vásárlói szakaszt különítünk el (idegen, lead, vásárló), akkor a következő kampányunkhoz 3×3, azaz 9 landing oldalra lesz szükség. És ez így igaz, minden egyes tartalom eszközünkre. Ráadásul arról még nem beszéltünk, hogy a hatékonyság növelése illetve a költségek csökkentése érdekében érdemes a leadeket először gondozni, majd már egy értékesítésre előkészített lead-et átadni a salesnek. Természetesen ez további fázisokat és így további szorzókat jelent a tartalomgyártás terén.
A tartalommarketing szerepe rendkívül erős és megkérdőjelezhetetlen ma a marketingben. Az öncélú tartalomgyártás ugyan továbbra sem vezet sehová (legfeljebb ideig-óráig), de a releváns és edukatív tartalom kincset ér. Ha intelligens ajánlókat és viselkedés alapú kommunikációs szoftvereket használunk, akkor nincs más dolgunk, mint dinamikus tartalmakat előállítani, és ámulni az eredményeken. Sok sikert hozzá!
__________________________________________________________________________________________
Damjanovich Nebojsa
13 éve segíti a közép- és nagyvállalati B2B és B2C
marketingeseket abban, hogy új ügyfeleket generáljanak digitális marketing eszközökkel.
Dolgozott az Allegroup marketing igazgatójaként és a Grey/G2 digitális marketing stratégájaként, de 2014 óta a HubSpot hivatalos, kelet-európai viszonteladója és a Senpai inbound marketing ügynökség ügyvezetője.
A Világgazdaság szerint Nebojsa „a hazai online marketing egyik meghatározó szereplője”.