Itt az év eleje, amikor illik megjövendölni, mi is várható az elkövetkező 12 hónapban. Udvariasan magam elé engedem a téma legismertebb szakértőit (akiknek a véleményét azért dőlt betűkkel kommentálom), majd a végén azért én is elmondom a véleményem.
Mi, a Tartalommarketing.hu alapító-szerkesztői mindketten a Content Marketing Institute elkötelezett hívei vagyunk, ezért természetesen a CMI véleményvezérei, Joe Pulizzi és Robert Rose jövendölésével indítok. Szerintem mindenképpen érdemes meghallgatni 45 perces beszélgetésüket, de a türelmetlenebbek kedvéért kiemelem a lényeget:
- Idén már a vállalatok szervezeti felépítésének is tükröznie kell a tartalommarketing megnövekedett szerepét (Rose)
- Legalább 3 Fortune 500 cégben megjelenik a Chief Content Officer funkció (Pulizzi) – Itthon Fortune 500-as cégek ugyan nincsenek, de az élenjáró vállalatok végre kísérletezni kezdenek tartalommarketinggel. A sorban őket követők még csak az elnevezést ízlelgetik.
- 2014-ben több vállalat folytat majd sikeres tartalommarketing-programot az eddigieknél kevesebb csatorna használatával (Pulizzi) – Itthon a közösségi marketingben inkább a csatornák növelése lehet a cél, mert jelenleg túl sokan várnak csodát az egyetlen Facebooktól.
Az előrejelzésekből természetesen a közösségi média legnépszerűbb „hírlapja”, a Mashable sem maradhatott ki. 10 pontból álló összeállításukban többek között ezt olvastuk:
- Önálló tartalommarketing-részleg létrehozása, vagy felelős kinevezése. – Becslésem szerint ez Magyarországon majd 3 év múlva kezdődik ez el.
- A marketingeseket minden eddiginél jobban elszámoltatják a ROI tekintetében. – Ennek itt az ideje. Az elmúlt években sok felelőtlen marketinges elhitte (és főnökével elhitette), hogy a közösségi marketing nem mérhető, illetve hogy annak mértéke a lájkolók száma.
- A LinkedIn megkerülhetetlen hírforrás és terjesztési csatorna lesz. – Szerencsére idehaza is egyre többen kezdik végre megérteni, hogy a LinkedIn nem egy álláskereső platform, de még csak kevesen használják B2B marketingre. Itt az idő belevágni!
- Mobil tartalom – Az amerikai vállalatok is rendesen le vannak maradva a mobilhasználat növekedésének üteméhez képest. Mi a mobilizációban jól állunk, a mobil marketingben kevésbé. Sokan azt hiszik, hogy egy reszponzív oldallal letudták a feladatot. Tévednek.
A Forbes.com nem várt mostanáig, hanem már októberben megmondta a tutit. Nagyjából azt, amit feljebb már felsoroltam, de azért akad itt is néhány csemege:
- A vállalatok végre tisztázzák, mi is a tartalommarketing. – Sok vállalat alkalmazza a tartalommarketing különböző elemeit, de ezek nem mindig kapcsolódnak megfelelő módon.
Gyakran csak a megfelelő szemlélet hiányzik. Természetesen ez itthon is igaz, kis erőfeszítéssel meg lehet sokszorozni a tartalmon alapuló erőfeszítéseket. - Egyes vállalatok megpróbálkoznak majd a tartalommarketing automatizálásával, de mind pofára esnek. – Minket ez valószínűleg elkerül. Itt olcsóbbak az emberek, mint a szoftverek.(És okosabbak is.)
- A Slideshare és a Google+ a B2B marketing alapvető eszközeivé válnak – Az, hogy a Google Plusban rejlő lehetőségeket Magyarországon kevesen ismerik nem különösebben lep meg, az viszont, hogy csupán az elmúlt fél évben hány marketingessel, cégvezetővel beszélgettem, aki még csak nem is hallott a Slideshare-ről, egyenesen sokkoló. (A Slideshare amellett, hogy kitűnő B2B marketing platform, fantasztikus tudásbánya is.)
Talán említenem is felesleges, hogy valamennyi „jóslat” az amerikai piacra vonatkozik. Csupán a Mashable szerzője említi meg, hogy Európának is bele kellene húznia, mert nagyon le van maradva a tartalommarketingben. (Nem kifejezetten ránk gondolt.)
Idehaza a legtöbb vállalatnál, szervezetnél még csak barátkoznak a tartalommarketinggel. Nem a stratégiával, hanem az elnevezéssel. Érzékeljük viszont, hogy egyre több marketinges nyitott az új (?) megközelítésre, szívesen tanulna, kísérletezne. (Szerencsére egy induló tartalommarketing programhoz nem kellenek drága eszközök és indulásnak gyakran elég egy erős blog.)
Úgy gondolom, hogy 2014. nálunk a Tartalom Éve lesz. Egyre többen ismerik majd fel, hogy a macskákra és cukiságokra alapozott, lájkgyűjtő Facebook kampányok sehova sem vezetnek. Ahol az elmúlt években komoly összegeket költöttek a SEO-ra, most láthatják, hogy az eddigi módszerek többsége tovább nem használható. Először azt ismerik majd fel, hogy a keresőoptimalizálás alapja csak a minőségi tartalom lehet, majd megértik, hogy ez a tartalom másra is alkalmas. Innen pedig már csak egy kis lépést kell megtenni a tartalommarketingig.
2014-ben Magyarországon több ismert, nagy cég is önálló tartalommarketing programmal indul el. Ez komoly lökést ad azoknak, akik már gondolkodtak valami hasonlón, csak nem mertek elindulni és azoknak is, akik csak egyszerűen érezték, hogy a szokásos kampányokon túl valami újba kellene kezdeni.
Ebben az évben jelentősen megnő majd az igény a tartalommarketingesekre, de különösen a minőségi tartalmat előállítani képes emberekre.
Idén sokan lecserélik a névjegyüket. Egyre több korábbi kkv-guru, közösségi médiás és SEO-s ismeri fel magában a tartalommarketing-szakértőt. Egyesek közülük értékes tudást hoznak magukkal előző szakmájukból, mások csak új név alatt folytatják korábbi kalandor tevékenységüket. (A megbízóknak nehéz dolgok lesz, ha meg akarják különböztetni a valós szakértőket a „hamis prófétáktól”.)
Aki 2014. decemberében tart majd előadást a tartalommarketingről, nem kell már a fogalom definiálásával bajlódnia.
Tetszett az írás? Oszd meg ismerőseiddel és kövess a Google Pluson is!
Digitális dinoszaurusz vagyok. Érdeklődésemet követve 1996, hivatásszerűen 1999. óta foglalkozom digitális tartalommal és online kommunikációval. Dolgoztam nagy távközlési és informatikai cégnél, közigazgatási portálnál, de a saját utamat független tanácsadóként találtam meg. Az elmúlt években leginkább tartalomstratégiai szakértőként és tartalommarketing projektek megvalósítójaként segítem ügyfeleimet. 2004. óta írok szakmai blogokat. Most éppen ezt (is). További írásaim a Soreo.biz oldalon olvashatók.