Új szerzőnk Kiss Tamás a tartalommarketing mellett több „szomszéd” területen (inbound marketing, Google Analytics, stb.) is otthonosan mozog. ezért is különösen érdekes, hogyan látja az elmúlt és az éppen hogy csak elkezdődött évet.
Ahhoz, hogy megláthassuk, hogy mit tartogat a tartalommarketingnek 2015, fontos látni és átgondolni, hogy mi minden történt 2014-ben, amik hatással voltak/vannak/lesznek rá. 2014-ben maga a tartalommarketing egyre gyakrabban fordult elő online marketingesek szavaiban (jól-rosszul használva). Az bizonyos, hogy a tavalyi évben a kifejezés elterjedésében nagy segítséget jelentettek a Facebook és a Google különböző bejelentései.
Hazánkban az egyik legnagyobb közösségi platform. Folyamatosan jönnek statisztikák, hogy a magyarok is egyre több időt töltenek ezen a közösségi platformon. A sok cicás videó mellett a hírekkel, újdonságokkal is itt találkoznak legelőször az emberek. Ez egy fontos tény, amivel a marketingeseknek törődniük kell. Mára már nem elég, ha bizonyos időközönként bedobunk 1-1 vicces képet vagy videót a Facebook oldalunk rajongóinak. Ezt maga a Facebook rendszere sem szereti (gondoljunk csak az organikus elérések drasztikus csökkenésére), illetve a felhasználók részéről is megfigyelhető viselkedés, hogy az ilyen oldalakkal egyre kevesebbet kerülnek interakcióba, sőt sokan a lájkjuktól is megfosztják az ilyen oldalakat.
Ahhoz, hogy valaki sikeres facebook kommunikációt folytasson kell egy jó stratégia, illetve a célcsoportnak megfelelő tartalmak (és persze pénz a hirdetésekre). Tapasztalataim szerint, ha egy oldal tudatos kommunikációt folytat egy stratégiát követve, akkor a drasztikusnak nevezhető organikus elérés csökkenése visszafordítható bizonyos fokon. Ehhez nem kell más, mint a célközönségünk definiálása és a nekik szóló tartalmak generálása és megosztása – akár sajátról, akár máséról legyen szó.
Ha belegondolok, 2014-ben a legtöbbször SEO-szakemberektől hallottam a tartalommarketing kifejezést – ha nem veszem számításba a tartalommarketingeseket. A keresőcég folyamatos algoritmusfrissítései már jó ideje a tartalommarketing irányába mutatnak, azaz, hogy a célcsoportunknak megfelelő tartalmaink legyenek a honlapunkon. Az algoritmusokhoz kötődik az is, hogy a nemzetközi tapasztalatok szerint a verseny felé tereli a honlapokat a Google, azaz, hogy egyre kevésbé elég a régi, megbízható domain és a sok ránk mutató link, egyre inkább fontos, hogy a felhasználók valóban a számukra releváns és fontos információkhoz juthassanak a tartalmainkból. Ebbe az irányba mutatott a cég Authorship törekvése, aminek koncepciója az volt, hogy minden helyet (honlap, blog, közösségi média, stb.) linkeljük össze a Google+ profilunkkal, hogy a keresőben a találat mellett a profilképünk is legyen, ám ezt időközben bizonyos szinten leállítottak – ennek ellenére a mai napig találhatók olyan linkek, ahol a találat mellett ott van a szerző profilképe.
A mennyiség és minőség harcában ezek a minőség fontosságát erősítik. Ám véleményem szerint ez nem egy választási lehetőség, azaz, mind a mennyiség, mind a minőség nagyon fontos most is, és ahogy egyre többen indulnak el ebbe az irányba, úgy ennek a súlya a jövőben sem fog változni.
Videók
A Facebook és Google harcának egyik fontos pontja a videók lesznek. A Google-nek erre ott van a saját platformja, a YouTube, míg a Facebook még keresi ebben a helyét, de az már többször elhangzott a cég részéről, hogy a céljuk, hogy ők (is) videós nagyhatalommá váljanak.
Az biztos, hogy az utóbbi években egyre több cég kezdte el használni a videók adta lehetőségeket (nem csak közvetlen reklámozásra), így ebben is egy pozitív irányba indult el a szakma(?). Közvetett és közvetlen tapasztalataim is azt mutatják, hogy mind a B2B, mind a B2C cégek egyre tudatosabban, konkrét stratégiába foglalva kezdtek a videós lehetőségekkel foglalkozni.
Hiszem, hogy 2015-ben a videók még nagyobb szerepet fognak kapni a tartalomstratégiákban.
Cégek
Egyre több ügyfelem felől érkezik olyan kérés, hogy valóban szeretnének foglalkozni a tartalommarketinggel, sőt sok esetben ők maguk hozzák az ötletet és koncepciót és a beszélgetések során derül ki, hogy valójában egy tartalommarketing kampány alapjait hozták. Habár tradicionálisan a B2B cégek szoktak tartalommarketinggel foglalkozni, de egyre többször tapasztalom, hogy B2C cégek is elindulnak e felé, ami elég logikusnak tűnik, ha megnézzük a fogalom definícióját. Ez utóbbi esetében engem főként célcsoport edukációs ötletekkel kerestek fel.
Hogy mi a jövő? Azt hiszem egyre többször találkozhatunk majd olyan tartalmakkal, amik már egy ideje az „asztalfiókban” voltak, és most végre teret is kaptak. Az látszik, hogy sok ad-hoc, a lehetőségeket ízlelgető próbálkozás lesz, amikből 1-2 év múlva már tudatos, stratégiai szintű tevékenységek is lehetnek.
Felhasználók
A végére hagytam a legfontosabbat, magukat a felhasználókat. Hiszen a tartalommarketing nem azért van, hogy egy listán egy újabb dolgot kipipálhasson a marketinges, hanem azért mert a felhasználói viselkedések változásai ebbe az irányba mutatnak. A felhasználók egyre inkább tartalomfogyasztókká válnak: szinte mindenki mellett ott van az okostelefon és/vagy a tablet, ahol böngészhet vagy utánanézhet az őt érdeklő kérdéseknek, cégeknek. Azt hiszem, mondanom sem kell, hogy ebben az évben továbbra is áll, hogy a célcsoportunknak és ne magunknak készítsük a tartalmainkat és a megfelelő csatornákon (pl.: közösségi média, email) juttassuk is el nekik.
Inbound marketinggel foglalkozom, annak minden részével: PPC, SEO, Email marketing, marketing automatizálás, tartalom stratégia, digitális analitika - a lényeg a tartalomalapú aktivitás. Közép- és nagyvállalati ügyfeleim hazai és nemzetközi aktivitását koordinálom és menedzselem. Amit még tudni lehet rólam: GTD hívő és hobbi UX-es vagyok.