A tartalomgondozás, mint a tartalommarketing eszköze

tartalomgondozás

Aki tartalommarketingbe kezd hamar szembesül a ténnyel, hogy rengeteg tartalomra van szüksége. Aki ügyes, többször is felhasználja saját tartalmait (olyan ez, mint amikor a tegnapi pörkölt ma hortobágyi palacsintaként kel új életre), de általában ez sem elég. Jön az idegen tartalmak gyűjtés, feldolgozása és megosztása, vagyis a content curation (hivatalos magyar fordítást nem ismerek – én a “tartalomgondozás” elnevezést szoktam használni).

Szűrés nélkül elveszünk az információáradatban. Léteznek ugyan különféle gépi szűrők – a legismertebb a Google keresője – , de ezek sem képesek annyira szétválogatni a számunkra fontos információkat és a szemetet, hogy feleslegessé tennének minden további munkát. Az alkalmazott algoritmusok finomodása, a programok egyre hatékonyabbá válása ellenére is óriási szükség van az emberi közreműködésre, a „humán szűrésre”.

Az információk gyűjtése, szűrése, feldolgozása, csoportosítása, a tartalomgondozás (content curation) olyan értékes tevékenység, ami rengeteg ember számára könnyíti meg az internet használatát. Gyakran nagyobb érték, mint új, de nem teljesen eredeti tartalmak létrehozása.

Példáért nem is kell messze mennem, hiszen itt a régóta működő, népszerű Startlap. Itt bárki önként vállalkozó tematikus linkgyűjteményt indíthat, aminek azután kurátora (szerkesztője) is lesz, folyamatosan építgeti gyűjteményét, kezeli a kívülről jött javaslatokat.

Természetesen tartalomgyűjtő- és elosztó eszköz a Twitter, vagy a Facebook is, ha valaki arra használja őket, hogy rendszeresen fontos (vagy annak gondolt) információkat osszon meg rajtuk. Az ilyen tartalomgondozás azonban nem elég koncentrált, hiszen az itt összegyűjtött anyagok a hírfolyamban más dolgokkal keverednek.

Sajátos tartalomgyűjtő platformként fogható fel a képeket tematikus „táblákon” gyűjtő Pinterest, vagy a saját videógyűjtemény (csatorna) létrehozását lehetővé tevő YouTube is, de az igazán „kemény” tartalomkurátorok önálló, kifejezetten a tartalommegosztásra kifejlesztett platformokat használnak. Ezek közös jellemzője, hogy a gyűjtést és a raktározást erős megosztó (közösségi) funkciókkal is kiegészítik.

Teljes listát adni a tartalomgyűjtő platformokról lehetetlen, hiszen a kínálat folyamatosan bővül. (Ezek közül sokan a már meglevők klónjai, mások viszont azok továbbgondolt változatai.) Itt most csak néhány ismertebb, jól bevált szolgáltatást sorolok fel:

1. Scoop.it – Kitűnő gyűjtögető-szolgáltatás, ahol saját tematikus gyűjtemény(eke)t alakíthatsz ki. Bármely weboldal egyszerűen behúzható a gyűjteményedbe. Ezen kívül szemezgethetsz a Scoop.it-on belül más, hasonló témájú gyűjtemény darabjai között is.

2. Storify– A Scoop.it-tal szemben itt nem weboldalak, hanem közösségi tartalmak (Facebook, Twitter, Google+, YouTube, linkek) hozhatók össze. Az oldalak szerkeszthetők, azokhoz szövegek is írhatók, így lényegében saját újság hozható létre. Mindennek persze ára is van: a komplex rendszer használata időigényes

3. http://paper.li/ – Sok tekintetben hasonló, mint a Storify, de kevésbé összetett. Nem kézzel kell gyűjtögetni, hanem a közösségi forrásokból eleve ajánl híreket. Természetesen ezeket az ajánlásokat nem kell mind elfogadni, ezek saját preferenciákkal, súlyozásokkal megváltoztathatók.

4. Curata.com – Nagyon profi, nagyon jól használható tartalomgondozó platform, aminek csak egy “apró” hibája van: Legkisebb csomagja is havi 350 (bocs, 349) dollárba kerül. Ingyen böngészhetjük viszont a tartalomgondozó eszközök listáját, amit a Curata állított össze.

A tartalomgyűjtés elkerülhetetlen, ha az ember egy témával intenzívebben foglalkozik, de nagyon fontos akkor is, ha saját, vagy a cége márkáját szeretné erősíteni. Egy erős, mások számára hasznos gyűjtemény ugyanúgy erősíti a tartalomkurátor szakmai tekintélyét, mint egy jó cikk, vagy egy konferenciaszereplés.

Eddig azért nem blogoltál kedvenc témádról, mert úgy érezted, nem írsz elég jól? Itt a lehetőség, legyél tartalomkurátor!

Az írás eredetileg a Soreo.biz oldalon jelent meg,

Pécsi Ferenc
tartalomstratéga, online kommunikációs szakértő at |

Digitális dinoszaurusz vagyok. Érdeklődésemet követve 1996, hivatásszerűen 1999. óta foglalkozom digitális tartalommal és online kommunikációval. Dolgoztam nagy távközlési és informatikai cégnél, közigazgatási portálnál, de a saját utamat független tanácsadóként találtam meg. Az elmúlt években leginkább tartalomstratégiai szakértőként és tartalommarketing projektek megvalósítójaként segítem ügyfeleimet. 2004. óta írok szakmai blogokat. Most éppen ezt (is). További írásaim a Soreo.biz oldalon olvashatók.

Ez is érdekelhet

Trackbackek

  1. […] tartalom kurátorként teszi hozzá valaki a maga nem kevésbé fontos szerepét (ahogy ezt Pécsi Ferenc is kiemelte egy cikkében nem is olyan […]