Content hub, a tartalommarketing svájci bicskája

quick-recipes-easy-recipe-ideas-tablespoon

Na, már megint egy angol (amerikai) fogalom, aminek nincs magyar megfelelője. Nem baj, több szakkifejezés magyarítása (vagy legalábbis annak kísérlete) után leszek most is keresztapa: content hub = tudásközpont (tudásbázis, tudástár).

A tudásközpont a közönséged számára fontos téma köré felépített gyűjtőhely, egyfajta tartalompláza. Egy ilyen „képződmény” jobban megtalálható, komolyabb forgalmat generál, tovább benn tartja a közönséget, erősebb kötődést alakít ki, mint egy árva blog. Ha tehát erős tartalmat tudsz összegyűjteni, jó szerkezetet alakítasz ki, a célközönség és a Google is imádni fogja.

Miből áll egy tudásközpont?

Merev szabályok helyett legfeljebb csak bevált megoldásokról lehet beszélni.

  • A tudásközpont közepét általában szakértői cikkek alkotják. A lényeg, hogy ne „alibi” blogposztokról, hanem valóban a közönség kérdéseire választ adó, színvonalas írásokról legyen szó.
  • Letölthető oktató, segítő anyagok. (Tananyag, „lépésrő-lépésre segítség, esettanulmány…) Ha elég vonzók, regisztrációt kérhetsz értük cserébe.
  • Videó interjúk. Olyan emberekkel kell interjút készíteni, akik fontosak a közönséged számára. (Ha mellékeled az interjúk szöveges átiratát is, növeled a közönséged, illetve a benn töltött időt, ráadásul segíted a keresőoptimalizálást is.)
  • Viták, hozzászólások. kérdés-felelet. Itt felkért szakértőket vonhatsz be.
  • I.K., kislexikon stb. Az itt összegyűjtött tudás idővel egyre értékesebbé válik majd.
  • A közönségtő származó tartalmak. Nem feltétlenül része egy tudásközpontnak, de egyes témákban jól működik.
  • Tartalomgondozással (content curation) összegyűjtött és feldolgozott anyagok.
  • Hírek. Csak akkor van értelme ilyen szekciót indítani, ha van hozzá anyag és szerkesztő.

A felsorolásból, ami messze nem teljes jól látszik, hogy tulajdonképpen nincs itt semmi újdonság. A tudásközpont „újdonsága”, hogy valamennyi anyag egyetlen témára koncentrál, ez pedig olyan téma, ami nagyon fontos a célközönséged számára. (A tudásközpont tartalmi szempontból épen ellentéte a vegyes tartalmat kínáló magazinnak.)

Maga a felület is sokféle lehet. Az összetettebb blogtól a tematikus online magazinig számtalan megoldással találkozhatunk. Nem a forma dönt, hanem hogy sikerül-e megfelelő témával és színvonalas tartalommal megragadni a közönség figyelmét.

A tartalmak bár ugyanazon a felületen helyezkednek el, ugyanakkor hierarchikus rendet alkotnak. Egyes szakértők kerékagyról (hub) és oda vezető (elsődleges és másodlagos) küllőkről hadoválnak, de javaslom, hogy maradjunk csak a Jó Öreg Értékesítési Tölcsérnél. A tudásközpont ugyanis azért olyan jól működő megoldás, mert elemei szép lassan, szinte észrevétlenül segítik tovább a látogatót az értékesítési tölcsér egymást követő szakaszain (észlelés, érdeklődés, vágy, vásárlás).

A csatornák integrációja, az egy helyen feltálalt tartalom sikere bizonyítja, hogy az emberek nem egyszerűen honlapokat, blogokat, közösségi posztokat, vagy felhasználói tartalmakat akarnak olvasgatni, hanem saját kérdéseikre keresnek választ. Ha nem a csatornákat, hanem ezeket a válaszokat helyezed a középpontba, sikeresebb lehet a tartalommarketinged. Nem ez a lényeg?

Kinek kell a tudásközpont

Természetesen annak, akinek folyamatosan van mondanivalója. A mondanivaló azonban önmagában nem elég, fontos, hogy képes legyél ebből tartalmakat készíteni. Többfélét, érdekeset, jót. Nem is tagadom, ehhez pénz kell és sok munka, ami eleve meghatározza azoknak a cégeknek a körét, amelyikek tartalomközpontról álmodhatnak.

A megoldás a B2B és a B2C piacon egyaránt működik. Leginkább azok profitálhatnak belőle, akiknek a területén már nagy a „tartalomzaj”, egyszeri tartalmakkal már nem tudnak a felszínre törni. A tudásközpont megsokszorozza a tartalmak erejét és mintegy hegycsúcsként magasodhat ki a környező tartalmak óriási síkságából.

Hogy néz ki egy content hub?

Az elmúlt években rengeteg „frappáns” modellt (ábrát) láttam, de mindig úgy éreztem, hogy ezek lényegesen elmaradnak a gyakorlattól. Miközben ugyanis egyes teoretikusok definíciós kísérletekkel és sematikus rajzokkal próbálták megmagyarázni miről is van szó, szerencsére rengeteg izgalmas, jól használható tudásközpont készült. Nézzünk meg néhányat.

CMO.com

cmo

Nevezzük nevén, a CMO egy marketingeseknek szóló, kitűnő B2B magazin. Vannak benne aktuális (kiemelt) témák, interjú, szakmai viták, vagyis minden ami kell. A „házigazda” Adobee elegánsan a háttérbe vonul.

IBM Voices

ibm-voices

Ez is szakmai B2B tudástár, de kicsit másképpen működik, mint a CMO. A Voices címlapja egy híraggregátor, vagyis több forrásból automatikusan gyűjti a híreket. Az oldalon nagy szerepet kapnak az egyes témák szakértői is. Az elrendezés nem magazinszerű, hanem önálló „kártyákon” alapul. (Ezt a kártyás modellt is sok content hub követi.)

Intel IQ

iq-by-intel2

Egy újabb B2B példa. Itt a címlapon nem veszel el a témák között, viszont ha bemész valamelyik témába, rendkívül sokrétű, gazdag anyagot találsz. A szerkesztők jó érzékkel találják el a célcsoportot foglalkoztató témákat. A címlapon nagyon erős a képek szerepe.

Red Bulletin

robin-lord-taylor-on-playing-the-penguin-the-red-bulletin

A B2C területre átlépve egyből belefutunk a Red Bull magazinjába. Sport (persze leginkább extrém) – kultúra (persze nem kell félni, nem operakritikákkal traktálnak) – életmód – bulvár. Mi kell még? (Hát persze, korszerű, elegáns megjelenés.) Ez a magazin természetesen nem az energiaitalról szól, hanem azokról az emberekről, akik azt fogyasztják. A Red Bullnál pontosan tudják mit jelent, hogy minden vállalatnak kiadóvá kell válnia.

P&G Everyday

home-garden-p-g-everyday-united-states-en

Ez a content hub a háziasszonyokat veszi célba, az ő mindennapi problémáikra próbál választ adni. Itt nincs szükség high-tech megjelenésre, a felület sokkal inkább a (szerintem rettenetes, de sok háziasszony által kedvelt) ingyenes hirdetési újságokra emlékeztet. Nem az én világom, de ennél a célcsoportnál működik.

Házfórum

tarsashazi-hirek-hazforum

Az OTP társasházkezelők, közös képviselők számára létrehozott „körített” blogja az évek során igazi tudásközponttá nőtte ki magát. (Ebben meghatározó szerepe van a Házfórumot évekig irányító Szurop István bloggertársunknak is.) Ebben a tudásközpontban is egymás mellett találhatók a hírek, a cikkek, a szakértői kérdezz-felelek, a GY.I.K.  A Házfórum jó példa rá, hogy nem csak a legnagyobb nemzetközi márkák képesek tartalmas, mutatós  és jól működő tudásközpont létrehozására.

Találkoztál más hazai tudásközponttal? Oszd meg velünk a linkjét!

Ez is érdekelhet

Pécsi Ferenc
tartalomstratéga, online kommunikációs szakértő at |

Digitális dinoszaurusz vagyok. Érdeklődésemet követve 1996, hivatásszerűen 1999. óta foglalkozom digitális tartalommal és online kommunikációval. Dolgoztam nagy távközlési és informatikai cégnél, közigazgatási portálnál, de a saját utamat független tanácsadóként találtam meg. Az elmúlt években leginkább tartalomstratégiai szakértőként és tartalommarketing projektek megvalósítójaként segítem ügyfeleimet. 2004. óta írok szakmai blogokat. Most éppen ezt (is). További írásaim a Soreo.biz oldalon olvashatók.